برگزاری دو جلسه برای حل مشکلات حوزه فولاد و محصولات فولادی.
عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: « واحدهایی که مشکل تخصیص سهمیه دارند اعتراضات خود را اعلام کنند تا پس از بررسی، اگر حقی از واحدها ضایع شده، در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اقدام شود.»

 

به گزارش اخبار فولاد، یکی از مهمترین چالش های صنعت فولاد تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی لوله و پروفیل است. تخصیص سهمیه این واحدها تحت الشعاع عرضه نامناسب ورق گرم در بورس کالا است همچنین به دلیل ظرفیت سنجی غیر واقعی سامانه بهین یاب و صدور مجوزهای جدید احتمال رویارویی با چالش های بیشتری نیز وجود دارد .

محصولات لوله و پروفیلاز حدود ۲ سال پیش سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل گروهی تشکیل داده اند که نسبت به ظرفیت سنجی بیش از نیمی از واحد های عضو سندیکا اقدام نموده است این گروه متشکل از نمایندگان فولادسازان، وزارت صمت، سندیکا و متخصصین این حوزه است .

از طرفی الزام عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا به نگرانی های واحدهای لوله و پروفیل افزوده است

خرده فروشی و تعداد بالای محصولات عملا عرضه در بورس کالا را امکان پذیر نمی کند. در جلسه روز گذشته که با حضور هیات مدیره سندیکا و با ریاست سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین معاونت صنایع وزارت صمت تشکیل شد، نسبت به رفع مشکلات تعزیراتی و تعیین سود مناسب به همراه تخصیص سهمیه بر اساس ظرفیت سنجی از سوی معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده شد.

محمد عارف تفضلی عضو هیات مدیره سندیکا در رابطه با این موضوع به اخبار فولاد می‌گوید:

تعداد زیاد محصولات و همچنین خرده فروشی امکان عرضه از طریق بورس کالا را ممکن نمیکند و چنین امکانی وجود ندارد و همچنین به دلیل عدم پوشش هزینه های تولید مشکلات تعزیراتی را برای تولیدکننده ها به وجود آورده است .

وی در ادامه به بخشنامه ای اشاره کرد که در آن سود واحدهای لوله و پروفیل ۱۷ درصد به انظمام هزینه های تولید تعیین شده است و گفت: در جلسه روز گذشته با حمایت اقای تابش ریاست سازمان مقرر شد به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت های عرضه محصولات لوله و پروفیل در بورس کالا عرضه طبق روال گذاشته صورت می گیرد همچنین وی اعلام کرد با نامه ای که به تعزیرات نوشته شد مشکلات واحدهای درگیر نیز مرتفع شد. بنابراین امید برآن است که شاهد بهبود روند تولید در این حوزه باشیم.

تفضلی تاکید کرد:

اعضای هیات مدیره سندیکا با آقای صادقی نیارکی معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن  تجارت جلسه ای برگزار کردند که توزیع نامناسب ورق گرم از سوی سامانه بهین یاب مطرح شد. وی اشاره کرد این امر سبب کاهش تولید برخی از واحدها و همچنین ایجاد بازار سیاه توسط واحد هایی می شود که ورق تخصیص یافته بیشتر از نیاز واقعی آنهاست.  بر این اساس در جلسه مذکور با دستور معاونت صنایع مقرر شد تا به اعتراض واحدهای معترض نسبت به اعلام نیاز واقعی بر اساس ظرفیت سنجی صورت گرفته از سوی سندیکا رسیدگی شود و اگر حقی از واحدی ضایع شده، در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اقدام شود.»

 

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به اینکه از جلسات صورت گرفته نتایج مثبتی به دست آمده، عنوان کرد: «امید برآن است تمامی مشکلات صنعت، به‌خصوص در بخش لوله و پروفیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرتفع شود.»

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 14 بهمن 1399