به نقل از ایسنا اسماعیل کهرم ، کارشناس محیط زیست در گفت و گو خود با این خبرگزاری زاینده رود را قربانی اشتباهات گذشته مدیران در انتخاب محل احداث کارخانه هایی چون کارخانه فولاد و محصولات فولادی مثل پروفیل مبلی دانست. به گفته ایشان در آن زمان کارشناس های محیط زیست چندین بار درباره ی عواقب خطرناک احداث صنایعی آب بری چون فولاد در اصفهان و جوار زاینده رود که در دل کویر مرکزی ایران واقع شده اند، هشدار دادند اما مسئولین وقت، هیچ توجهی به این هشدار ها نداشتند.

با وجود آن که مناطق شمالی خلیج فارس آب و فضای کافی برای احداث فولاد مبارکه و ذوب آهن را دارند اما نگاه استانی برخی مدیران و دولت مردان مانع از احداث این کارخانه ها در جنوب کشور و انتقال مهندسانی اصفهانی به جنوب شد.

وی در ادامه افزود زاینده رود برای ایران و حیات اصفهان به قدری ارزشمند است که باید تاسیسات و صنایع فولاد را به مناطق جنوبی منتقل کنیم. برای تولید هر کیلوگرم فولاد و محصولات فولادی مثل پروفیل سبک 35 متر مکعب آب مورد نیاز است. منبع تامین این آب برای استان خشکی چون اصفهان که تنها زاینده رود به آن زندگی می بخشد بسیار مهم است. احداث کارخانه های فولادی و دیگر صنایع در این استان نه تنها باعث خشک شدن زاینده رود شد بلکه در پی آن تالاب گاو خونی، پرنده های مهاجر، جنگل های زیبای اطراف گاوخونی و … را هم از دست داده ایم.

در پایان از نظر اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست زاینده رود به قدری برای این استان و محیط زیست اطراف آن حائز اهمیت است که برای احیای آن ها باید تاسیسات فولاد با وجود هزینه و زمان بر بودن به جنوب کشور منتقل بشود، زیرا با احیای دوباره زاینده رود می توان خسارت هایی که طی این دو دهه به محیط زیست وارد کرده ایم را جبران کرد.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 13 شهریور 1401