در حال حاضر، از داربست فلزی برای ساختمان‌سازی زیاد استفاده می‌شود. قیمت لوله داربست امروز به عوامل مختلفی از قبیل میزان تقاضا، نرخ دلار، هزینه تمام‌شده و موارد دیگری از این دست وابسته است. از آنجایی که استفاده از این محصولات برای تکمیل پروژه‌های ساختمانی بسیار کاربرد دارد. اطلاع از قیمت روز آن نیز برای متقاضیان این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم درباره این وسیله و عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت آن توضیحاتی ارائه دهیم.

لوله داربست فلزی و کاربرد آن

این ابزار در واقع سازه‌ های موقت فلزی هستند که نماکاران و افرادی که شغل آنها ایجاب می‌کند که در ارتفاع کار کنند، مورد استفاده قرار می‌دهند. یکی از موارد مهم در هنگام نصب این تجهیزات دقت در نحوه ایجاد اتصالات آن است، زیرا در صورت عدم توجه به این مسئله خسارات زیادی را به‌ دنبال دارد. در صورتی­ که قصد خرید لوله داربست داشته و به دنبال قیمت لوله داربست امروز هستید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع داربست فلزی عبارتند از:

  • داربست پایه‌دار
  • تک
  • دوتایی
  • معلق

اجزای لوله داربست

در زمان خرید لوله داربست باید برای محکم‌ کاری و اتصال داربست‌ ها اجزای مختلفی را تهیه کنید که تعدادی از آنها شامل موارد زیر است:

  • لوله داربست چکشیستون
  • لوله شمعی
  • زیرتخته‌ای
  • لوله قطری
  • لوله‌های سرتاسری
  • انواع بست‌ها برای اتصال اجزا

قیمت لوله داربست به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت لوله داربست امروز با توجه به این‌ که این محصولات از نظر جنس، کیفیت و برند تولیدی با یکدیگر تفاوت دارند می‌ تواند شامل طیف مختلف قیمتی شود. تعدادی از این موارد که باعث تغییر قیمت این محصول می‌ شود به قرار زیر است:

  • ضخامت: ساخت این تجهیزات فلزی با ضخامت ۲ و ۲.۵ میلی‌متری انجام می‌شود. قیمت لوله داربست 17 کیلویی که نمونه ی با ضخامت ۲.۵ میلی‌متری است به واسطه ی وزن بیشترش بالاتر از لوله داربست 14 کیلویی است.
  • جنس: مواد اولیه‌ای که جهت تولید این نوع لوله استفاده می‌شود شامل ورق سیاه و ورق گالوانیزه است. نمونه‌هایی که با ورق سیاه تولید می‌شوند کم­ترین قیمت را دارند.
  • نحوه تولید: بر این اساس لوله داربست به ۲ نوع بدون درز یا درزدار تقسیم می‌شود. نمونه‌ های بدون درز از آن جهت که استحکام و مقاومت بالایی دارند از قیمت بیشتری نیز در بازار برخوردار هستند.
  • طول: معمولا اندازه لوله داربست را تا ۶ متر در نظر می‌گیرند. اما نمونه‌هایی با طول ۱.۵، ۳ و ۴ متر نیز در بازار موجود است که با برش تولید می شود.
  • وزن: در واقع وزن این سازه فلزی بر اساس فرمول مشخص و با توجه به ضخامت و طول آن محاسبه می‌شود. این مورد نیز روی قیمت تاثیر زیادی دارد. به ‌طور مثال قیمت لوله داربست 14 کیلویی که سبک تر از نمونه 17 کیلویی است طبیعتا پایین تر است.

عواملی که باعث ایجاد نوسان در قیمت لوله داربست می‌شود

مطمئنا قیمت دلار یکی از مهم‌ ترین عواملی است که بر روی قیمت لوله داربست امروز تاثیر دارد. قیمت ارز در واقع بر روی قیمت آهن و فولاد موثر است. به‌دنبال آن صنایع و محصولات فولای مثل داربست نیز از این روند تبعیت می‌کند.

به‌ طور کلی، عوامل موثر در تعیین قیمت داربست فلزی به ۲ صورت مستقیم و غیرمستقیم دخالت می‌کنند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

میزان عرضه و تقاضا در بازار

در زمینه مسائل اقتصادی و خرید و فروش کالاها همیشه میزان عرضه و تقاضا برای یک محصول بر تغییر قیمت آن تاثیرگذار است. به ‌طور مثال در فصول گرم که ساخت‌ و ساز بیشتر است میزان تقاضا برای این سازه نیز بیشتر می‌شود که خود این موضوع قیمت آن را بالاتر می‌برد.

هرچند در کشور ما قیمت‌گذاری به‌ صورت دستوری انجام می‌شود اما قیمت لوله داربست می‌تواند متاثر از میزان عرضه و تقاضا باشد.

هزینه‌های مربوط به حمل ­و­نقل

این مورد را می‌توان یکی از عوامل غیر مستقیم در تعیین قیمت لوله داربست دانست. از آنجایی که در مواقعی نمونه‌ های وارداتی این محصول در بازار عرضه می‌شود فروشندگان کالا قیمت نهایی را با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل­ و­نقل لحاظ می‌کنند. غیر از این مورد باتوجه به این که هر مرحله از فرآیند تولید لوله های داربستی در کارخانه ای مجزا انجام می شود قیمت محصول نهایی شامل درصد قابل توجهی هزینه ی حمل می شود. از طرف دیگر، کارخانه‌ های تولید داخلی نیز برای مشخص کردن قیمت تمام‌ شده محصول، هزینه‌ هایی را برای حمل مواد اولیه تا کارخانه و انتقال محصولات تولیدی به محل مصرف در نظر می‌گیرند که این خود بر قیمت محصول خواهد افزود.

تغییر قیمت انرژی

یکی از عوامل دیگری که غیر مستقیم روی قیمت لوله داربست امروز تاثیر دارد، هزینه انرژی برای کارخانه‌ های تولید کننده است. از مهم‌ ترین مسائلی که برای راه‌اندازی خط تولید اهمیت دارد انرژی مصرفی است که می‌تواند به‌صورت برق یا سوخت‌های فسیلی باشد. در صورت افزایش قیمت یا کاهش عرضه انرژی می‌توان انتظار داشت که کارخانجات تولیدی هرگونه تغییری در این مورد را بر قیمت محصول خود تاثیر دهند.

کارخانه تولید کننده داربست

در حال حاضر کارخانه‌های زیادی در کشور مشغول به ساخت این سازه‌های فولادی هستند که با در نظر گرفتن کیفیت ساخت، جنس و تکنولوژی به کار گرفته و بسیاری موارد دیگر قیمت هر برند متفاوت است.

جمع‌بندی

قیمت لوله داربست امروز از آن جهت اهمیت دارد که استفاده زیاد این محصول در ساختمان‌ سازی آن را به یکی از مواردی تبدیل کرده است که نبودش عملا بسیاری از کارهای ساخت‌ و ساز را دچار اختلال می‌کند. عوامل مختلفی بر قیمت داربست موثر است که شامل جنس، ضخامت، مواد اولیه و برند تولیدی هستند.

همچنین میزان عرضه و تقاضا، تغییرات نرخ ارز و موارد دیگری از این دست باعث نوسانات قیمت این محصول می­ شود که سعی کردیم در این مقاله به ­طور کامل آنها را توضیح دهیم.

 

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402