تا به حال به یک ساختمان بلند نگاه کرده‌اید؟ میلگردهای این ساختمان‌ها چه اندازه‌ای است؟ آیا تولید میلگردهایی به طول یک آسمان‌خراش امکان‌پذیر است؟ احتمالا شما هم میلگردهایی که کنار ساختمان‌های بلند در حال ساخت انباشته شده‌اند را دیده‌اید. طول این میلگردها قطعا به اندازه ارتفاع آن ساختمان‌ها نبوده‌اند. چرا که بر اساس استاندارد ملی، طول هر میلگرد تولید شده 12 متر است. هرچند ممکن است تولیدکننده به درخواست مشتری میلگردهایی به طول 9 متر هم تولید کند اما به طور معمول از طول 12 متر استفاده می‌شود. چرا که تولید میلگردهای بلندتر از 12 متر باعث ایجاد مشکلات حمل و نقل خواهد شد.

پس چگونه می‌توان با میلگردی 12 متری ساختمانی بیش از 12 متر را ساخت؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا با مفهوم اورلب آشنا شده و نحوه استفاده از آن در آرماتور بندی‌ را بدانید. اما شاید بهتر باشد تا پیش از پرداختن به اورلب به معرفی میلگرد و انواع آن نیز بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با میلگرد، با اورلب و چگونگی محاسبه آن نیز آشنا شوید.

انواع میلگرد

میلگرد که نوعی پروفیل طویل و توپر است جهت بهبود مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه بتن ماده‌ای بسیار مستحکم و مقاوم در برابر تنش‌های فشاری است، اما در برابر تنش کششی، آن استحکام را نداشته و بسیار ضعیف عمل می‌کند. به همین دلیل نیاز به عاملی برای بهبود مقاومت کششی دارد. اینجاست که پروفیلی طویل و توپر به نام میلگرد وارد میدان شده و این ضعف بتن را جبران می‌کند. البته میلگردها انواع مختلفی دارند و بسته به شکل، استحکام، استاندارد ساخت، جنس، روش تولید، نوع و سایزشان دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به طور خلاصه به برخی از این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم:

انواع میلگرد از نظر استاندارد

هر کشوری برای تولید میلگرد استانداردهای خاص خود را دارا می‌باشد. گاهی این استانداردها با استاندارد جهانی هم سو بوده و گاهی فقط در سطح آن کشور هستند. استانداردهایی مثل استاندارد ASTM، JIS، DIN و ISO استانداردهایی جهانی هستند که توسط بسیاری از کشورها اجرا می‌شوند. اما معتبرترین آن‌ها استاندارد ASTM می‌باشد که از طرف انجمن آزمایش و مواد آمریکا ارائه شده است. در ایران از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها استانداردی روسی است. این استاندارد به این صورت است که به چهار دسته A1 و A2  و A3 و A4 تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه این 4 دسته را بررسی می‌کنیم:

  1. میلگردهای A1 درصد کربن کمی داشته و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. این میلگردها به طور معمول هیچ آجی نداشته و در صنعت به میلگرد نرم شناخته می‌شوند.
  2. میلگردهای A2 که در صنعت به میلگردهای نیمه ترد شناخته می‌شوند از سختی بیشتری برخوردارند و روی خود آج‌هایی یکنواخت دارند.
  3. میلگردهای A3 که از سختی بیشتری نسبت به A1 و A2 برخوردارند بر روی خود آج‌هایی به شکل جناق دارند. به همین دلیل به آن، میلگرد جناقی هم گفته می‌شود.
  4. میلگردهای A4 هم سخت‌ترین نوع میلگرد هستند و به دلیل آج‌های دوطرفه‌ای که دارند چسبندگی بیشتری را با بتن ایجاد می‌کنند.

همان‌طور که متوجه شدید این استانداردها به گونه‌ای هستند که مرحله به مرحله سختی آن‌ها افزایش یافته و از انعطافشان کاسته می‌شود. با اینکه ظاهر متفاوتی دارند اما در این مورد به دلیل تفاوت‌های ظاهریشان دسته‌بندی نشده‌اند و این اتفاق تنها بر اساس ضوابط استانداردها افتاده است. دسته‌بندی از نظر شکل فرایندی متفاوت است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

انواع میلگرد از نظر شکل و ظاهر

به طور کلی ظاهر میلگردها به دو دسته ساده و آج‌دار تقسیم می‌شود. میلگردهای ساده شکلی کاملا صاف داشته و هیچ برآمدگی‌ای ندارند. اما میلگردهای آج‌دار از آج‌ها و برآمدگی‌های مرتبی تشکیل شده‌اند. همچنین میلگردهای ساده انعطاف‌پذیری بالایی داشته و به راحتی خم شده و برش داده می‌شوند. این قابلیت، آن‌ها را برای پروژه‌هایی که نیاز به خمکاری دارند مناسب می‌کند. اما ضعف استحکامشان باعث شده تا برای استفاده در بتن و پروژه‌های سنگین خطرآفرین شده و مورد استفاده قرار نگیرند. میلگردهای آج‌دار در این مورد برعکس بوده و طوری ساخته شده‌اند که استفاده از آن‌ها به تقویت استحکام کششی بتن منجر شود.

انواع میلگرد از نظر جنس

یکی دیگر از پارامترهای مهم در دسته‌بندی میلگردها جنس آن‌ها است که شامل میلگردهای فولاد کربنی، میلگرد اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد فایبرگلاس، میلگرد استیل و میلگرد کامپوزیتی می‌شود. این میلگردها به دلیل تفاوت در جنس و ماده‌، علاوه بر جنس در وزن هم با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع میلگرد از نظر سایز

میلگردها در سایزهای متنوعی تولید شده و جهت مصارف گوناگون به کار می‌روند. وقتی از سایز میلگرد صحبت می‌کنیم در واقع منظور قطر آن است که بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. سایزهای بالای میلگرد برای استفاده در سازه‌های سنگین‌ مناسب بوده و سایزهای پایین‌تر آن مناسب استفاده در سازه‌های کوچک‌ و سبک‌تر می‌باشند. مهمترین انواع میلگرد براساس اندازه شامل سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 می‌‌شود.

  انواع میلگردها از نظر نوع و کاربرد

میلگردهای مختلف بر اساس کاربرد و نوعی که دارند به دسته‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌ها عبارتند از:

  1. میلگرد کلاف
  2. میلگرد HSD
  3. میلگرد زیگزاگ
  4. میلگرد ترانس
  5. میلگرد حرارتی
  6. میلگرد تقویتی
  7. میلگرد نرمال
  8. میلگرد بستر
  9. میلگرد ممان منفی
  10. میلگرد اروپایی

اینکه چه نوع میلگردی انتخاب شود به عواملی مانند طراحی سازه و استحکام و انعطاف مورد نیاز بستگی دارد. در جدول زیر انواع میلگرد را با دسته‌بندی‌هایشان مشاهده می‌کنید:

بر اساس استاندارد بر اساس ظاهر بر اساس جنس بر اساس سایز بر اساس نوع و کاربرد
انواع A1 , A2 , A3 , A4 ساده و آج‌دار فولاد کربنی، میلگرد اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد فایبرگلاس، میلگرد استیل و میلگرد کامپوزیتی 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 میلگرد کلاف، میلگرد HSD، میلگرد زیگزاگ، میلگرد ترانس، میلگرد حرارتی، میلگرد تقویتی، میلگرد نرمال، میلگرد بستر، میلگرد ممان منفی، میلگرد اروپایی

اکنون که با انواع میلگرد آشنا شدیم به بررسی تعاریف و انواع اورلب آن خواهیم پرداخت.

 

اورلب میلگرد چیست؟

همان‌طور که گفتیم به دلیل بروز مشکلات حمل و نقل، امکان ساخت میلگردهایی با طول بیشتر از 12 متر وجود نخواهد داشت. بنابراین برای ساخت سازه‌هایی با ارتفاع بیشتر از 12 متر باید چند میلگرد را به هم متصل کنیم تا طول آن بیشتر شود. به این اتصال میلگرد‌ها که برای افزایش طول و استحکام آن‌ها انجام می‌شود، اورلب میلگرد (به انگلیسی rebar overlap) یا طول همپوشانی می‌گویند. به عبارت دیگر اورلب در میلگردها به معنی رو یا کنار هم قرار گرفتن آرماتورها و اتصالشان با روش‌های گوناگون می‌باشد.

اورلب شامل اتصال میلگردها به روش‌های گوناگونی می‌شود که هدف همه‌ی آن‌ها بیشتر شدن طول میلگرد می‌باشد. در این اتصال مهم‌ترین عاملی که باید محاسبه شود طول همپوشانی آن است. این طول همان اندازه‌ای است که برای اورلب دو میلگرد و انتقال بار از میلگردی به میلگرد دیگر ضروری می‌باشد. برای تعیین طول همپوشانی دو فاکتور اندازه میلگرد و نوع کاربری از تاثیر بسزایی برخوردار هستند.

به عنوان مثال پروژه‌ی ساخت سازه‌ای 40 متری را در دست دارید. بزرگترین طول میلگرد موجود در بازار هم 12 متر بوده و با این اندازه قادر به ساخت ساختمانتان نخواهید بود. به همین دلیل با اتصال چند میلگرد به یکدیگر به ارتفاعات بیش از 12 متر دست پیدا می‌کنید. اما اگر طول همپوشانی به درستی اجرا نشده باشد انتقال بار دچار مشکل شده و در نهایت سازه دچار فروپاشی می‌شود. به همین دلیل است که محاسبه درست اندازه اورلب میلگرد و طول همپوشانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

انواع اورلب میلگرد

همان‌طور که می‌دانید اورلب میلگرد برای افزایش طول میلگردها انجام می‌شود. این افزایش طول برای قابل استفاده شدن آن‌ها در آرماتوربندی سازه‌های مرتفع بوده و به دو روش کلی انجام می‌شود. این دو روش عبارتند از:

  1. اورلب تماسی: در این روش برای افزایش طول آرماتورها باید آن‌ها را به هم متصل کنیم.
  2. اورلب غیر تماسی: در این روش برای افزایش طول آرماتورها هیچ تماسی بین آن‌ها برقرار نمی‌شود.

هر کدام از این روش‌ها با هدفی یکسان (افزایش طول میلگردها) انجام شده و تنها در اجرا متفاوت هستند. اورلب غیرتماسی شامل بتن‌ریزی و پر کردن فاصله میان میلگردها با مصالح می‌شود. اما اورلب تماسی نیاز به شرح بیشتری دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

انواع اورلب تماسی

همان‌طور که گفته شد اورلب تماسی برای افزایش طول میلگردها نیاز به اتصال دارد. این همپوشانی میلگردها با روش‌های مختلفی انجام شده و انتخاب روش‌های آن به نوع سازه و نوع اورلب بستگی دارد. البته موارد دیگری هم هستند که در انتخاب روش‌های اورلب تماسی تاثیرگذار هستند. این موارد که شامل نوع میلگرد و بودجه‌ی تعیین شده برای پروژه می‌شوند از مهم‌ترین عوامل تعیین میزان قدرت انتخاب از میان روش‌های اورلب تماسی می‌باشند.

برای اجرای هر کدام از روش‌های همپوشانی میلگرد نیاز به ابزار و تجهیزات متفاوتی می‌باشد و به همین دلیل است که برای اجرای اورلب‌ها نیاز به افراد حرفه‌ای و متخصص می‌باشد. چرا که اجرای اشتباه این روش‌ها می‌تواند باعث بروز حوادث خطرناک و ایجاد هزینه‌های سنگین شود. مهمترین روش‌های اورلب تماسی عبارتند از:

  1. استفاده از سیم یا مفتول برای اتصال میلگردها: یکی از متداول‌ترین و آسان‌ترین روش‌های اورلب تماسی استفاده از سیم است. این اتصال به گونه‌ای است که تا پیش از بتن ریزی امکان جداسازی و تغییر اتصال وجود دارد.
  2. متصل کردن به وسیله جوشکاری: ممکن است در برخی از قسمت‌های ساختمان در طول کار احتمال جابجایی شبکه میلگردها وجود داشته باشد. به طور مثال در ستون‌ها، پل‌ها و دیوارهای حائل نیاز به جوش قوی‌تری بوده و نمی‌توان به اتصال با سیم بسنده کرد. آیا ستون یک پل، با اتصال با سیم و مفتول استحکام لازم را پیدا می‌کند؟ قطعا اینطور نبوده و لازم است تا پس از حفاری و قبل از بتن ریزی، استیل کیج‌ها یا قفس‌های فولادی به صورت جداگانه در محل قرار گرفته و به یکدیگر جوش زده شوند. بنابراین برای سازه‌هایی که نیاز به اتصالات محکمتری دارند روش اورلب میلگرد با جوش، روش مناسب‌تری می‌باشد.
  3. جوش دادن دو انتهای میلگردها: زمانی که پروژه‌ی شما نیازمند تراکم بالای میلگرد بوده و در عین حال اقتصادی بودن روش اتصال از اهمیت بالایی برخوردار است، روش جوشکاری انتهای میلگرد توصیه می‌شود. این روش زمانی اجرا می‌شود که نیاز باشد فاصله‌ میان میلگردها به حداقل برسند. برای این کار نیاز به ابزار خاصی بوده و نمی‌توان از روش‌های جوشکاری سنتی استفاده کرد. نوع کار این ابزار به این صورت است که انتهای میلگرد اول را به کاتد و میلگرد دوم را به الکترود تبدیل می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود تا با اتصال دو انتهای میلگرد، بار الکتریکی میان آن دو تخلیه شده و فولادها ذوب شوند. این ذوب شدن باعث متصل شدن انتهای آن‌ها شده و میلگردی یک تکه را تشکیل می‌دهد.
  4. اتصال میلگردها به صورت مکانیکی: روش جدیدی که به طور حدودی از 15 سال پیش در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد روشی به نام اتصال مکانیکی می‌باشد. از این روش برای اتصال میلگردهایی با قطر بیش از 20 میلی‌متر و در فضاهایی مثل فونداسیون، ستون، تیر، دیوار و… استفاده می‌شود. در ادامه با اورلب این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد.

اورلب میلگرد فونداسیون

فونداسیون که پایین‌ترین سطح یک ساختمان است و تماس مستقیمی با خاک دارد وزن کل سازه را روی خود حس کرده و آن را به زمین منتقل می‌کند. همین امر باعث مهم بودن فونداسیون شده و این الزام را ایجاد می‌کند که تا حد امکان مقاوم سازی شود. به همین دلیل برای اورلب میلگرد در فونداسیون، میلگردها را به صورت افقی قرار می‌دهیم. این کار کمک می‌کند تا آرماتورها بتوانند فشار و نیروی بیشتری را حین بتن‌ریزی تحمل کنند.

سازه‌های عظیم با فونداسیون بزرگ قطعا نیازمند اورلب میلگرد‌های فونداسیون خواهند بود. چرا که فونداسیون این سازه‌ها به طور معمول وسیع بوده و برای آرماتوبندی آن لازم است تا دو یا چند شاخه میلگرد به صورت افقی به هم متصل شوند. توجه به این نکته هم لازم است که طبق قانون اورلب میلگرد در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، استفاده از اورلب تنها برای میلگردهایی با قطر کمتر از 36 میلی‌متر مجاز است.

اورلب میلگرد ستون

یکی دیگر از بخش‌های سازه که در آن اورلب میلگرد انجام می‌گیرد ستون‌ها هستند. ستون‌ها به اندازه‌ای اثرگذار هستند که شاید بتوان آن‌ها را مهمترین عضو سازه دانست. چرا که ستون‌ها بار بخش‌های مختلف را به فونداسیون انتقال می‌دهند تا به زمین برسد. همین امر دلیل اهمیت اجرای دقیق اورلب میلگرد در ستون می‌باشد.

ستون‌ها نیاز دارند تا با استفاده از همپوشانی، طول میلگردها را افزایش دهند. برای این کار باید به نحوه اورلب میلگرد ستون مسلط باشید تا این عملیات به درستی انجام شود. روش کار این همپوشانی به این صورت است که میلگردهایی به نام میلگرد انتظار را که خارج از بتن ریزی قرار می‌گیرند به روش اورلب به ستون طبقه‌ی دیگر متصل می‌کنند. به همین صورت ارتفاع میلگردهای استفاده شده در ستون‌ها را تا حد دلخوهمان افزایش می‌دهیم. محاسبه میزان طول اورلب میلگرد ستون با توجه به سایز میلگرد و به وسیله‌ی نرم‌افزارها و فرمول‌های مربوطه به دست می‌آید. به طور معمول فرمول‌های کارگاهی به این صورت هستند که از فرمولی تقریبی برای به دست آوردن طول اورلب استفاده می‌کنند. اما با توجه به حساسیت و اهمیت ستون در سازه، طول دقیق اورلب را باید از مهندس طراح دریافت کرد.

برای محاسبه طول اورلب در هر بخشی از سازه باید استانداردهای آیین نامه بتن ایران، الگو قرار داده شوند. چرا که با توجه به فرمول‌های محاسبه دقیق طول همپوشانی می‌توانید به آسانی طول استاندارد اورلب میلگرد ستون را محاسبه نمایید. درجدول زیر که جدول اورلب میلگرد ستون می‌باشد نتیجه‌ی برخی از این محاسبات را می‌بینید:

نوع میلگرد طول اورلب
میلگرد با قلاب انتهایی 48db
میلگرد آجدار 48db
میلگرد آجدار اندود شده 72db
میلگرد ساده 72db

بنابراین با استفاده از فرمول‌های آیین‌‌نامه بتن ایران، محاسبه طول اورلب آرماتور در ستون کار سختی نبوده و به راحتی می‌توانید طول هم‌پوشانی میلگردها را در ستون پیدا کنید. به این دلیل که این طول تا حد زیادی به نوع میلگرد و فولاد به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد نمی‌توان محاسبه آن را سهل انگارانه انجام داد. این محاسبات بسته به شرایط، امکان تغییر دارند و باید توسط مهندسین طراح محاسبه شوند.

 

اورلب میلگرد تیر

در پروژه‌ها و سازه‌های بزرگ که علاوه بر طول زیاد ستون و فونداسیون، طول تیر بزرگی نیز دارند برای همپوشانی آن‌ها نیاز به آرماتوربندی می‌باشد. فرمول‌ها و قوانین مربوط به اورلب میلگرد در تیر به صورت کامل در آیین نامه بتن ایران توضیح داده شده است. طوری که با مطالعه‌ی آن به موضوع مسلط شده و به پاسخ تمام سوالاتتان خواهید رسید. بنابراین بهترین مرجع برای رسیدن به طول اورلب میلگرد تیر همین آیین نامه بوده و با وجود آن از جستجو در منابع دیگر بی نیاز خواهید بود.

فرمول اورلب میلگرد

برای محاسبه هر پارامتری نیاز به فرمولی مختص آن می‌باشد. فرمول‌ها کمک می‌کنند تا با استفاده از پارامترها و رابطه‌های مختلف، مقدار پارامتر مجهول را پیدا کنیم. برای رسیدن به طول اورلب میلگرد نیز فرمول‌هایی خاص طراحی و ارائه شده‌اند. این فرمول‌ها شامل فرمول آیین نامه‌ای و فرمول کارگاهی شده و روش کار هر کدامشان متفاوت می‌باشد. در ادامه به بررسی این فرمول‌ها می‌پردازیم.

فرمول کارگاهی

فرمول کارگاهی نوعی فرمول تجربی است که توسط فعالان این حوزه ایجاد شده و استفاده از آن نیازی به محاسبات چندان زیادی ندارد. در این فرمول مهمترین معیار، قطر میلگرد بوده و عوامل دیگر از اهمیت کمتری برخوردارند. تجربیات کارگاهی ثابت کرده‌اند که طول همپوشانی میلگرد باید بین 50 الی 80 برابر قطر آن باشد.

برای مثال تصور کنید برای ساخت یک سازه از میلگردی به قطر 3 سانتی‌متر استفاده شده است. اگر این عدد را در اعداد گفته شده یعنی 50 و 80 ضرب کنید به اعدادی خواهید رسید که حداقل و حداکثر طول همپوشانی آن می‌باشند. یعنی برای این میلگرد، حداقل طول اورلب 150 و حداکثر طول آن 240 سانتی‌متر خواهد بود. همانطور که متوجه شدید این فرمول محاسبات و اندازه‌ی دقیقی ندارد و سازندگان بین حداقل و حداکثر طول اورلب عددی را انتخاب می‌کنند. شاید این فرمول برای ساخت سازه نمره‌ی قبولی را گرفته باشد اما باز هم فرمول دقیقی نیست و بهتر است از فرمول‌های دقیق و تخصصی‌تری استفاده شود.

فرمول آیین نامه‌ای

همانطور که می‌دانید به میزان طولی که دو میلگرد در کنار هم قرار داده می‌شوند طول اورلب یا طول همپوشانی گفته می‌شود. در مبحث نهم آیین نامه به طور کامل به این موضوع پرداخته شده و فرمول اورلب برای میلگردهای پوششی، فشاری و … شرح داده شده است. اجرای این فرمول‌ها به طور معمول نیاز به محاسبات زیادی داشته و دقت زیادی را می‌طلبد. اما با مراجعه به مبحث نهم آیین نامه می‌توانید از نکات ریز و درشت فرمول‌ها مطلع شده و آن‌ها را به درستی اجرا کنید. بنابراین برای به دست آوردن طول اورلب میلگرد طبق آیین نامه نیاز به مطالعه دقیق پارامترها بوده و نمی‌توان آن را بدون تخصص و مطالعه اجرا کرد.

در ادامه با طول اورلب در اتصال میلگرد کششی و اتصال میلگرد فشاری آشنا خواهیم شد:

طول اورلب در وصله میلگردهای پوششی و فشاری

طول اورلب وصله میلگردهای پوششی

پیش از بررسی وصله‌های کششی یا پوششی باید با پارامتر Lآشنا شویم. این پارامتر به معنای طول گیرایی میلگرد در کشش است که برحسب میلی‌متر می‌باشد.‌ با این پارامتر می‌توان طول اورلب در وصله میلگردهای پوششی را اینطور بیان کرد که میزان آن حداقل 3.1Lمی‌باشد. البته اگر میزان میلگرد موجود در طول اورلب حداقل دوبرابر مقدار مورد نیاز باشد و در بیشترین حالت، نصف میلگرد متصل شده باشد میزان آن به یک Lکاهش می‌یابد. اما به طور کلی هیچگاه این طول به کمتر از 300 میلی‌متر نخواهد رسید.

توجه به این نکته هم ازم است که وصله پوششی به صورت گروهی مجاز نیست. اما می‌توان تمام میلگردهای موجود را به صورت جداگانه به میلگرد دیگر متصل کرد. این یعنی وصله‌ها نباید به هم متصل باشند و نیاز به وجود فاصله‌ای میان آن‌ها است.

طول اورلب وصله میلگردهای فشاری

طول اورلب دو میلگرد غیر هم سایز باید برابر با بیشترین مقدار بین طول پوشش لازم برای میلگرد با قطر کوچکتر و بزرگترین طول گیرایی میلگرد با قطر بزرگتر در نظر گرفته شود. بنابراین طول پوشش در وصله میلگردهای فشاری به قطر میلگردهای به کار رفته در سازه بستگی داشته و عوامل دیگر از اهمیت کمتری برخورداند.

 

جمع‌بندی

یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در ساخت و سازها میلگردها هستند که از آن‌ها برای افزایش مقاومت کششی سازه‌ها استفاده می‌شود. اما در ساختمان‌ها و برج‌های بلند به طول بسیار زیادی از میلگردها نیاز است و امکان تولید و حمل چنین میلگردهایی نخواهد بود. به همین دلیل باید میلگردهایی با طول مرسوم که 12 متر می‌باشد را به یکدیگر متصل کنیم تا به طول دلخواه برسیم. یکی از روش‌های اتصال میلگردها که پرکاربردترین آن‌ها هم می‌باشد اورلب میلگرد است. اورلب که به همپوشانی هم معروف است به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن دو سر میلگرد با طولی مشخص روی هم قرار گرفته و به هم متصل می‌شوند. حاصل این کار ایجاد میلگردی پیوسته با طول بزرگ‌تر خواهد بود. این اتصال به انتقال صحیح بار در کل سازه کمک کرده و باعث ایجاد میلگردی یک تکه می‌شود.

اورلب به طور کلی به دو دسته تماسی و غیرتماسی تقسیم‌بندی می‌شود. اورلب تماسی در 4 روش اتصال از طریق سیم یا مفتول، اتصال به وسیله جوشکاری، جوش دادن انتهای میلگردها و اتصال به صورت مکانیکی انجام می‌شود. این اتصال‌ها باید با توجه به طول همپوشانی که با دو فرمول کارگاهی و آیین‌نامه‌ای محاسبه می‌شود، انجام شوند. در غیر این صورت امکان فروپاشی سازه و ایجاد خسارات جانی و مالی زیادی وجود خواهد داشت.

 

پرسش و پاسخ

اتصال میلگرد با روش جوشکاری چه مزیتی نسبت به سایر روش‌ها دارد؟

اتصالی که در این روش ایجاد می‌شود بسیار سخت و مقاوم است. در این روش میلگردها را روی هم قرار داده و سپس آن‌ها را به هم جوش می‌دهیم پایداری میلگرد بسیار بیشتر از حالت‌های دیگر می‌شود.

کوپلر میلگرد چیست؟

یکی از انواع اتصال مکانیکی میلگرد کوپلر نام دارد. کوپلرها قطعه‌ای رزوه‌دار هستند که باعث اتصال دو میلگرد به یکدیگر می‌شوند.

اورلب میلگرد چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه اورلب میلگردها به دو روش کارگاهی و آیین‌نامه‌ای می‌باشد. در روش آیین‌نامه‌ای با استفاده از فرمول‌هایی که در آیین‌نامه منتشر شده اورلب را محاسبه می‌کنیم. اما در روش کارگاهی فرمولی با استفاده از تجربه به دست آمده که به این شرح زیر است: حداقل طول همپوشانی: 50×قطر، حداکثر طول همپوشانی: 80×قطر. در نهایت سازنده باید طولی بین این دو را انتخاب کرده و اتصال را ایجاد کند.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امین شاکری | بروزرسانی : 21 فروردین 1403