پالادیوم (Palladium) یکی از عناصر مهم در جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی (جدول مندلیف) می‌باشد که با نماد Pd و عدد اتمی 46 شناخته می‌شود. پالادیم در سال ۱۸۰۳ توسط ویلیام هاید ولاستون، شیمیدان انگلیسی، اندکی قبل از کشف عنصر رودیوم کشف شد. ولاستون این عنصر را در یک معدن پلاتین در آمریکای جنوبی کشف کرد. او این عنصر را به افتخار سیارک تازه کشف شده، پالاس نامگذاری کرد. پالادیوم همچنین با تعدادی سنگ معدن طلا، نقره، مس و نیکل همراه است. به‌طور کلی به صورت تجاری به عنوان یک محصول جانبی در پالایش سنگ معدن مس و نیکل تولید می‌شود.

سطوح پالادیوم، کاتالیزوری عالی برای واکنش‌های شیمیایی شامل هیدروژن و اکسیژن، مانند هیدروژناسیون ترکیبات آلی غیراشباع هستند. در شرایط مناسب ( حدود 80 درجه سانتیگراد و 1 اتمسفر)، پالادیوم بیش از 900 برابر حجم خود هیدروژن جذب می‌کند. در این فرآیند منبسط می‌شود و سخت‌تر، قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

کلرید قلع (به انگلیسی tin chloride)، یک ترکیب شیمیایی با فرمول SnCl2 است. این ترکیب، یک نمک سفید رنگ است که در آب حل می شود. کلرید قلع، یک ترکیب یونی است که از یک یون قلع (II) و دو یون کلر تشکیل شده است. کلرید قلع، به صورت طبیعی در معدن ها یافت می شود. این ترکیب، همچنین می تواند به صورت مصنوعی نیز تولید شود.

کلرید قلع، کاربردهای مختلفی دارد. این ترکیب، در صنایع مختلف، از جمله صنایع شیمیایی، صنایع داروسازی، صنایع غذایی و صنایع الکترونیک، استفاده می شود. در صنایع شیمیایی، کلرید قلع برای تولید سایر ترکیبات قلع، مانند اکسید قلع و هیدروکسید قلع، استفاده می شود. این ترکیب، همچنین برای تولید رنگدانه ها و مواد شیمیایی دیگر نیز استفاده می شود. در صنایع داروسازی، کلرید قلع برای تولید داروهای مختلف، از جمله داروهای ضد باکتری و داروهای ضد قارچ، استفاده می شود. این ترکیب، همچنین برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. در صنایع غذایی، کلرید قلع به عنوان یک ماده نگهدارنده استفاده می شود. این ترکیب، همچنین برای تولید رنگدانه های خوراکی نیز استفاده می شود.

تست پالادیوم با کلرید قلع

تست پالادیوم با کلرید قلع، یک روش آزمایشگاهی است که برای تشخیص وجود پالادیوم در یک نمونه استفاده می شود. این تست، بر اساس واکنش شیمیایی بین پالادیوم و کلرید قلع است. در این تست، نمونه مورد آزمایش، در یک محلول اسید هیدروکلریک رقیق حل می شود. سپس، به این محلول، محلول کلرید قلع اضافه می شود. اگر پالادیوم در نمونه وجود داشته باشد، با کلرید قلع واکنش می دهد و یک رسوب قهوه ای رنگ تشکیل می دهد.

برای انجام این تست، به مواد و تجهیزات زیر نیاز دارید:

  1. نمونه مورد آزمایش
  2. اسید هیدروکلریک رقیق
  3. محلول کلرید قلع
  4. یک ظرف شیشه ای
  5. یک پیپت
  6. یک بشر

مراحل انجام تست به شرح زیر است:

  1. نمونه مورد آزمایش را در یک ظرف شیشه ای کوچک بریزید.
  2. به مقدار کمی اسید هیدروکلریک رقیق به نمونه اضافه کنید.
  3. محلول را به خوبی هم بزنید.
  4. به محلول، محلول کلرید قلع اضافه کنید.
  5. محلول را به خوبی هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند.

اگر پالادیوم در نمونه وجود داشته باشد، یک رسوب قهوه ای رنگ در ظرف تشکیل می شود. وجود رسوب قهوه ای رنگ در ظرف، نشان دهنده وجود پالادیوم در نمونه است. عدم وجود رسوب قهوه ای رنگ، نشان دهنده عدم وجود پالادیوم در نمونه است. این تست، یک تست کیفی است و نمی تواند مقدار پالادیوم را در نمونه تعیین کند.

فلزات, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 16 آذر 1402