برش لوله و پروفیل

برش اولین  فرآیندی است که پس از خرید روی همه لوله‌ها و پروفیل‌ها انجام می‌شود. و بی‌شک دقت و کیفیت برش لوله و پروفیل تاثیر بسزایی روی دقت و کیفیت فرآیندهای بعدی تولید محصول خواهد داشت.

ابزارهای متنوعی برای برش لوله و پروفیل طراحی شده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. و بسته به جنس، طول، تعداد، اندازه و دقت برش می‌توان از هریک از این ابزارها بهره برد.

اره دیسکی
اره دیسکی
  • اره دیسکی (Cold saw)

اره دیسکی که به آن اره پروفیل بُر، یا اره آب صابونی هم گفته می‌شود، یکی از بهترین دستگاه‌های برش لوله و پروفیل است. اره دیسکی برای برش مقاطعی تا اندازه 7cm مناسب است.

اره دیسکی، تیغه‌‌ای دیسکی بقطر  25 تا 30cm دارد که با سرعت خطی پایین (حدود 50 تا 70m/min ) می‌چرخد. تیغه‌ی اره دیسکی توسط روغن‌های محلول در آب خنک می‌شود.

پس از کند شدن تیغه می‌توان آن را دوباره تیز کرد. اما هر مرحله تیز کردن تیغه با کاهش قطر خارجی آن همراه خواهد بود.

از خصوصیات این دستگاه برش می توان  به دقت طولی بالا (دهم میلیمتر)، کیفیت بالای سطح برش (برش بدون پلیسه) و قابلیت برش با زاویه (تا 60 درجه) اشاره کرد.

اما بزرگ‌ترین محدودیت اره دیسکی، سرعت پایین آن است. برای هر دستگاه اره دیسکی حداقل یک اپراتور نیاز است و در یک شیفت کاری می توان نهایتاً 1500 قطعه را برش زد. از این رو نمی‌توان از اره دیسکی برای برش در مقیاس بالا استفاده کرد.

از دیگر محدودیت‌های اره دیسکی، محدودیت در سایز مقطع برش است. با تیغه‌ای به‌قطر 30cm می‌توان لوله‌هایی تا قطر خارجی 7cm را برش زد. و عملا اره دیسکی برای برش قطرهای بیشتر از 7cm مناسب نیست.

کارگاه‌های کوچک تراشکاری و آهنگری و برخی خطوط تولید لوله و پروفیل از کاربران عمده اره دیسکی هستند.

 

  • اره آتشی (Friction saw)

اره آتشی
اره آتشی

قطر خارجی تیغه‌ی اره آتشی حدود 50cm است. و با دور بسیار بالا (حدود 3000rpm) می‌چرخد. از مزیت‌های اره آتشی می‌توان به ظرفیت و سرعت بالای برش و سادگی کار با آن اشاره کرد.

اما این سرعت بالا عامل یکی از اصلی‌ترین معایب اره آتشی هم هست. اصطکاک ناشی از این سرعت چرخش بالا باعث ذوب شدگی مقطع برش و ایجاد پلیسه می‌شود. ضعف دیگر اره آتشی ناتوانی آن در برش با زاویه است.

بیشترین مورد استفاده این اره‌ها در آهنگری‌ها و صنایع فلزی است که دقت بالایی نیاز  ندارند (درحد میلیمتر). همچنین در اغلب خطوط تولید لوله و پروفیل به دلیل اهمیت سرعت برش، از این سیستم بهره می برند.

 

  • اره نواری (Band saw)

اره نواری
اره نواری

 

اره نواری یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی است. چراکه بسته به نوع تیغه، می‌توان از آن برای برش انواع فلزات، پلی اورتان، پلی آمید، فایبر گلاس، انواع مقاطع صنعتی و حتی شیشه استفاده کرد.

در سالهای اخیر مدل‌های جدیدتر اره‎ نواری به فیدر (جهت اندازه دهی اتوماتیک) و اینورتر (برای تغییر سرعت تیغه) مجهز شده‌اند. که استفاده از اره نواری را بسیار ساده‌تر و سریعتر از قبل کرده.

تیغه نواری تیغه ای با تکنولوژی پیشرفته است. که قالبا در امریکا، آلمان و سوئد تولید می‌شود. تیغه نواری در عرض‌ها و اشکال مختلف دندانه تولید می‌شود.

از مزایای تیغه نواری می توان به نکات زیر اشاره کرد :

  • دقت برش زیاد (دهم میلیمتر).
  • کیفیت سطحی مطلوب (برش بدون پلیسه).
  • سرعت و تیراژ بالا در برش.
  • سیستم‌های مجهز و تمام اتوماتیک.
  • قابلیت برش دسته‌ای (Bundle cutting).
  • قابلیت تنظیم تمام فاکتورهای برش مانند سرعت تیغه، سرعت پیشروی کمان، سرعت حرکت فیدر، و … .
  • برش با زاویه دلخواه (تا 60 درجه).

گروه صبا در سال 1385  اقدام به راه اندازی خطوط برش بندلی NC نمود، که در حال حاضر با دارا بودن شش خط برش NC بندلی لوله و پروفیل و با ظرفیت برش حداقل 50000 قطعه در روز به عنوان تنها مجموعه تخصصی برش لوله و پروفیل در ایران مشغول فعالیت است.

برش در مجموعه صبا به روش PLC bundle cutting ، با دستگاه های تمام اتوماتیک اروپایی و با دقت دهم میلیمتر انجام می‌شود.

همچنین برش کلیه مقاطع صنعتی، فولاد آلیاژی، آلومینیوم، استیل و برنج در گروه صبا قابل انجام است.

 

محمد ایلخانی

فرآیند, مقالات در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 24 آبان 1402