به نقل از تجارت نیوز در سال 1400 به رغم کاهش 9 درصدی تولید، صادرات انواع محصولات فولادی با 17 درصد افزایش همراه بوده است. طبق تازه ترین آمارهای انجمن صنایع فولاد ایران در 11 ماه نخست سال 1400 صادرات فولاد کشور 9.625.000 تن بوده است. روند معکوس تولید و صادرات حاکی از کاهش تقاضا در داخل و افزایش تقاضا خارجی است. اما علت چیست؟

1.کاهش تولید: شاید اصلی ترین دلایل کاهش تولیدات صنعت فولاد را می توان قطعی های پی در پی برق و گاز کارخانه ها و فشار های تحریم ها دانست. در سال گذشته این قطعی ها باعث تعطیلی 110 کارخانه فولادی شد. به نقل از جام جم آنلاین طبق آمار های وزارت صمت تولید فولاد خام ایران در سال 1400 در مقایسه با سال 99 با افت 2.6 درصدی و تولید محصولات فولادی چون لوله مبلی و پروفیل سبک نیز با افت 4.4 درصدی همراه بوده است.

2.کاهش تقاضا در داخل: رضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با تجارت نیوز گفت سیاست های انقباضی دولت باعث کاهش پرداخت تسهیلات بانکی در این حوزه و تورم نیز باعث کاهش قدرت خرید تولید کنندگان شده است. اکثر متقاضیان فولاد به ویژه سازندگان مسکن در انتظار نتیجه ی مذاکرات وین هستند که در صورت نتیجه بخش بودن بتوانند با قیمت کمتری محصولات فولادی مورد نیاز خود را خریداری کنند. علاوه بر آن برنامه جهش تولید مسکن هنوز اجرائی شده و تولیدات سازندگان خودرو و … رشد قابل توجهی نداشته است تا بتواند تاثیر چشم گیری بر تقاضا این بازار داشته باشد.

3.افزایش تقاضا خارجی و افزایش صادرات: چندین مورد باعث افزایش تقاضا خارجی شد. اول از همه کاهش عرضه فولاد چین به عنوان بزرگ ترین صادر کننده فولاد تاثیر قابل توجهی بر گسترش بازار صادرات فولاد ایران داشت. به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در دو ماهه نخست سال جاری میلادی، بین ده تولیدکننده ی برتر جهان، ایران با رشد 11.8 درصدی موفق به کسب بیشترین میزان رشد تولید فولاد شد. بعد از ایران به ترتیب کشورهای هند، آلمان، روسیه و آمریکا بیشترین رشد را در تولید فولاد خام داشتند.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 26 خرداد 1401