به نقل از خبرگزاری صدا و سیما طبق آمار منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد ، کشور اوکراین با صادرات حدود نیمی از مجموع تولید فولاد خود سهم 4 درصدی در بازار جهانی فولاد دارد. بر اساس رده بندی های انجمن جهانی فولاد در سال 2017 این کشور رتبه ی یازدهم در بین صادرکنندگان بزرگ فولاد را داشته که هم اکنون با دو رتبه تنزل در رده ی سیزدهم قرار دارد و طی چند روز گذشته به دلیل جنگ با روسیه به طور کامل صادرات فولاد خود را متوقف کرده است.

فعالیت واحد های تولیدی دو غول صنعت فولاد اوکراین، آرسلورمیتال (ArcelorMittal Kryvyi Rih) و میتن وست (Metinvest) متوقف شده است و تعداد زیادی از بنادر مهم این کشور به خاطر حملات موشکی و به دلایل امنیتی یا به طور کامل تعطیل شده یا در شرف تعطیلی می باشد.

بازار های هدف صادرات کشور اوکراین کشور هایی چون عراق، لبنان، لهستان، ترکیه، ایتالیا، مصر، بلغارستان و الجزایر بوده که با توجه به ظرفیت ایران در تولید و صادرات انواع محصولات فولادی چون لوله مبلی و سنگین، پروفیل سبک و سنگین، می تواند جایگزین مناسبی برای این کشور ها باشد.

براساس گزارشات منتشر شده انجمن جهانی فولاد در آذر ماه 1400، تولید فولاد ایران در یک سال گذشته با افزایش 15.1 درصدی به 28 میلیون تن رسیده است و توانسته رتبه ی دهم در بین تولید کنندگان فولاد جهان برای محصولات فولادی چون لوله مبلی و سنگین، پروفیل مبلی و سنگین را به دست بیاورد.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 29 خرداد 1401