برشکاری یک فرآیند ضروری در حوزه صنعت است و به عنوان ابزاری برای شکل دادن به اجزای فلزی ضروری برای اهداف مختلف عمل می‌کند. برشکاری به عنوان یک گام اساسی در ایجاد قطعات مورد استفاده در خودروسازی، کشتی سازی، تولید هواپیما، ساخت و ساز و حتی تولید تجهیزات پزشکی به عنوان یک روش صنعتی بسیار مهم و حساس ظاهر می‌شود.

وقتی صحبت از قوطی می‌کنیم منظور مقاطع توخالی هستند که ممکن است در کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده شود. قوطی‌ها از پراستفاده‌ترین انواع مقاطع فولادی هستند که در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی به کار می‌روند. قوطی پروفیل‌ها ممکن است از فلزات مختلفی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته شوند. یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع قوطی‌ها، قوطی آهن است. البته گاهی از واژه پروفیل نیز به جای قوطی استفاده می‌شود و باید بدانید که تفاوتی میان این دو وجود ندارد.

کاربرد قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی متنوع است و باید به درستی از آنها استفاده شود وگرنه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. قوطی پروفیل‌ها به دلیل مقاومت بالا، وزن کم، قابلیت شکل‌پذیری و سهولت در نصب، در ساخت سازه‌های فولادی متنوعی از جمله ستون‌ها، تیرها، خرپا ها، ستون‌های باربر و غیره استفاده می‌شوند.

انتخاب نوع و سایز مناسب قوطی پروفیل به نوع سازه و شرایط خاص پروژه بستگی دارد. به همین دلیل ما اغلب نیاز به برشکاری این قوطی‌ها داریم تا به سایز مورد نظر خود برسیم. در ادامه این مقاله با صباپروفیل همراه باشید تا به بررسی نحوه برش قوطی پروفیل و جزئیات مرتبط با آن بپردازیم.

قوطی آهن چیست؟

قوطی یا پروفیل آهن (به انگلیسی Steel Square Tube)، نوعی مقطع فولادی است که ساختاری توخالی با سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل دارد. از جوش دادن چهار صفحه فولادی به یکدیگر به شکل چهارضلعی ساخته می‌شود. قوطی آهن که به آن پروفیل آهن نیز گفته می‌شود، یک ماده بسیار قوی و همه کاره است که در کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل قیمت قوطی آهن که بسیار به‌صرفه‌تر از سایر موارد در می‌آید و همچنین تحمل و مقاومت بالای آن، در ساخت ساختمان‌ها، پل‌ها و سایر سازه‌ها استفاده می‌شود. همچنین در ساخت تیرهای فولادی سازه‌ای، ستون‌ها و خرپاها نیز کاربرد دارد. از این نوع قوطی همچنین در ساخت طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله ماشین آلات، تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین از آن در ساخت قفسه بندی و سایر سیستم‌های ذخیره سازی نیز بهره برده می‌شود.

قیمت قوطی آهن

نحوه برش قوطی پروفیل

برشکاری فلزات (Metal Cutting Process) یک فرآیند است که از طریق آن ورق‌های فلزی، میله و شمش‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌های متنوع به قطعات کوچک‌تر و کاربردی تقسیم می‌شوند. هدف اولیه از برشکاری ساخت قطعات فلزی مورد نیاز برای مونتاژ دستگاه‌های مختلف است. با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متمایز ذاتی فلزات مختلف، روش‌های مورد استفاده در برش آنها متنوع است. فلزات قوی و سنگین نیاز به استفاده از ماشین آلات پیچیده دارند اما فلزات سبک تر را می‌توان با ابزارهای ساده تر برش داد.

آموزش نحوه برش قوطی پروفیل

حوزه برش فلزکاری به دو روش عمده تقسیم می‌شود: برش گرم و برش سرد. انتخاب بین این روش‌ها به فلز خاص در دست و خواص ذاتی آن بستگی دارد. برش گرم روشی است که برای فلزات با سختی بالا طراحی شده است یعنی آنهایی که درصد کربن آنها بیش از 0.2٪ است. مشخصه تعیین کننده برش گرم، پیش نیاز فلز برای رسیدن به دمای خاصی قبل از شروع فرآیند برش است. آستانه دما بر اساس نوع فلز متفاوت است که بر نیاز به دقت برای جلوگیری از تغییرات در ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی فلز در طول فرآیند برش تاکید می‌کند. انواع برش گرم عبارتند از برش هواگاز، برش لیزری، برش پلاسما و برش CNC.

برشکاری قوطی پروفیل

برش سرد برخلاف برش گرم شامل گرمای قابل توجهی کمتری است که تغییرات ماهیت فلز را در طول فرآیند برش به حداقل می‌رساند. ابزارها و دستگاه‌های مختلف در روش‌های متنوع برش سرد نقش دارند که هر کدام بر قیمت و دقت ورق برش حاصل تأثیر می‌گذارند. انواع برش سرد عبارتند از برش واترجت، برش با قیچی، برش با گیوتین و برش با اره نواری.

انتخاب روش برش یک تصمیم مهم است که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  1. نوع فلز: ماهیت فلز در حال برش نقش مهمی دارد. فلزات سخت و سنگین ممکن است برای روش‌های برش گرم مناسب‌تر باشند اما فلزات سبک‌تر می‌توانند به طور موثر با تکنیک‌های برش سرد برش داده شوند.
  2. الزامات دقت: سطح دقت مورد نیاز برای یک کار خاص یک ملاحظه اساسی است. برش لیزری و برش CNC در کاربردهای با دقت بالا عالی هستند و از طرف دیگر روش‌های برش سرد ممکن است برای کارهای پیچیده‌تر کافی باشند.
  3. بودجه پروژه: ملاحظات مالی جزء جدایی ناپذیر فرآیند تصمیم گیری روش برشکاری هستند. روش‌های برش گرم ممکن است هزینه‌های بیشتری را تحمیل شما کنند و بر بودجه پروژه تأثیر بگذارند اما روش‌های برش سرد جایگزین‌های مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهند.
  4. ملاحظات ایمنی: ایمنی اپراتور در هر محیط صنعتی مهم است. روش‌های برش سرد، به ویژه آن روش‌هایی که مجهز به ویژگی‌های ایمنی خودکار هستند ایمنی محل کار را افزایش می‌دهند.

برش قوطی پروفیل

 

فرآیند, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 29 بهمن 1402