دولت چین در روز سه شنبه ۵ مارس اعلام کرد قصد دارد در سال جاری ، مالیات بر ارزش افزوده برای بخش تولیدی را از ۱۶ درصد به ۱۳ درصد و برای بخش های حمل و نقل و انبوه سازان از ۱۰ درصد به ۹ درصد کاهش دهد که فعالان بخش فولاد این کشور را خشنود ساخته است.

آنها عقیده دارند این اقدام دولت به کاهش هزینه های آنها خواهد انجامید و در شرایط کنونی که چین رشد اقتصادی پائینی را ثبت نموده به کسب و کارشان رونق می بخشد البته هنوز زمان اجرای این طرح توسط دولت مشخص نشده است .

برخی معتقدند این تصمیم ، قیمت کامودیتی ها را تحت فشار قرار خواهد داد و در همین راستا دیروز قیمت های ورق گرم در بازار داخلی و فیچرز چین سقوط کرد .

اما در روز سه شنبه بهای سنگ آهن ۶۲ درصد بیش از ۱ دلار افزایش داشت و از این تصمیم تأثیر نگرفت .

در حالیکه برخی فولادسازان این خبر را خوب توصیف کرده اند و در کاهش هزینه ها و بالا بردن تقاضا موثر می دانند اما برخی دیگر شرایط عرضه و تقاضا در بازار فولاد را تأثیرگذارتر از تصمیماتی این چنینی می دانند و عقیده دارند حاشیه سود فولادسازان بسته به شرایط موجود بازار است .

بعنوان مثال در روز ۱ مارس ، بهای میلگرد در بازار داخلی چین ۳ هزار و ۹۷۵ یوآن برابر با ۵۹۲ دلار با ۱۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که با احتساب این کاهش مالیات ، تنها ۱۰۳ یوآن از این قیمت کاسته می شود .

البته از آغاز ماه ژانویه تقاضا برای ورق از سوی خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در چین بالا رفته و همزمان اجرای چنین سیاستهائی به رونق کسب و کارها خواهد انجامید . یک معدن دار استرالیائی هم معتقد است با اجرای این برنامه ، تقاضا از سوی صنایع پائین دستی افزایش می یابد بنابراین برای فولادسازان چینی فرصت خوبی است زیرا هزینه های آنها نیز کاهش می یابد .

 

کانال گروه صبا

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 13 دی 1399