ساخت صفر تا صد یک کارخانه فولاد در ایران:

نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، سیدرسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، سیدبهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برگزار شد.

ایجاد یک بانک اطلاعاتی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد

به گزارش صمت در این نشست، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ابتدا با بیان اینکه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف آشنایی فولادسازان با ظرفیت‌های داخلی برگزار می‌شود، عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت صفر تا صد ساخت کارخانه‌ فولاد در ایران قابل انجام است چراکه هم در بخش فناوری و هم در زمینه تجهیزات برای ساخت کارخانه فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم.
سبحانی با اشاره به این موضوع که ماهیت جشنواره بومی‌سازی که در برج میلاد برگزار می‌شود متفاوت با سایر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فولاد است، عنوان کرد: هدف این جشنواره، به نمایش گذاشتن توان و ظرفیت تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان است که در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد نقشه دارند. سبحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در این جشنواره قصد داریم با ایجاد یک بانک اطلاعاتی، ارتباط تامین‌کنندگان و فولادسازان را برقرار کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده‌اند، گفت:

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ناچار به روی آوردن به تولید داخل هستند. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه گفت: پیشنهاد روزی با عنوان روز ملی فولاد را ارائه کرده‌ایم چراکه به طور معمول کشورهایی که بالای ۱۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کنند چنین روزی را در تقویم خود به ثبت رسانده‌اند. وی یادآور شد: اگر چنین روزی در تقویم‌ها ثبت شود جشنواره بومی‌سازی را نیز در چنین روزی یا نزدیک به آن برگزار خواهیم کرد.

رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد در ۸ ماه

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نشست با اشاره به آمار ۸ ماهه تولید فولاد در امسال عنوان کرد: در ۸ ماهه سال ۹۷ در زمینه محصولات فولادی و نوردی به تولید ۱۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن رسیده‌ایم که رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. البته بیشترین افزایش رشد در بخش میلگرد با رشد ۲۲ درصدی بوده است. وی در ادامه افزود: در بخش بیلت و بلوم با تولید ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار تن، رشد ۲۳ درصدی تولید به ثبت رسیده است. همچنین در تولید اسلب به ۷ میلیون و ۳۸۲ هزار تن دست یافته‌ایم که رشد ۱۱ درصدی داشته است.

سبحانی همچنین با اشاره به صادرات فولاد در ۸ ماهه امسال خاطرنشان کرد:

در نیمه نخست امسال نیز فولاد با رشد صادرات همراه بوده که امیدواریم با تمهیدات فولادسازان رشد صادرات با وجود تحریم‌ها ادامه‌دار باشد. اگر محدودیت‌ها نبود، تا پایان سال صادرات فولاد کشور به ۷.۸ میلیون تن می‌رسید و ارزش آن ۳.۵ میلیارد دلار بود.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که با ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید در امسال در کشور روبه‌رو هستیم، گفت: در این شرایط انتظار می‌رود بانک مرکزی، تامین‌کنندگان ارز، گمرک و سایر دستگاه‌ها دست به‌دست هم دهند تا صادرات فولاد انجام شود. در غیر این صورت مازاد محصول را باید انبار کرد یا تولید را کاهش داد. سبحانی افزود: از سوی دیگر واردات فولاد نیز در این مدت به شدت کاهش یافته است.

چالش‌های بخشنامه‌ای برای فولادسازان

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین با اشاره به اتفاق‌هایی که همراه با تحولات ارز برای کشور در صنعت فولاد رخ داد، گفت: در یک بازه زمانی، تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شد و دولت به‌دنبال محدودیت‌هایی برای عرضه فولادی در بورس کالا برآمد. در این زمینه انجمن تولیدکنندگان فولاد جلسه‌هایی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف محدودیت‌ها برگزار کرده است. سبحانی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که تحریم محدودیت‌هایی ایجاد کرده، محدودیت‌های داخلی معنا ندارد و به اعتقاد ما این الزامات و محدودیت‌ها باید برداشته شوند.

وی یادآور شد:

اگرچه هدف این بخشنامه‌ها، حذف واسطه‌ها و بهره‌مند شدن مصرف‌کننده نهایی بود اما در عمل شاهد بودیم که مصرف‌کننده هیچ سودی از این شیوه‌نامه‌ها نبرد. هنوز هم بخشی از چالش‌های این بخشنامه‌ها باقی است، در حالی که تولید باید در فضای امن انجام شود.

ارز فولادسازان شفاف‌سازی شده است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ارز فولادی‌ها به نیما بازمی‌گردد، عنوان کرد: تمام ارز حاصل از صادرات فولادی‌ها به سامانه نیما وارد شده است. سبحانی در ادامه توضیح داد: فولاد ۱۲۰ دلار هزینه ارزی در هر تن دارد. در کل صنعت فولاد در کشور نیاز به ۳ میلیارد دلار هزینه دارد که در برابر آن بیش از ۳ میلیارد دلار نیز درآمد ارزی دارد، از این رو شاهد تعادل درآمدی بین درآمد و هزینه‌های ارزی در صنعت فولاد هستیم.

وی ادامه داد:

ارزآوری صادرات فولاد بیش از ۳.۵ میلیارد دلار نبوده و برخی تصور ارزی بیش از این داشتند، بنابراین فولادی‌ها را متهم به عرضه نکردن ارز به سامانه نیما کرده‌اند، درحالی که فولادی‌ها ارز حاصل از صادرات را برای نیاز خود ثبت سفارش کرده و نیازهای خود مثل الکترود گرافیتی را پوشش داده‌اند. از این رو برگشت ارز حاصل از صادرات فولاد شفاف‌سازی شده است. سبحانی همچنین با اشاره به تعرفه‌گذاری که عراق و افغانستان برای فولاد ایران در نظر گرفته‌اند، عنوان کرد: تعرفه‌ای که پیش روی صادرکنندگان فولاد ایرانی قرار گرفته مشکل‌ساز شده است. این تعرفه‌گذاری بازارهای همسایگان را از دست ایران خارج می‌کند.

گاز مزیت فولادسازان کشور

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین با اشاره با افزایش بهای گاز در کشور عنوان کرد: گاز ارزان‌قیمت برای فولادسازان یک مزیت به‌شمار می‌رود، از این رو گران شدن گاز در مقایسه با سایر کشورهای جهان نمی‌تواند مزیت به شمار آید. سبحانی تاکید کرد: این مسئله باید از سوی تصمیم‌گیران در نظر گرفته شود تا با اقداماتی نظیر افزایش نرخ گاز مصرفی فولادسازان، شوکی به صنعت فولاد وارد نشده و سرمایه‌ها را از این حوزه خارج نکند. سبحانی اظهار کرد: درباره تغییر نرخ گاز، دولت با تولیدکنندگان فولاد جلسه‌ای نداشته و البته تغییر نرخ نیز از اول مهر به اجرا گذاشته شده که عطف به ماسبق شده و ما نیز به آن انتقاد داریم؛ البته دلیل دولت این است که ما نباید انرژی را ارزان به بخش تولید بدهیم؛ این در حالی است که روش کارما احیای مستقیم است نه کوره بلند؛ بنابراین نرخ گاز باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

تغییرات قیمتی در زنجیره فولاد به شکل موزون پیش می‌رود

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین با اشاره به این موضوع که مکانیسم بورس کالا اکنون براساس عرضه و تقاضاست و تا امروز نیز کار خود را به خوبی انجام داده است، گفت: دستکاری در بورس کالا مورد تایید نیست، البته نرخ محصول جهانی را بازار تعیین می‌کند؛ این در حالی است که منحنی تغییرات قیمتی در زنجیره فولاد به شکل موزون و هماهنگ پیش می‌رود.
سبحانی گفت: فرمول و ضرایبی برای نرخ اجزای زنجیره فولاد استخراج شده است اما برخی اوقات تغییرات قیمتی در بازار ممکن است شرایط مقطعی را تغییر دهد، این در حالی است که مشتری مستمر و دائمی باید متفاوت از مشتری موقت دیده شود.

نقش اسپانسری فولادسازان در جشنواره

همچنین سیدرسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در این نشست خبری عنوان کرد: رتبه ایران در تولید فولاد براساس آخرین آمارها به دهم در جهان رسیده است و این رتبه در حقیقت گویای بالندگی صنعت فولاد و نشان‌دهنده ظرفیت بالای صنایع معدنی ایران است. فولاد پس از نفت و پتروشیمی، ظرفیت بالایی در کشور دارد و در جایگاه بعدی آنها قرار می‌گیرد.خلیفه‌سلطانی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره بومی‌سازی صنعت فولاد عنوان کرد: باید چالش‌های موجود در تامین تجهیزات و قطعات و مواد اولیه را مدیریت و به صورت استارت‌آپ، شرکت‌های توانا را شناسایی کرد. بنابراین در این جشنواره فولادسازان نقش اسپانسری برای تامین‌کنندگان خواهند داشت و ریسک تولیدات آنها را تا حدودی می‌پذیرند.

معضل فولادسازان، مازاد تولید است

همچنین در این نشست خبری، سیدبهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: التهاب ارزی، اصلی‌ترین اتفاق امسال بود و همین موضوع سبب ورود دولت به حوزه‌های مختلف شد، این در حالی است که ورود دولت به بخشی مانند فولاد ضرورتی نداشت چراکه در بازار داخل مشکلی برای تامین وجود ندارد و بازار با مازاد عرضه روبه‌رو است.

سیدبهادر احرامیان در ادامه خاطرنشان کرد:

در تحریم دوره پیش، ایران دومین واردکننده فولاد بود و حتی تا ۱۱ میلیون تن فولاد واردات می‌کرد اما درحال‌حاضر به دلیل رشد صنعت فولاد، معضل اصلی این صنعت، مازاد تولید و صادرات است. بنابراین اگر روند منفی شدن صادرات ادامه داشته باشد، این موضوع می‌تواند به فاجعه تبدیل شود. احرامیان تصریح کرد: قیمت‌های فولاد ایران با وجود تحریم‌ها کمتر شده و این موضوع می‌تواند عرصه را برای فولادسازان سخت‌تر کند. وی همچنین با اشاره به بازارهای صادراتی عنوان کرد: در همین مدت شاهد بودیم که بازارهای صادراتی چون عراق و افغانستان، عوارض صادراتی برای محصولات فولادی ایران وضع کرده‌اند. البته از سوی دیگر از دولت انتظار داریم که صادرات را تسهیل کند.

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری کارخانه فولاد 

در ادامه این نشست خبری، همچنین سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: امسال تولید فولاد کشور به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید اما اگر قرار باشد به ۵۵ میلیون تن فولاد تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ برسیم و روی ۲۰ میلیون تن صادرات برنامه‌ریزی کنیم باید ۵۰ میلیارد دلار دیگر در این صنعت و زیرساخت‌های آن سرمایه‌گذاری کنیم. شهرستانی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه ریل در چشم‌انداز نیاز به ۳۰۰ میلیون تن جابه‌جایی بار داریم که در این زمینه به ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. وی ادامه داد: در کل برای تکمیل زنجیره فولاد و رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد نیاز به ۵۰ میلیارد دلار است که باید ۳۰ میلیارد دلار از راه داخلی و ۲۰ میلیارد دلار از بیرون تامین شود.

تولید آهن اسفنجی به روش تولید آهن اسفنجی به روش هات‌شارژ 

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست خبری با اعلام حمایت از نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران عنوان کرد: در شرایط فعلی، صادرات ضرورت کارخانه فولاد است و باید موانع از سر راه آن برداشته شود. نوریان در ادامه خاطرنشان کرد: ما سال‌ها تلاش کردیم که فولادی شویم. در نهایت واحد فولادسازی‌مان وارد مدار تولید شد و تا ۱۵دی، واحد آهن اسفنجی ما به روش «هات شارژ» وارد مدار تولید می‌شود.
لازم به یادآوری است که جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ۱۷ تا ۲۰ دی در برج میلاد برگزار می‌شود. در این جشنواره قرار است تولیدکنندگان داخلی توان خود را به نمایش بگذارند.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 13 دی 1399