انواع متفاوتی از فلزات و آلیاژها برای تولید مبلمان اعم از اداری و خانگی تا صندلی و مبلمان فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت و تولید مبلمان فلزی، یا به طور کامل اسکلت داخلی از پروفیل و لوله استیل دکوراتیو ساخته می‌شود و یا برای ساخت بخش‌هایی خاص تنها از این مقاطع استفاده می‌کنند. به لطف آبکاری، پلیش و پرداخت می‌توان تغییراتی در ظاهر این مقاطع ایجاد کرد تا برای استفاده در همه‌ی مکان‌ها مناسب و کاربردی باشند. دقیقا به همین دلیل است که امروزه با این تنوع بالا از این مقاطع برای تولید مبلمان استفاده می‌کنند.

در ادامه ابتدا در مورد پروفیل و لوله استیل دکوراتیو و فولادی به عنوان کاربردی‌ترین شکل آلیاژها برای تولید مبل توضیح خواهیم داد. سپس به بررسی مراحل تولید مبلمان‌های فلزی خواهیم پرداخت.

لوله و پروفیل استیل دکوراتیو

گزینه‌ای مناسب برای تولید اثاثیه با طراحی مدرن است. استفاده از مقاطع توخالی در این زمینه بسیار کاربردی و متداول است. چرا که در عین ظرافت و سبکی مقاومت بالایی در برابر وزن و فشار دارند. به علاوه‌ی این که وزن کم، هم از لحاظ هزینه‌ای به صرفه است و هم جابجایی را ساده‌تر می‌کند.

همان طور که می‌دانید مقاطع استیل ضدزنگ هم هستند. از مبلمان استیل راحت‌تر می‌توان در فضاهای باز استفاده کرد. این ویژگی عمر مفید آن‌ها را چندین برابر بیشتر می‌کند که هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ویزگی مطلوبی است. البته این به آن معنا نیست که مقاطع استیل به هیچ‌وجه زنگ نمی‌زنند. پروفیل و لوله استیل دکوراتیو هم طول عمر مشخصی دارند و برای مدت زمان مشخصی سالم و بدون زنگ باقی می‌مانند.

پروفیل و لوله مبلی

بیشتر برای تولید مبلمان اداری و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که ضدزنگ نیستند گزینه‌ی مناسبی هم برای فضاهای باز نخواهند بود. در هر صورت و با هر کاربردی این مقاطع نیاز به مقاومت و ضدزنگ شدن دارند. آبکاری و رنگ‌کاری بهترین راهکار است. آبکاری کروم که ظاهری شبیه به استیل در مقطع ایجاد می‌کند و مقاومت بسیاری خوبی هم در برابر عوامل خورنده و زنگ‌زدگی دارد یکی از راهکارها است. گالوانیزاسیون راهکار دوم برای این منظور است. سطح ایجاد شده بر روی لوله با گالوانیزاسیون به هیچ وجه به زیبایی آبکاری کروم نیست اما مقاوم و کاربردی است.

مراحل تولید مبلمان

1.انتخاب و خرید مواد اولیه

استراکچر فولادی مبلمانآلیاژ مصرفی باید با توجه به طراحی و مورد مصرف مبل انتخاب بشود. لوله و پروفیل استیل دکوراتیو مقاطعی گران قیمت و البته زیبا هستند. عموما در طراحی، برای ساخت قسمت‌هایی که در معرض دید قرار دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند. اختلاف حدودا چهار برابری قیمت پروفیل استیل با نمونه مبلی، استیل را به گزینه‌ای لوکس و گران قیمت برای ساخت مبلمان تبدیل کرده است.

اکثر مواقع بدنه‌ی اصلی مبل از لوله و پروفیل ساخته می‌شود. در قدم بعدی برای ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر، سرتاسر قسمت نشیمن و پشتی، ورق روغنی و سیاه یا پروفیل جوش داده می‌شود. گرچه ورق سیاه مقاومت بیشتری دارد اما به واسطه‌ی ضخامت زیادش باعث می‌شود وزن نهایی مبل بالا برود. در نهایت انتخاب شکل و آلیاژ ماده اولیه کاملا وابسته به طراحی محصول است. با توجه به طراحی می‌توان ماده استفاده شده در هر بخش را تغییر داد.

2.برش و آماده‌سازی مواد اولیه

همان طور که توضیح دادیم برای ساخت بدنه و استراکچر کلی مبل بسته به نوع طراحی از لوله، پروفیل و ورق استفاده می‌شود. برای این منظور یا قطعات برش‌ خورده و با جوش و بست به هم متصل می‌شوند. با خم نیز می‌توان در لوله و پروفیل و حتی ورق شکل و زوایای مورد نظر را ایجاد کرد. بسته به طراحی گاهی قطعات کوچک با شکل‌های نسبتا پیچیده هم در ساخت استفاده می‌شود که به شکل آماده در بازار موجود نیستند. پس به کمک دستگاه‌های CNC طرح مورد نظر را تولید می‌کنند و در ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.آبکاری و پرداخت سطحی لوله استیل دکوراتیو

لوله استیل دکوراتیواین مرحله مهم‌ترین بخش برای تولید محصولی عالی و بی‌نقص است. آبکاری و پرداخت حتما باید بعد از اتمام تمامی مراحل ساخت بدنه انجام بشود. چرا که امکان دارد فرآیندهایی چون جوش به آبکاری و کیفیت سطح صدمه وارد کنند. لوله و پروفیل مبلی با دو هدف آبکاری می‌شود اول ایجاد سطحی براق، زیبا و بی‌نقص و دوم ضدزنگ شدن. برای این منظور آبکاری نیکل کروم بهترین گزینه است. لایه‌ی اولیه نیکل، مقاومت قابل قبولی در برابر زنگ‌زدگی ایجاد می‌کند و لایه‌ی دوم که از کروم است علاوه‌بر ضدزنگ کردن جلوه‌ی زیبایی هم در پروفیل به وجود می‌آورد که آن را مناسب استفاده در طراحی بخش‌های بیرونی مبلمان می‌کند. آبکاری استیل را اما بیشتر با هدف ایجاد تنوع در رنگ و تناسب در طراحی انجام می‌دهند.

4.تست کیفیت پروفیل و لوله استیل دکوراتیو

این تست برای تایید کیفیت مبل از لحاظ طراحی و ساختار انجام می‌شود زیرا کسب اطمینان درباره‌ی این موارد برای ایمنی مصرف‌کننده ضروری است. بسته به نوع طراحی مبلمان باید تست‌های متفاوتی روی آن انجام شود. تست استرس برای تخمین میزان استحکام مبلمان انجام می‌شود که آیا بدنه توان تحمل وزن تعیین شده را دارد یا خیر. به کمک نوعی اسکنر هم کیفیت پرداخت ارزیابی می‌شود تا سازنده اطمینان پیدا کند تمامی سطح لوله و پروفیل سبک درست و بی‌نقص آبکاری شده است. در نهایت تست خوردگی برای تخمین مقاومت قطعه در برابر انواع مواد شیمیایی و یا خورنده صورت می‌گیرد.

مبل فولادیجایگاه مقاطع فولادی در طراحی نوین مبلمان

پیش‌تر در طراحی اغلب مبلمان‌های فولادی تلاش می‌شد کمتر لوله و پروفیل مصرفی در ظاهر دیده بشود. به شکلی از آن‌ها استفاده می‌شد که کمتر شبیه به لوله و پروفیل صنعتی باشند. امروز اما دکوراسیون صنعتی بسیار محبوب است. در این سبک خاص، نه تنها تلاشی برای پوشاندن سطح لوله با چرم یا چوب نمی‌شود بلکه طراح سعی می‌کند مقاطع کاملا در معرض دید قرار بگیرند و گاها حتی به جای لوله و پروفیل مبلی و استیل از نمونه‌های صنعتی این مقاطع استفاده می‌کنند.

لوله و پروفیل‌های صنعتی به هیچ‌وجه مشابه مقاطع مبلی فرآیندپذیر نیستند. برای حل این مشکل و حتی ایجاد حس صنعتی بودن بیشتر در طراحی از اتصالات صنعتی به جای خم لوله استفاده می‌کنند.

استیل, طراحی و ساخت, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402