ورق فولادی گالوانیزه یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است. طبق گزارش انجمن گالوانیزه کاران آمریکا، در سال 2012  بیش از 3.4 میلیون تن فولاد گالوانیزه در جهان تولید شده، که حجم زیادی از این فولادهای گالوانیزه به ورق‌های گالوانیزه اختصاص دارد. صنایع تولید ابزار، کشاورزی، سازه، پل، بزرگراه از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولادهای گالوانیزه هستند. حال به بررسی مزایای ورق‌های گالوانیزه فولادی می‌پردازیم.

  • کاهش هزینه‌ها: هزینه پوشش دهی فولاد با روش گالوانیزه بمراتب پایین‌تر از روش‌هایی مثل آبکاری کروم است. چراکه به رغم هزینه‌های اولیه بالای راه اندازی یک کارگاه گالوانیزه، فرآیند گالوانیزاسیون تعداد نیروی انسانی کمتری نیاز داشته و در بلند مدت هزینه‌های کارگاه گالوانیزه پایین‌تر از سایر روش‌هاست. از طرفی عمر محصولات فولادی گالوانیزه در منطاق روستایی تا 50 سال و در منطق ساحلی تا 25 سال می‌رسد. لذا در بلند مدت تقریبا هیچ هزینه‌ای بابت تعمیرات و نگهداری سازه به کاربر تحمیل نخواهد شد.

 

  • صرفه‌جویی در زمان: یکی از مهم‌ترین دغددغه‌های پیمانکاران، انجام پروژه مطابق با جدول زمان‌بندی است. با استفاده از فولاد گالوانیزه می‌توان بسیاری از آزمون‌های زمان‌‌بر و حتی تخریبی را انجام نداد. چراکه پوشش گالوانیزه به‌سادگی با چشم غیرمسلح هم قابل‌کنترل است. همچنین با گالوانیزاسیون سطح فولاد دیگر نیازی به آماده‌سازی سطح، نقاشی یا عملیات دیگری نیست. و بلافاصله پس نصب قطعه می‌توان از آن استفاده کرد.

 

  • سخت‌ترین پوشش محافظ : گالوانیزاسیون گرم، یکی از قابل اعتمادترین، روش‌های محافظت از فولادهاست. در این فرایند قطعات فولادی را در یک وان «روی ذوب‌شده» غرق می‌کند تا فلز روی بر سطح فولاد بنشیند. این لایه فلز روی از فولاد دربرابر رطوبت محافظت خواهد کرد.

 

  • گالوانیزاسیون فرایندی پایدار است: اگر شما یک پیمانکار علاقه‌مند به ایجاد سازه‌های دوستدار محیط‌ زیست باشید، این روش ورق فلزی همان چیزی است که به دنبال آن هستید. فلز روی بکار رفته برای پوشش فولادها را می‌توان به دفعات بازیافت و استفاده کرد.

 

گالوانیزه و گلخانه, مقالات در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 24 آبان 1402