پروفیل یکی از مهم ترین مصالح آهنی در ساختمان سازی و خودروسازی به شمار می رود که به دو نوع پروفیل سبک یا پروفیل مبلی و پروفیل آهن ساختمانی تقسیم بندی می شود. تغییرات قیمت فروش پروفیل بستگی به قیمت ورق  و میزان عرضه و تقاضا نیزدارد. البته باید در نظر گرفت که قیمت فروش پروفیل بر اساس اندازه و ابعاد پروفیل در بازار محاسبه  می شود و لذا بر اساس محاسبه متری و محاسبه ابعاد و اندازه به کیلو گرم می توانید  قیمت پروفیل سبک یا سنگین را محاسبه کنید.

 

مقایسه پروفیل سبک و سنگین

پروفیل آهن سنگین به دو گروه ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شود و در صنعت ساختمان سازی و صنایع متفاوت مانند خودروسازی و درب و پنجره سازی از آن استفاده می شود که با ورق سیاه تولید شده و وزن بیشتری نسبت به پروفیل مبلی دارد . پروفیل سبک از ورق سرد تولید شده است که به اصطلاح به آن  ورق روغنی می‌ گویند، و در صنعت مبلمان سازی و لوازم خانگی، صنایع خودرو سازی و غیره از آن استفاده می‌ شود و وزن سبکی دارد، لذا در مقایسه تفاوت های پروفیل سبک و سنگین می توان به ضخامت پروفیل ، کاربرد های آنها و بالا بودن قیمت پروفیل سبک و پایین بودن وزن آن نسبت به پروفیل سنگین اشاره کرد. قیمت فروش پروفیل بر اساس عوامل مختلفی مانند ابعاد و اندازه، کیفیت پروفیل، برند کارخانه تولید پروفیل  نیز محاسبه می‌ شود.

 

ویژگی های پروفیل مبلی

پروفیل سبک  محصولی است که از فولاد و ورق سرد تولید شده است و در انواع پروژه های ساختمان سازی،  مبل سازی، خودرو سازی و غیره کاربرد مهمی دارد.  لذا باید بگوییم که پروفیل سبک ضخامت کم و وزن سبکی دارد و فرم پذیر و دارای قابلیت جوش پذیری نیز میباشد. کیفیت بالا، دارا بودن تنوع ابعاد و  قابلیت آبکاری از دیگر ویژگی‌ های پروفیل مبلی به شمار می رود.

پروفیل مبلی و سنگین

 

جمع بندی

پروفیل یک ورق آهنی و فولادی  است که به دو نوع سبک و سنگین تقسیم بندی شده است و تفاوت پروفیل سبک و سنگین در ضخامت و کاربرد های پروفیل است. کاربرد پروفیل در صنایع مختلف بسیار زیاد است و برای ساخت ملزومات آهنی مانند بدنه خودرو و درب و پنجره و مبلمان سازی، صنایع خودرو غیره استفاده می شود، لذا  قیمت فروش پروفیل در بازار بر اساس عوامل تولیدی و ارز محاسبه می شود و می توان گفت که  ابعاد، وزن و کیفیت و برند تولیدی از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت فروش پروفیل می باشند و البته عواملی چون تغییرات قیمتی بازار ارز و نوسانات بازار ارز در معاملات بین الملل هم تاثیرات بسزایی بر روی قیمت پروفیل دارد.

 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : مینا نوری | بروزرسانی : 24 آبان 1402