به طور کلی مقاطع فولادی یکی از کاربردی ترین اشکال فولاد و بین تمامی انواع سبک و سنگین آنها شاید بتوان گفت قوطی ستونی و پروفیل سبک بهترین و بی نقص ترین گزینه ها هستند. دلیل اقبال این مقاطع در صنعت را شاید بتوان در ویژگی و قیمت آنها جست و جو کرد. همانطور که میدانید مقاطع فولادی درزدار از ورق فولادی تولید میشوند. ورقهای فولادی در صنعت با توجه به ضخامت و فرآیند تولیدشان به دو نوع سیاه و روغنی تقسیم میشوند و مقاطع تولید شده از آنها نیز با نام سبک و سنگین یا مبلی و سیاه در صنعت شناخته می شوند. این مقاطع بعد از ضخامت و نوع ورق، براساس شکل مقطع تقسیم بندی میشوند. لوله مقطعی دایره شکل و پروفیل اشکال متفاوتی چون مربع، مستطیل، مثلث و یا اشکال میانی میتواند داشته باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد به چه علت این دو مقطع را به عنوان بهترینهای مقاطع سبک و سنگین انتخاب کرده ایم.

پروفیل سبک بهترین مقطع فولادی سبک:

پروفیل مبلیپروفیل سبک یا سبک نیز مثل سایر مقاطع فولادی نقاط ضعف و قوتی دارد اما نکته ای که باعث محبوبیت این مقطع در صنعت و میان صنعت گران شده بیشتر بودن نقاط قوت به نسبت نقاط ضعف است.

1.انعطاف پذیری خوب : در نورد سرد برای تولید ورق روغنی مرحله ای به نام آنیلینگ وجود دارد که به شدت ورق را انعطاف پذیر و چکش خوار می کند. پروفیل سبک نیز به عنوان محصول تولیدی از ورق روغنی این خاصیت را به ارث میبرد. شکل پذیری خوب این مقطع آن را مناسب انجام انواع فرآیندها کرده است. عموما مقاطع فولادی سبک به عنوان ماده اولیه تولید مورد استفاده قرار میگیرند به همین دلیل نیاز هست تا رسیدن به شکل مورد نظر طراح و تولید کننده ی محصول، فرآیندهایی چون کشش و خم را پشت سر بگذارد. انعطاف لازمه ی انجام این فرآیندها به شکل درست و بی نقص است.

2.کیفیت سطحی بالا : این خاصیت نیز حاصل مرحله ای دیگر در نورد سرد فولاد است. این مقطع سطحی صاف، صیقلی، براق و نقره ای رنگ دارد که حتی بدون رنگ و یا آبکاری هم مناسب تولید است. سطح در عین شفافیت به حدکافی زبر هم هست برای آبکاری سطح ورق باید تا حدی زبری داشته باشد. زبری سطح ورق روغنی نه به حدی زیاد است که کیفیت آبکاری را خراب کند و نه به حدی کم که لایه آبکاری به صورت ورقی از روی آن بلند بشود.

3.ضخامت و وزن کم : در مورد وزن و ضخامت نیز نورد سرد تاثیر چشم گیری دارد. طی این فرآیند ضخامت ورق میتواند تا 0.4 میلی متر کاهش پیدا کند و به دلیل همین ضخامت کم معمولا پروفیل های سبک در ابعاد خیلی بزرگ تولید نمیشوند. با توجه به این که وزن مقطع بر اساس ابعاد و ضخامت آن تعیین میشود و این مقاطع نیز به نسبت ابعاد کوچک و ضخامت کمی دارند نهایتا سبک وزن هستند.

4.قیمت مناسب : قیمت ورق روغنی که برای تولید پروفیل سبک از آن استفاده میشود به دلیل فرآیندهای بیشتری که برای تولید پشت سر میگذارد به نسبت زیاد است. قیمت مقاطع فولادی براساس وزن اعلام میشود. با توجه به این که وزن این مقاطع به دلایلی که بالاتر به آن اشاره کردیم به نسبت کم است با وجود قیمت زیاد ورق روغنی، قیمت پروفیل سبک به ازای یک شاخه مناسبتر از مقاطع سنگین میشود.

قوطی ستونی بهترین مقطع فولادی سنگین:

در مورد مقاطع سنگین نیز درست مثل مقاطع سبک اشکال متفاوتی وجود دارد که قوطی ستونی یکی از بهترین و کاربردی ترین آنها است. قوطی ستونی مقطع فولادی تولید شده از ورق سیاه است که شکل مقطع آن مربع، با ابعاد 10*10 سانتی متر به بالا و ضخامت 2 میلی متر به بالا است و با توجه به مقاومت بالایی که دارد عموما برای ستون از آن استفاده میشود و با نام قوطی ستونی در صنعت شناخته میشود. قیمت قوطی ستونی و مقاومت آن دو عامل اصلی محبوبیت این مقطع فولادی در صنعت هستند.

1.مقاومت بالا : قوطی ستونی به لطف ضخامت، ابعاد و نوع ورق، مقطعی به شدت مقاوم است. کربن بالای موجود در آلیاژ ورق سیاه گرچه شکل پذیری آن را کاهش میدهد اما بر افزایش مقاومت آن اثر مثبت دارد.

2.جوش پذیری عالی : ضخامت به نسبت زیاد ورق این مقطع آن را مناسب انواع جوشکاری کرده است زیرا در صورتی که ورق نازک باشد حین جوش ذوب شده و از بین می رود.

3.قیمت مناسب : به طور کلی قیمت ورق سیاه به خاطر فرآیندهای کمتری که برای تولید طی میکند مناسب تر از قیمت ورق روغنی است. و به همین دلیل قیمت پروفیل از پروفیل سبک در هر کیلو پایین تر است، نهایتا شاید خریدار به خاطر وزن زیاد یک شاخه هزینه ی زیادی پرداخت کند اما در حقیقت به ازای هر کیلو از فولاد قیمت کمتری پرداخت کرده است.

4.مقاومت خمشی بالا : این خاصیت در قوطی ستونی به این معنا است که مقطع در خم دچار شکستگی نمیشود و با وجود ضخامت و مقاومت بالایی که دارد تاحدی فرآیندپذیر است.

5.سختی سطحی بالا : به لطف ضخامت زیاد این ورق به شدت سطحی سخت و مقاوم دارد که با ضربه و فشار های معمول آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

پروفیل آهن, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402