درب آکاردئونی (Accordion door) یکی از انواع درب‌هایی است که در ورودی واحدهای مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع درب‌ها گاهی با نام درب کشویی یا درب کرکره ای نیز شناخته می‌شود. یکی از بهترین محصولات جهت به‌کارگیری جنس درب آکاردئونی، حفاظ‌های گارد آهنی است. معمولاً صاحبان واحدهای آپارتمانی از این نوع جنس برای برقراری امنیت استفاده می‌کنند، زیرا درب آکاردئونی آهنی ضد دیلم است و می‌تواند محافظ بسیار مستحکم، مناسب و ضد سرقت روی انواع درب‌های ورودی آپارتمان‌ها باشد.

چهارچوب حفاظ آکاردئونی از پروفیل آهن تشکیل می‌شود که لازم است استحکام خوبی داشته باشد تا امکان نفوذ از طریق دیلم کردن یا ضربه وجود نداشته باشد. این پروفیل معمولاً از نوع پروفیل سنگین یا صنعتی است که به آن پروفیل آهن نیز گفته می‌شود. نحوه ساخت پروفیل یا قوطی آهن اینگونه است که تختال یا اسلب ها وارد فرآیند نورد گرم شده و بعد از عبور از بین غلتک‌ها، از ضخامت‌ها آن‌ها کاسته شده و به طولشان افزوده می‌شود. در نهایت محصولی به نام ورق سیاه را خواهیم داشت که از آن در ساخت پروفیل آهن استفاده می‌شود. پس قیمت پروفیل آهن به صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت ورق سیاه است.

قیمت قوطی آهن

جوشکاری قوطی یا پروفیل آهن در ساخت درب آکاردئونی، یکی از مراحل مهم و ضروری است. این کار، باعث می‌شود که درب از استحکام و دوام کافی برخوردار باشد و در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی داشته باشد. در ساخت درب آکاردئونی، معمولاً از قوطی یا پروفیل آهنی با ضخامت حداقل ۱.۵ میلی‌متر استفاده می‌شود. قوطی یا پروفیل آهنی، به صورت طولی و عرضی به یکدیگر جوشکاری می‌شوند تا قاب درب تشکیل شود. سپس، تسمه‌های فلزی به قاب جوشکاری می‌شوند تا درب آکاردئونی شکل بگیرد.

جوشکاری قوطی یا پروفیل آهنی در ساخت درب آکاردئونی، معمولاً با استفاده از یکی از روش‌های زیر انجام می شود:

  • جوشکاری قوس الکتریکی: این روش، یکی از روش های متداول جوشکاری است که برای جوشکاری فلزات مختلف، از جمله آهن، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، از یک الکترود و یک جریان الکتریکی برای ذوب کردن فلز استفاده می شود.
  • جوشکاری نقطه ای: این روش، برای جوشکاری فلزات نازک، مانند قوطی یا پروفیل آهنی، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، دو نقطه از فلز به یکدیگر جوشکاری می شوند.
  • جوشکاری نفوذی: این روش، برای جوشکاری فلزات ضخیم، مانند پروفیل آهنی، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، فلز به طور کامل ذوب می شود و دو سطح فلز به یکدیگر نفوذ می کنند.

انتخاب روش جوشکاری مناسب، به عوامل مختلفی، از جمله نوع و ضخامت فلز، نوع درب آکاردئونی و تجهیزات موجود بستگی دارد.

در هنگام جوشکاری قوطی یا پروفیل آهنی در ساخت درب آکاردئونی، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کرد:

  1. از عینک ایمنی، دستکش و لباس های محافظ استفاده کنید.
  2. محل کار را از مواد قابل اشتعال دور نگه دارید.
  3. جریان برق را به طور مناسب تنظیم کنید.
  4. فاصله بین الکترود و فلز را به طور مناسب تنظیم کنید.

با رعایت نکات ایمنی، می توان از بروز حوادث جلوگیری کرد و جوشکاری را به صورت ایمن انجام داد.

آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی به عوامل مختلفی مانند نوع فلز، ضخامت فلز، و نوع الکترود بستگی دارد. به طور کلی، برای جوشکاری قوطی‌های فلزی با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر، از آمپرهای پایین مانند 50 تا 70 آمپر استفاده می‌شود. برای جوشکاری قوطی‌های فلزی با ضخامت بین 2 تا 5 میلی‌متر، از آمپرهای متوسط مانند 70 تا 120 آمپر استفاده می‌شود. برای جوشکاری قوطی‌های فلزی با ضخامت بیشتر از 5 میلی‌متر، از آمپرهای بالا مانند 100 تا 150 آمپر استفاده می‌شود.

برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن با الکترودهای 6013، از آمپرهای بالاتری نسبت به الکترودهای 7018 استفاده می‌شود. این به این دلیل است که الکترودهای 6013 دارای جریان جوش بالاتری هستند. طبق استاندارد ANSI/AWS A5.1، جریان جوش توصیه شده برای الکترودهای 6013 برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن بین 80 تا 120 آمپر است. این جریان جوش به اندازه کافی بالا است تا جوش‌های سریع و روانی ایجاد کند که برای جوشکاری فلزات نازک مناسب است.

در مقابل، جریان جوش توصیه شده برای الکترودهای 7018 برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن بین 50 تا 90 آمپر است. این جریان جوش کمتر است زیرا الکترودهای 7018 دارای پوشش کم هیدروژنی هستند که باعث می‌شود جوش‌های قوی‌تر و با دوام‌تری ایجاد کنند.

البته، مقدار جریان جوش دقیق به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ضخامت فلز، نوع الکترود و مهارت جوشکار. با این حال، در حالت کلی، برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن، از الکترودهای 6013 با جریان جوش 80 تا 120 آمپر استفاده می‌شود.

نمونه هایی از آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی:

قوطی فلزی با ضخامت 1 میلی‌متر و الکترود 6013 50 تا 70 آمپر
قوطی فلزی با ضخامت 2 تا 3 میلی‌متر و الکترود 7018 90 تا 120 آمپر
قوطی فلزی با ضخامت 3 تا 5 میلی متر و الکترود 7018 120 تا 150 آمپر

 

پروفیل آهن, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 2 بهمن 1402