در حال حاضر شرایط بازار به گونه ایست که تولیدکننده برای ادامه ی چرخه تولید خود باید مدام تحولات بازار را زیر نظر داشته باشد و تمامی جوانب کار را بسنجد، چرا که قیمت ها به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر تولید، تحت تاثیر عوامل گوناگون روزانه در حال نوسان هستند. نوسانات قیمت مواد اولیه شرایط را برای تولیدکننده بسیار دشوار می کند زیرا به طور مستقیم بر قیمت تمام شده و سود تولید یا به عبارتی ادامه چرخه تولید آن اثر دارد. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر تغییرات قیمت پروفیل سبک به عنوان یکی از مهم ترین مواد اولیه در صنعت فولاد می پردازیم و توضیح خواهیم داد چطور می توان به عنوان تولید کننده در این شرایط بازار، خوب و درست عمل کرد.

عوامل موثر بر نوسانات قیمت پروفیل سبک

1.عرضه و تقاضا:

نسبت میزان عرضه به تقاضا، فاکتور مهمی در تعیین وضعیت بازار و قیمت محصولات است. این قانون نه فقط در بازار پروفیل و لوله مبلی بلکه در مورد تمامی محصولات صادق است. طبق این قانون هر اتفاقی که باعث کاهش عرضه یا افزایش تقاضا بشود با ایجاد کمبود، قیمت ها را افزایش خواهد داد و بر عکس آن هر اتفاقی که افزایش عرضه و کاهش تقاضا را در پی داشته باشد با بر هم زدن نسبت عرضه بر تقاضا، موجب کاهش قیمت ها می شود. اتفاق هایی مثل شروع پروژه های بزرگ عمرانی، افزایش بی رویه ی صادرات، تاسیس کارخانه های بزرگ و عرضه ی حجم زیادی محصولات فولادی در بازار، بروز مشکلات در روند تولید و شرایط رکود با بهم زدن تعادل عرضه و تقاضا باعث افزایش و یا کاهش قیمت ها می شوند.

2.قیمت مواد اولیه:

همان طور که می دانید پروفیل سبک در حقیقت ورق روغنی است که برش خورد و با تغییر فرم و جوشکاری به شکل مقطعی فولادی در آمده است، به همین خاطر بخش اعظم قیمت نهایی آن مربوط به ورق مصرفی برای تولید است و خود فرآیند تولید و تبدیل آن از ورق به پروفیل هزینه ی زیادی ندارد. کیفیت ورق تعیین کننده ی قیمت نهایی است. به طور کلی قیمت ورق روغنی به واسطه ی فرآیند پیچیده تر تولیدش در مقایسه با ورق سیاه بیشتر است اما خود ورق روغنی هم با توجه به فرآیندی که برای تولید در نورد سرد پشت سر میگذارد و خواصی که در این فرآیندها کسب می کند قیمت های متفاوتی دارد. در نورد سرد مرحله ای به نام آنیلینگ وجود دارد که انعطاف پذیری ورق را بهبود می بخشد. ورقی که آنیل نشده باشد در اصطلاح ورق اسید شوی گفته می شود بدیهی است انعطاف کم و فرآیندهای تولید کمتر بر قیمت نهایی آن اثر دارد به همین خاطر پروفیل تولیدی از ورق اسید شوی قیمتی کمتر از پروفیل تولیدی با ورق روغنی دارد. علاوه بر این مورد چندین و چند عامل دیگر هم بر قیمت و کیفیت ورق روغنی اثر دارد که قیمت نهایی پروفیل سبک هم دچار نوسان می کنند.

3.قیمت ارز:

به دلیل آن که صنعت فولاد در تمامی رده ها کاملا بومی است نوسانات قیمت ارز نمی تواند تاثیر زیادی بر قیمت محصولات آن داشته باشد جز در مواردی که ورق یا خود پروفیل سبک وارداتی باشند اما قیمت ارز به شکل دیگری قیمت پروفیل سبک را می تواند دچار نوسان می کند. محصولات فولادی تولید ایران به لطف کیفیت و قیمت مناسبشان بین کشورهای منطقه بسیار محبوب هستند، با افزایش قیمت ارز، واردات محصولات ایران برای این کشور ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود در نتیجه تقاضا برای واردات افزایش پیدا می کند. در صورتی که صادرات پروفیل سبک به صورت کنترل نشده و بدون توجه به نیاز داخلی انجام  بشود باعث ایجاد اختلال شده و تعادل بازار را بر هم میزند و خروج حجم زیادی از تولیدات داخلی و نبود تعادل بین میزان عرضه و تقاضا باعث بالا رفتن قیمت ها خواهد شد.

4.فرآیند تولید: 

گرچه تولید لوله و پروفیل سبک فرآیند ساده و کم هزینه ای دارد اما به هر حال چیزی حدود 10% قیمت نهایی را شامل می شود. علاوه بر هزینه ای که خود فرآیند تولید دارد کیفیت انجام آن نیز بر قیمت نهایی اثر دارد. مقصود از کیفیت تولید: کامل و دقیق بودن شکل مقطع، کامل و مستحکم بودن درز جوش و دقیق بودن ابعاد مقطع است. درست بودن هر کدام از این فاکتور ها نقطه ی قوتی برای لوله و پروفیل به حساب می آید که بر قیمت آن هم اثر می گذارد.

سخن پایانی

این چهار مورد را شاید بتوان به عنوان اصلی ترین عوامل موثر بر نوسانات قیمت پروفیل مبلی انتخاب کرد اما عوامل دیگری هم وجود دارد که می توانند تغییراتی کمتر در قیمت ها ایجاد کنند. یکی از این موارد قیمت انرژی است. صنعت فولاد در تمامی رده ها صنعتی انرژی بر است بدیهی است که افزایش قیمت انرژی به خصوص در رده های پایینی بر قیمت محصولات این صنعت اثر قابل توجهی میگذارد. هزینه ی حمل هم بی تاثیر نخواهد بود. برای ساخت محصولات فولادی و تبدیل آن ها از سنگ آهن به مقطعی کاربردی چون پروفیل سبک مراحل مختلفی در کارخانه هایی گاها دور از هم طی می شود. در نتیجه هزینه ی قابل توجهی صرف انتقال این محصولات در هر مرحله به کارخانه جدید خواهد شد. بی شک محدوده زمانی تولید و مصرف هم اثر گذار خواهد بود. تغییرات شرایط آب و هوا در فصل های مختلف، میزان تولید و مصرف را دچار تغییرات می کند. علاوه بر این عوامل که حین تولید باعث نوسانات یا به عبارت بهتر افزایش قیمت ها می شوند مواردی چون انجام انواع فرآیند های تخصصی مثل کشش لوله، خم پروفیل و لوله یا برش آن ها بعد از تولید باعث افزایش قیمت ها می شوند چرا که هم انجام آن ها هزینه بر است و هم ارزش افزوده ایجاد می کند. در پایان برای تولید کننده که خریدار عمده ی این محصولات است زیر نظر داشتن تمامی این موارد می تواند تاثیر زیادی بر افزایش سود تولید داشته باشد. در بازار رقابتی امروز کاهش هزینه های تولید برابر با قیمت تمام شده کمتر، فروش و سود بیشتر است.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402