دبیر انجمن لوله و پروفیل فولادی تردید خود را برای برنامه صنعت فولاد برای دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در ۱۴۰۴ با اشاره به وضعیت صنایع سیمان و کاشی اعلام کرد و گفت: ممکن است این برنامه به نتیجه نرسد.

 

صنعت فولادبه گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر حسین کاوه دبیر انجمن لوله و پروفیل فولادی به ایرنا گفت: سرمایه گذاری کلان صنعت سیمان، در نبود بازار داخلی و صادرات، با هدف دستیابی به بیش از 80 میلیون تن سیمان، سبب شد تولید این بخش 25 تا 30 درصد کمتر از پیش بینی انجام شده صورت گیرد. این در صورتی است که پیش از این انجمن صنفی کاشی و سرامیک نیز سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در این بخش انجام داده بود اما به دلیل مشکلات موجود، این بخش با 50 درصد ظرفیت، فعالیت دارد.

وی افزود:

برنامه ریزان صنعت فولاد معتقدند صادرات این بخش در سال 1404 به بیش از 20 میلیون تن می رسد و آماری که نشان از افزایش 28 تا 30 میلیون تنی تا امروز دارد، اما ممکن است تجربه صنعت سیمان و کاشی و سرامیک مجدد تکرار شود و ایجاد کردن ظرفیت مازاد در صنعت فولاد، برنامه ریزی خوبی نباشد. از سوی دیگر ذخایر فعلی سنگ آهن با عیار مناسب پاسخگوی نیاز نیست و رشد فولاد سازی پیامد افت منابع سنگ آهن را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ظرفیت تولید لوله و پروفیل اکنون حدود 18 میلیون تن است و این رقم برابر با افق 1404 است و با توجه به اینکه اکنون صادرات شرایط ویژه ای دارد، بازار فروش فراهم نکرده ایم. صنعت نفت، گاز و آب ایران و کشورهای همسایه ، مبلمان شهری، صنایع روستایی، تجهیزات ایمنی راهها، صنایع کشاورزی، تخت های بیمارستانی و … که بالغ بر 600 گروه کالایی است ، نیازمند تولیدات لوله و پروفیل فولادی است اما به این مهم توجه لازم نمی شود.

کاوه ادامه داد:

با توجه به اینکه فروش هر تن تولیدات لوله و پروفیل هزار دلار بیش از خام فروشی ارزش دارد بنابراین لازم است صنایع پایین دستی نیزدر کنار صنایع مادر و بزرگ، مورد توجه قرار بگیرند. این امر نه تنها باعث ایجاد اشتغال می شود بلکه با صادرات این تولیدات می توانند ارزآوری داشته باشند. امروز برای مصرف سرانه فولاد ارقام 200 تا 230 کیلوگرم برای جمعیت 80 میلیون نفری اعلام می شود و در سال 1404 پیش بینی رقم 300 کیلوگرم برای جمعیت  90 میلیون نفر برآورد می شود، اما پیش بینی می شود در شرایط پرنوسان بازار جهانی بیش از 20 میلیون تن توان صادرات فولاد نباشد، بنابراین از هم اکنون باید تدبیر لازم صورت گیرد.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 14 بهمن 1399