امروز تخت های بیمارستانی بر خلاف گذشته امکانات و تجهیزات ایمنی بسیار خوبی دارند که برطرف کننده ی نیازهای جسمی و حتی روانی بیمار است. برای ساخت این تخت ها از مواد گوناگونی چون لوله و پروفیل سبک تا انواع مواد پلیمری استفاده می شود. هرکدام از این مواد برای ساخت بخش خاصی مناسب تر و کاربردی تر است. از پروفیل سبک برای ساخت پایه و بدنه ی اصلی تخت و از مواد پلیمری برای کاور کردن بخش هایی چون کفی و دیواره محافظ که بیمار با آن مستقیما در تماس است استفاده می شود. در ادامه در مورد انواع مختلف این تخت ها و کاربرد پروفیل سبک در فرآیند تولیدشان توضیح خواهیم داد.

تخت بیمارستانی چیست؟ 

تخت بیمارستانی نوع خاصی تخت با طراحی ویژه است که به طور خاص برای بیماران و تمامی افرادی که نیازمند مراقبت پزشکی هستند طراحی شده است. این تخت ها در انواع مختلف و با توجه به نیاز و شرایط جسمانی بیمار طراحی و تولید می شوند. همچنین این تخت ها با توجه به امکاناتی که دارند به سه دسته ی مکانیکی، برقی و نیمه برقی نیز تقسیم بندی می شوند.

بدنه و ساختار اصلی این تخت ها از لوله و پروفیل سبک ساخته می شود. این مقاطع هم بسیار مقاوم هستند که تحت فشار نیروی وزن بیمار مستحکم باقی می ماند. هم با رنگ یا آبکاری ایمن و قابل شستشو می شوند و قابلیت استریل شدن در فضای بیمارستان را دارند. همچنین مواد اولیه ای سبک وزن هستند که نهایتا باعث می شود تخت هم وزن کمی داشته باشد و هم جابجایی آن ساده و سریع باشد. در کنار تمامی این ویژگی های مثبت و کاربردی قیمت پروفیل سبک هم بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

ویژگی های مناسب پروفیل سبک برای تخت های بیمارستانی 

لوله و پروفیل سبک برای ساخت بخش های مختلف تخت استفاده می شود. این کاربرد گسترده چند دلیل اصلی دارد.

1.پروفیل سبک فرآیندپذیر است 

دسته ها و کفی تخت های بیمارستانی متحرک هستند و طراحی و ساخت آن ها کمی پیچیده تر از نمونه های ثابت معمول است. برای اجرای این طراح های پیچیده مقاطع فولادی تحت فرآیندهای تخصصی تغییرات ظاهری پیدا می کنند. طبیعتا در صورتی که این مقاطع انعطاف کافی نداشته باشند ساخت تخت با ویژگی های مورد نظر و مطابق با طراحی انجام نخواهد شد.

2.قابلیت رنگ و آبکاری دارد

این ویژگی هم بر طول عمر و هم ظاهر تخت بسیار اثر گذار است. با رنگ یا آبکاری پروفیل سبک ضدزنگ می شود. باتوجه به این که آب و رطوبت اصلی ترین عامل نابودی فولاد هستند. با مقاوم کردن لوله و پروفیل سبک در برابر آب و رطوبت طول عمر آن ها دو چندان افزایش پیدا می کند.

با رنگاری همچنین می توان ظاهری زیبا و مناسب برای روحیه ی بیماران در تخت ایجاد کرد.

3.پروفیل سبک قابل شست و شو است 

آلودگی در فضای بیمارستان بسیار زیاد است. برای جلوگیری از انتشار و انتقال این آلودگی، محیط باید به شکل مدام شست و شو و ضدعفونی بشود. لوله و پروفیل سبک سطح صیقلی دارند که برای این منظور بسیار مناسب است. این ویزگی برای تجهیزات بیمارستانی نکته ی بسیار مهمی است.

4.سبک وزن اما مقاوم است

لوله و پروفیل سبک همان طور که از نامشان نیز پیدا است وزن بسیار کمی دارند. البته این وزن تحت تاثیر ضخامت و ابعاد این مقاطع است. برای تخت های بیمارستانی ابعادی معمول اما با حداکثر ضخامت مقاطع سبک استفاده می شود. ضخامت مناسب برای مقاطع مصرفی این نوع تخت ها 1.25 تا 1.5 میلی متر است. ضخامت و ابعاد دقیق این مقاطع با توجه به ابعاد و طراحی تخت انجام می شود.

5.قیمت پروفیل سبک مناسب است 

قیمت پروفیل مبلی به نسبت سایر مواد اولیه بسیار مناسب و برای تولید مقرون به صرفه است. اهمیت مناسب بودن قیمت مواد اولیه با توجه به حجم بالا پروفیل های مصرفی برای ساخت دوچندان می شود.

انواع تخت های بیمارستانی با توجه به شرایط جسمانی بیمار 

تخت های بیمارستانی با توجه به شرایط جسمانی و نیاز بیمار در انواع طرح ها با انواع امکانات تولید می شود. تخت معاینه، تخت سوختگی، تخت بستری اطفال، تخت ارتوپدی، تخت جراحی، تخت CPR، تخت اطفال، تخت زایمان از جمله متداول ترین انواع این تخت ها است که در ادامه توضیح مختصری در مورد چند نمونه از آن ها خواهیم داد.

1.تخت معاینه 

شاید بتوان گفت ساده ترین شکل تخت های بیمارستانی تخت های معاینه هستند. این تخت ها با پایه های فوادی ساده، تشک ابری و ساختار ساده اش تنها برای معاینه بیماران طراحی شده است. به همین خاطر به امکانات وبژه ای نیاز ندارد.

2.تخت جراحی 

از این نوع تخت های بیمارستانی به طور خاص در اتاق عمل و برای جراحی استفاده می شود. برای آن که جراح بتواند به راحتی به قسمتی از بدن که جراحی روی آن انجام می شود دسترسی داشته باشد، تخت از بخش های مختلفی ساخته شده که همگی متحرک و تنظیم شونده هستند. علاوه بر این در طراحی تخت های بیمارستانی اجزایی نیز وجود دارد که در صورت نیاز می تواند به تخت اضافه و یا از آن جدا بشود. تخت های جراحی یا ثابت هستند یا برای جابجایی راحت تر به صورت چرخدار تولید می شوند.

3.تخت اطفال

تخت بیمارستانی مخصوص اطفال به شکل استاندارد ابعاد کوچکتری دارد. دور تا دور آن نرده های محافظ متحرک قرار می گیرد که مانع از سقوط کودک از روی تخت می شود اما در صورت نیاز به صورت کشویی از حاشیه تخت برداشته می شود. به این شکل پزشک تسلط بیشتری بر روی بیمار دارد.

این تخت ها یا از پروفیل و لوله مبلی و یا مواد پلیمری ساخته می شود. در هر دو صورت از مواد اولیه ی رنگی استفاده می کنند تا ظاهر تخت برای کودک جذاب تر باشد.

4.تخت سوختگی 

تخت های مخصوص سوختگی و بیمارانی که دچار مشکلات پوستی شده اند دو ویژگی مهم دارد. اول این که ارتفاع آن ها بسیار کم و حتی کمتر از 50 سانتی متر است. دومین ویژگی مربوط به تشک آن ها است. تشک های این نوع تخت مجهز به بالشتک های مخصوصی است که می تواند سطح تخت را برای بیمار خشک و خنک نگه دارد.

انواع تخت های بیمارستانی براساس نوع کارکرد 

تخت های بیمارستانی اغلب از قسمت های مختلفی ساخته شده اند که هر کدام  از آن ها به شکل مجزا برای راحتی بیشتر بیمار قابل تنظیم است. این تنظیمات یا به صورت دستی، نیمه اتومات یا اتومات انجام می شود.

1.تخت دستی

اکثر مراکز درمانی و بیمارستان ها از تخت های دستی یا مکانیکی استفاده می کنند. همان طور که از نام این نوع تخت ها نیز پیدا است تنظیمات آن ها به صورت دستی و به کمک اهرم هایی که در قسمت های مختلف تخت قرار دارد انجام می شود.

2.تخت نیمه اتومات 

تنظیم تخت های نیمه اتومات با توجه به نیاز بیمار ساده تر از تخت های دستی است. چرا که قسمت هایی از تخت با اهرم های دستی و بخش های دیگری به کمک سیستم های برقی تنظیم می شود. استفاده از سیستم های برقی این امکان را برای بیمار فراهم می کند که بتواند خود تا حدی موقعیت تخت را تنظیم کند.

3.تخت اتومات 

تخت های اتومات جدید ترین شکل تخت های بیمارستانی هستند. برای تنظیم این نوع تخت ها بیمار نیازی به کمک اطرافیان ندارد و خود به راحتی و تنها به کمک یک ریموت می تواند شرایط و زاویه ی قسمت های مختلف تخت را باتوجه به نیاز خود تنظیم کند.

سخن پایانی

در طراحی و فرآیند تولید تخت های بیمارستانی به چند نکته باید توجه ویژه ای بشود. 1. تخت متناسب با فرم بدن انسان طراحی بشود. 2.قیمت تخت مناسب و برای مراکز درمانی مقرون به صرفه باشد. 3. ایمنی بیمار در طراحی تخت رعایت شود. 4. استانداردهای ساخت تخت بیمارستانی با دقت رعایت شود.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402