طی روز های گذشته قیمت فولاد افزایش پیدا کرده است و این افزایش قیمت در بعضی از محصولات فولادی تا 700 تومان بوده است. مصرف کنندگان نگران ادامه ی این روند صعودی هستند چرا که افزایش قیمت فولاد به طور مستقیم بر افزایش قیمت محصولات پرکاربرد فولادی مثل قیمت لوله مبلی و قیمت پروفیل مبلی تاثیر خواهد داشت. اما علت این روند صعودی در قیمت ها چیست؟

به نقل از تجارت نیوز، پیش از این، قطع برق و گاز صنایع فولادی باعث افزایش قیمت ها شده بود اما ششم بهمن ماه افزایش قیمت فولاد رکورد زد. برخی محصولات 200 تا 700 تومان گران شدند.

وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد به این خبرگزاری اعلام کرد، در سال 1400 قطعی های برق، تولید فولاد را 8 میلیون تن کاهش داد و باعث خسارت 6 میلیارد دلاری به این صنعت شد. وی پیش بینی می کند با سهمیه بندی برق، تولید فولاد امسال نهایتا به 26 میلیون تن برسد.

کارشناسان پیش از سهمیه بندی اخیر برق و گاز، نبود نظارت بر رعایت کف عرضه، رشد قیمت ارز، و ایراد هایی که در سامانه بهین یاب وجود دارد را علت اصلی افزایش قیمت می دانستد.

اما حالا دو سناریو اصلی برای افزایش قیمت های اخیر وجود دارد.

طبق سناریو اول، افزایش قیمت ها به خاطر قطع برق و گاز صنایع فولادی و ایجاد مشکل در تولید می باشد. طبق اظهارات وحید یعقوبی با کاهش ظرفیت تولید برخی واحد ها به 50 درصد ، مجموع تولید صنایع فولادی 15 تا 16 درصد افت خواهد کرد. با توجه به قیمت جهانی فولاد، این صنعت حدود 6 میلیارد دلار در سال 1400 ضرر کرده است.

طبق سناریو دوم، در ماه های پایانی سال مسکن سازان که پروژه های عمرانی نیمه کاره دارند و نگران افزایش قیمت ها در سال جدید هستند، اقدام به خرید و حتی انبار فولاد کرده اند که این در شرایط فعلی که تامین کنندگان تولیدات خود را کاهش داده اند باعث افزایش قیمت ها شده است. این کاهش در تولید در فصول گرم سال که ساخت و ساز رونق زیادی دارد بیشتر ایجاد مشکل خواهد کرد.

در هر صورت تنها باید منتظر واکنش وزرات صمت و وزارت نیرو ماند.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 30 خرداد 1401