به نقل از فولادبان، بهادر احرامیان نایب رئیس هیئت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو خود با این خبرگزاری در مورد حذف یارانه انرژی برای صنایع گفت : افزایش قیمت انرژی برای صنایع فولادی بی شک باعث افت قابل توجه این صنعت در مقیاس جهانی می شود. طبق تعریفی که برای یارانه وجود دارد هیچ یارانه ای برای انرژی صنعت فولاد از جانب دولت در نظر گرفته نشده و این صنعت درست مثل سایر صنایع هزینه ی انرژی مصرفی خود را پرداخت می کند و حذف یارانه انرژی در حقیقت به معنای گران تر فروختن آن به این صنایع خواهد بود.

ایشان در ادامه افزود مقایسه میزان مصرف انرژی صنعت فولاد ایران با کشور هایی چون چین و ژاپن بسیار نادرست است چرا که اولا این کشور ها حامل های انرژی و مواد اولیه مورد نیاز خود را از سایر کشور ها وارد می کنند و دوم این که مصرف کم انرژی صنایع این کشور ها به دلیل استفاده آن ها از فناوری روز دنیا است. فناوری عقب مانده صنعت فولاد کشورمان باعث شده این باور غلط بین مسئولان شکل بگیرد که فولاد صنعت انرژی بری است.

احرامیان در مورد مقایسه قیمت انرژی در ایران و سایر کشور ها گفت : در حقیقت قیمت مناسب انرژی در کشور راهی است برای جبران مشکلات دیگری که در این صنعت وجود دارد که با حذف این راه فرار ، بی شک پسرفت قابل توجهی در رتبه بندی های جهانی خواهیم داشت. مقایسه قیمت انرژی در ایران که صاحب بزرگترین مخازن گاز دنیا است و اکثر کارخانه های تولیدی  آن هم ، در جوار این مخازن ساخته شده اند با سایر کشور ها چون انگلستان یا ژاپن که خود مبنعی ندارند و برای تامین انرژی علاوه بر قیمت خود انرژی ، هزینه حمل و نقل ، سود تاجر و سایر هزینه های جانبی را هم پرداخت می کنند ، کاملا اشتباه است. بدیهی است کشوری که هزینه ی بیشتری برای تامین انرژی پرداخت می کند مجبور به عرضه ی آن با قیمت بالاتر است.

بی شک افزایش قیمت انرژی صنایع فولادی ، در تمامی رده ها باعث افزایش قیمت محصولات می شود. به عنوان مثال قیمت پروفیل سبک که یکی از محصولات رده های پایانی تولید فولاد است در چند مرحله تحت تاثیر این افزایش قیمت انرژی قرار خواهد گرفت.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 24 خرداد 1401