به نقل از پیام آوران معدن و فولاد، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور در گفت و گوی خود با این خبرگزاری توسعه ی ناکافی زیر ساخت ها، تغییرات سیاسی، اصلاحات ساختاری و کاهش تقاضا فولاد در داخل را علت اصلی بحران انرژی، کمبود مواد اولیه و در نتیجه لطمه به عملکرد صنایع می داند.

وجود ذخایر غنی گاز به عنوان سوخت تامین انرژی برای صنایع انرژی بری چون فولاد علت اصلی توسعه ی آن ها در ایران بوده است اما طی سال های گذشته روند توسعه ی زیر ساخت های انرژی بسیار کند تر از رشد جمعیت و افزایش ظرفیت تولید صنایع پیش رفته است در نتیجه امروزه شاهد ناتوانی نیروگاه ها در تامین انرژی مورد نیاز بخش خانگی و صنایع به طور همزمان هستیم. در چنین شرایطی تامین برق بخش خانگی در اولویت قرار می گیرد و اعمال محدودیت ها برای صنایع خواهد بود. اگر چه میزان مصرف انرژی در حلقه های مختلف تولید فولاد متفاوت است اما ایجاد مشکل یا توقف تولید باعث می شود تمامی حلقه های بالا دستی و پایین دستی دچار مشکل بشوند برای مثال مصرف انرژی در صنایع تکمیلی چون تولید لوله و پروفیل مبلی کمتر از حلقه های میانی است اما چون کمبود انرژی باعث  ایجاد مشکل در تامین مواد اولیه می شود این صنایع نیز با محدودیت های جدی در تولید مواجه می شوند. البته با توجه به این که بخش عمده ی ورق فولادی مورد نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل سبک برای شرکت فولاد مبارکه است و این شرکت با وجود تمام محدودیت ها توانسته به تعهدات خود به خوبی پایبند باشد در این شرایط هم ، تولید در حلقه های پایین دستی ادامه داشته و متوقف نشده است.

اما مشکلات این صنعت به این یک مورد ختم نمی شود بلکه در طول یک سال گذشته چالش های گوناگونی برای آن ایجاد شده که می توان اصلی ترین آن ها را نبود ثبات سیاسی و اقتصادی دانست. تغییر دولت در سال گذشته باعث توقف بسیاری از تصمیمات در بازه ی زمانی به نسبت طولانی شد که این انتظار خود عاملی منفی بر عملکرد صنایع بود.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 25 خرداد 1401