فلزات در اولین روز کاری هفته ارزان شدند. بحران ارزی ترکیه علاوه بر بازار ارز و بازارهای مالی، معاملات فلزات پایه را نیز در اولین روز کاری این هفته متاثر کرد. با تداوم سقوط لیر، یورو و برخی دیگر از ارزهای مطرح در برابر دلار زیر فشار قرار گرفتند. همین امر تقاضا برای فلزات را پایین آورد و بر بازار فلزات پایه اثر گذاشت.

با تداوم سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه سرایت این بحران به بانک‌های اروپایی افزایش یافت امری که ارزش یورو را به پایین‌ترین سطح در برابر دلار آمریکا در بیش از یک سال اخیر رساند. به تبع تقویت دلار بار دیگر تقاضا برای فلزات پایه از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری پایین آمد و همین امر به افت قیمت این محصولات دامن زد.

از اخبار مهم امروز می توان به رد پیشنهاد حقوق و پاداش شرکت Lumina  از سوی کارگران معدن Caserones شیلی اشاره کرد. به گفته اتحادیه کارگری این معدن بیش از 98 درصد از کارگران پیشنهاد حقوق و مزایای شرکت را رد کرده و آماده برگزاری اعتصاب از روز سه‌شنبه هستند. در سوی دیگر، 4 اتحادیه از 5 اتحادیه کارگری معدن مس EL Teniente شیلی پیشنهاد حقوق و پاداش شرکت کودلکو را پذیرفته‌اند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/5 درصدی در سطح 6120 دلار قرار گرفته و آلومینیوم با کاهشی 0/6 درصدی به 2079 دلار رسیده است. سرب 0/7 درصد ارزان شده و در سطح 2084 دلار قرار گرفته است. در این میان روی با کاهش قیمتی به میزان 0/3 درصد در سطح 2535 دلار معامله می‌شود.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 11 اردیبهشت 1402