به گزارش فولاد و توسعه، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران درباره معادن و ذخایر معدنی ایران بیان کرد:

بیش از 80 درصد ذخایر معدنی کشور به دولت و مجموعه‌های شبه دولتی تعلق دارد بنابراین گردش مالی ایران از مواد معدنی باید حدود 60 میلیارد دلار باشد، در حالی که این رقم خیلی پایین تر و تقریبا یک ششم این رقم است.

 سعید صمدی اظهار داشت : ایران از جمله کشورهایی در آسیا است که معدن های زیادی دارد و طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2013 ، سه منطقه معدنی دست نخورده با ذخایر امیدبخش بزرگ و مناسب در دنیا وجود دارد که شامل کره شمالی، افغانستان و ایران می ‌شود.

طبق گزارش ذکر شده، استخراج چندانی از معادن این سه کشور صورت نگرفته و شناخت لازم و کافی برروی ذخایر معدنی آنها وجود ندارد. همچنین آمار و ارقامی که در ایران درباره ذخایرمعدنی اعلام می‌شود، آمار دقیقی نیست.

وی تصریح کرد : ایران از نظر میزان ذخایرمعدنی در جایگاه دهم تا پانزدهم کشورهای معدنی دنیا قرار دارد و با در نظر گرفتن این مسأله حداقل 2 تا 3 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران واقع شده است و گردش مالی این بخش در ایران باید حدود 60 میلیارد دلار می‌بود.

اما متاسفانه سهم ایران در گردش مالی مواد معدنی و صنایع معدنی دنیا رقم بسیار ناچیز و سالانه حدود 10 میلیارد دلار است در حالی که این گردش در دنیا سالانه حدود 3 هزار میلیارد دلار است.

با توجه به آمار و ارقام ذکر شده معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد چراکه با توجه به شرایط فعلی، امکان درآمد 6 میلیارد دلاری از نفت نداریم اما با استفاده از معادن می توانیم به این مبلغ برسیم.

وی ادامه داد :  مهم‌ترین مشکل بخش معدن، بنگاه داری دولتی و شبه دولتی است. سهم بخش خصوصی از ذخایر معدنی حدود 2 درصد است و میران فعالیت آن حدود 10 درصد است و با جایگاه اصلی خود فاصله زیادی دارد. در صورتی که این عدد برای سهم دولت از ذخایر معدنی بیش از 80 در صد است.

علی رغم وجود قوانینی همچون اصل 44 قانون اساسی در این حوزه، این موضوع به شکل‌های مختلف دور زده شده و جای بخش خصوصی را در بخش معدن تنگ کرده است.

وی تأکید کرد : اگر تمام زنجیره‌های معدن‌ کاری از اکتشاف تا استخراج به صورت قانونی به بخش خصوصی که  دارای صلاحیت هستند واگذار شود، شاهد جهش در بخش معدن خواهیم بود، زیرا حاشیه سود بسیار بالایی در فعالیت‌های معدنی وجود دارد.

اما تا وقتی که ذخایر دست دولت باشد هم بهره‌برداری کافی از این حوزه نمی ‌شود وهم بخش خصوصی اعتماد کافی برای فعالیت در حوزه معدن ندارد.

منبع خبر: شرکت ملی فولاد ایران