جوشکاری آرگون یکی از رایج‌ترین روش‌های جوشکاری است که از انواع جوشکاری قوس الکتریکی محسوب می‌شود. در این فرایند برخلاف روش‌های دیگر جوشکاری، از یک الکترود غیرمصرفی از جنس تنگستن استفاده می‌شود تا جریان الکتریسیته را بین قطعه کار و الکترود انتقال دهد. الکترود تنگستن که مصرفی نمی‌باشد توسط ابزاری به نام تورچ جوشکاری تیگ نگه داشته شده و عملیات جوشکاری را به انجام می‌رساند. در  جوشکاری آرگون ایجاد حوضچه مذاب می‌تواند باعث شود تا مناطق تحت حرارت اکسید شوند. به همین دلیل است که از گازهای خنثی استفاده شده و از اکسید شدن قطعات جلوگیری می‌شود. بهترین گاز برای این کار آرگون است که باعث شده تا نام این روش به جوشکاری تیگ آرگوننیز شناخته شود.

دستگاه‌هایی که کار جوشکاری آرگون را انجام می‌دهند، دو نوع خاص جوش را عرضه می‌کنند که نوع اول عبارت است از جوش آرگون خراشی، و نوع دوم عبارت است از روش دور کردن تورچ از کار. در این مقاله با صباپروفیل همراه باشید تا به بررسی روش دوم که روش دور کردن تورچ از کار است، بپردازیم.

جوش آرگون لیفت آرک Lift Arc

روش دور کردن تورچ از کار که در انگلیسی با نام LIFT ARC شناخته می‌شود، یکی از روش‌های جدید در جوشکاری آرگون است که بسیار پرکاربرد نیز می‌باشد.  روش LIFT ARC یک روش جوشکاری آرگون است که در آن قوس الکتریکی با دور کردن تورچ از قطعه کار ایجاد می‌شود. این روش برای جوشکاری فلزات ضخیم مناسب است. همچنین برای فلزات نازک نیز می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

در روش دور کردن تورچ از کار LIFT ARC، یک الکترود تنگستن غیر مصرفی در یک تورچ جوشکاری آرگون قرار می‌گیرد. گاز آرگون از طریق تورچ به ناحیه جوش جریان می‌یابد و از اکسید شدن فلزات جلوگیری می‌کند. برای شروع جوشکاری، جوشکار تورچ را نزدیک به قطعه کار قرار می‌دهد. سپس، جوشکار تورچ را به آرامی از قطعه کار دور می‌کند. این باعث ایجاد قوس الکتریکی می‌شود که فلز را ذوب می‌کند.

جوشکار با حرکت دادن تورچ در امتداد حوضچه مذاب، فلز را ذوب کرده و یک جوش ایجاد می‌کند. در مقایسه با جوش آرگون خراشی، روش LIFT ARC یک روش انعطاف پذیر است که برای جوشکاری انواع مختلفی از فلزات مناسب است. این روش برای جوشکاری قطعات کوچک و دقیق مانند جواهرسازی و دندانپزشکی نیز مناسب است.

جوش آرگون Lift Arc

این نوع جوشکاری ممکن است برای مبتدیان دشوار باشد و در صورت عدم تجربه جوشکاری حتی ممکن است برای جوشکاری فلزات بسیار نازک مناسب نباشد. یکی از مشکلات احتمالی این روش این است که ممکن است قوس الکتریکی به طور تصادفی ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه قبل از شروع جوشکاری، الکترود تنگستن را در تورچ قرار دهید و گاز آرگون را روشن کنید. مشکل دیگر این است که ممکن است حوضچه مذاب بیش از حد بزرگ شود. برای جلوگیری از این مشکل، سرعت حرکت تورچ را کنترل کنید.

مراحل روش دور کردن تورچ از کار LIFT ARC:

  1. تجهیزات جوشکاری را آماده کنید.
  2. الکترود تنگستن را در تورچ قرار دهید.
  3. گاز آرگون را روشن کنید.
  4. تورچ را نزدیک به قطعه کار قرار دهید.
  5. تورچ را به آرامی از قطعه کار دور کنید تا قوس الکتریکی ایجاد شود.
  6. با حرکت دادن تورچ در امتداد حوضچه مذاب، فلز را ذوب کنید.
  7. جوش را با حرکت دادن تورچ به پایان برسانید.

فرآیند, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 14 آبان 1402