برای تولید میز و صندلی‌ از نمونه‌های کوچک خانگی تا میز و صندلی‌های بزرگ رستورانی از مواد اولیه‌ی متنوعی استفاده می‌شود. هرکدام از این مواد ویژگی‌ها، خواص و طول عمر خاص خود را دارند. همین باعث شده هر کدام برای هدفی به‌خصوص، کاربردی‌تر و مناسب‌تر باشند. درادامه به طور خاص به بررسی نمونه‌های فولادی این محصولات خواهیم پرداخت، درمورد انواع آن‌ها توضیح خواهیم داد و نقاط ضعف و قوتشان را پیدا خواهیم کرد.

انواع میز و صندلی‌ ناهارخوری

بسته به این که میز و صندلی فولادی تولید شده، قرار است در چه فضا و محیطی استفاده بشود و روزانه به طور میانگین چند نفر از آن استفاده خواهند کرد، طراحی و نوع ساخت میز و صندلی‌ها به طور کلی تغییر پیدا می‌کند. به همین دلیل باتوجه به مورد مصرف یا به عبارت دقیق‌تر محیط مصرف می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی نمود. درادامه براساس این دسته‌بندی به خوبی و با ذکر جزئیات درمورد نوع ساخت آن‌ها توضیح خواهیم داد.

1.سلف مراکز بزرگ آموزشی

میز و صندلی در مراکز بزرگ آموزشیبدیهی است در مراکز آموزشی بزرگ چون مدارس شبانه‌روزی و دانشگاه‌ها که جمعیت زیادی در دو وعده‌ از میز و صندلی‌های ناهارخوری استفاده می‌کنند، تجهیزات رستوران باید از مواد اولیه‌ای مقاوم و با عمر مفید طولانی ساخته شده باشد. باتوجه به این نکته بهترین گزینه پروفیل و یا لوله مبلی است. این مقاطع در مقایسه با سایر مقاطع فلزی حتی در نمونه‌های سبک و نازک مقاومت بسیار خوبی دارند. به‌لطف این مقاومت بالا برای تولید این میز و صندلی‌ها از نمونه‌های نازک مقاطع استفاده می‌شود که اتفاقا وزن زیادی هم ندارند و به‌طبع جابه‌جایی آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.

در رستوران‌های این مراکز به منظور استفاده‌ی حداکثری از فضا عموما از میز و صندلی‌های متصل استفاده می‌شود. طراحی آن‌ها به این شکل است که میز بزرگ مستطیل شکل در مرکز قرار گرفته و دورتادور آن با صندلی‌های بدون پشتی و متصل احاطه می‌شود. عموما به شکل 6، 8 و یا 10 نفره طراحی می‌شوند و در فضا رستوران به صورت ردیفی کنار هم قرار می‌گیرند. به این شکل هم به خوبی از فضا استفاده شده، هم مکان استقرار میز و صندلی‌ها ثابت است و از همه مهم‌تر این تجهیزات برای چندین سال سالم و قابل استفاده باقی خواهند ماند.

2.ادارات و شرکت‌های بزرگ

در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ که جمعیت زیادی در فضایی محدود مشغول به فعالیت هستند، برای صرف وعده‌های غذایی به فضایی مجزا و البته بهداشتی نیاز هست. به همین دلیل در این مراکز، سالن ناهارخوری مجزا از سایر بخش‌ها است. تجهیزات این سالن نیز مشابه مورد قبلی باید مقاوم و پایدار و البته قابل شست‌و‌شو باشد. باتوجه به این ویژگی‌ها همچنان لوله مبلی گزینه‌ای مناسب برای ساخت این تجهیزات است.

درطراحی این نوع میز و صندلی‌ها، عموما میزها کوچکتر و صندلی‌ها کمی راحت‌تر درنظر گرفته می‌شوند چرا که این فضا کاملا متفاوت از فضای رستوران دانشگاه است. باتوجه به حجم بالای میز و صندلی مورد نیاز برای تجهیزکردن این فضا، قیمت نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید قیمت لوله مبلی به نسبت ویژگی‌های مطلوب، ماندگاری بالا و درمقایسه با سایر مقاطع فلزی قیمت بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای است که باعث شده استفاده از این مقاطع به عنوان ماده اولیه منطقی‌تر باشد.

3.منازل

تلفیق چوب و فولاد برای ساخت صندلیبا نوعی طراحی متفاوت و زیباتر از این مقاطع حتی برای تولید میز و صندلی‌های خانگی هم استفاده می‌شود. راحتی، ظرافت و زیبایی طراحی در این نوع، در درجه اول اولویت قرار می‌گیرد. عموما برای این محصولات به‌طورخاص چه در طراحی مدرن و چه کلاسیک از تلفیق فولاد با سایر مواد چون چوب استفاده می‌شود.

در طراحی این نوع میز و صندلی تلاش می‌شود با خمکاری یا طراح‌هایی خاص، ظاهری زیباتر به وجود بیاید. برای راحتی بیشتر مصرف‌کننده قسمت نشیمن این صندلی‌ها تشکچه‌های نرم قرار می‌گیرد و تنها برای ساخت اسکلت میز و صندلی از لوله و پروفیل مبلی استفاده می‌شود.

4.هتل و رستوران

در هتل‌ها و رستوران‌ها نیز مشابه مراکز اداری و آموزشی، میز و صندلی‌های فولادی بسیار مناسب و پرطرفدار هستند. چرا که هم ماندگاری زیادی دارند و به کمک ترفندهای طراحی می‌توان محصولاتی راحت، زیبا، کاربردی و البته ارزان قیمت تولید کرد.

مزایا و معایت استفاده از میز و صندلی فولادی

قابلیت آبکاری

این که مقاطع‌ مبلی قابلیت آبکاری‌شدن دارند از دو جهت برای تولید مفید است به همین خاطر جز مهمترین مزایا این مقاطع به‌حساب می‌آید. این مقاطع به کمک آبکاری هم ضدزنگ و هم زیباتر می‌شوند. مقاومت کم مقاطع فولادی دربرابر عوامل خورده و ایجادکننده زنگ آهن باعث شده این مقاطع و تمامی محصولات تولید شده از آن‌ها در معرض این عوامل به سرعت زنگ‌زده و استحکام خود را از دست بدهند. راه حل این مشکل آبکاری است.

آبکاری لایه‌ای ثانویه به سطح اضافه می‌کند که اجازه‌ی نفوذ اکسیژن به لایه فولادی را نمی‌دهد. به این شکل پروفیل سبک با مقاومت بسیار خوبی ضدزنگ می‌شود. آبکاری نیکلکروم یکی از کاربردی‌ترین انواع آبکاری‌ها است. این پوشش دولایه علاوه بر مقاومت دربرابر زنگ‌زدگی به واسطه‌ی جلوه‌ی آینه‌گونه‌ی خود زیبایی محصولات را دوچندان می‌کند.

قیمت مقرون‌به‌صرفه

قیمت پروفیل سبک به چندین دلیل برای تولید مقرون‌به‌صرفه است و طبیعتا مزیتی بزرگ برای این مقاطع هم به حساب می‌آید. اول این که قیمت جهانی فولاد باتوجه به ویژگی‌های کاربردی که دارد و در مقایسه با سایر فلزات و آلیاژها به‌نسبت مناسب است. علاوه بر آن لوله و پروفیل‌های فولادی فرآیند تولید پیچیده و هزینه‌بری هم ندارد. این مقاطع به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسند و قیمت هر شاخه از آن‌ها براساس قیمت پایه تعیین می‌شود. به این شکل وزن کم لوله و پروفیل سبک باعث می‌شود هزینه‌ی پرداخت شده برای خرید هر شاخه بسیار مناسب باشد. درنهایت قیمت این مقاطع نیز مزیتی بزرگ برای آن‌ها به حساب بیآید که باعث گسترش کاربرد آن‌ها در تمامی صنایع و به‌طورخاص تولید میز و صندلی ناهارخوری بشود.

قابل ضدعفونی

سطح لوله‌های مبلی پیش و پس از آبکاری صاف و بدون تخلخل است. این به آن معنا است بعد از شست‌و‌شو، سطح آن با ایمنی بالا ضدعفونی می‌شود. چرا که فضایی برای تجمع و تکثیر عوامل و ذرات بیماری زا وجود نخواهد داشت. باتوجه به کاربردی لوله مبلی برای ساخت میز و صندلی ناهارخوری که اینجا به شکل ویژه به آن پرداختیم، این قابلیت اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. تمیز و بهداشتی بودن تجهیزات رستوران به ویژه در مراکز بزرگ و عمومی ضروری است.

سبک وزن

همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم مقاطع مبلی وزن بسیار کمی دارند. این ویژگی باعث می‌شود محصولات تولید شده از آن‌ها مقاوم بوده و درعین‌حال وزن خیلی زیادی نداشته باشد که مصرف‌کننده برای حمل و جا‌به‌جایی آن با مشکل مواجه بشود. طبق توضیحات این وزن کم بر قیمت نهایی محصول تولیدی نیز اثر مثبتی دارد.

قابلیت جوش‌پذیری

فولاد به هر شکلی چه لوله چه میله و چه هر شکل نازک یا ضخیم دیگری جوش‌پذیر است. باتوجه به ابعاد و ضخامت می‌توان از انواع روش‌های جوشکاری برای ایجاد اتصال بین قطعات مختلف آن‌ها استفاده کرد. این ویژگی نقطه قوتی بزرگ و مهم برای این مقاطع است چرا که با جوشکاری می‌توان اتصالی ایمن و مقاوم به‌وجود آورد که به راحتی و با فشارهای معمول از بین نمی‌رود. برای ایجاد اتصال از انواع بست‌ها، پیچ و مهره هم می‌توان استفاده کرد اما به کمک این اتصالات بی‌شک بسیار دشوارتر از جوشکاری است.

جوشگاری لوله و پروفیل مبلی

 

رسانایی

شاید بتوان گفت رسانایی بالا لوله و پروفیل‌های مبلی تنها نقطه ضعف آن‌ها است. این ویژگی زمانی مشکل‌ساز می‌شود که از این محصولات در فضای باز استفاده بشود. به دلیل رسانایی بالا، این مقاطع به سرعت با محیط هم دما می‌شوند. در مناطق گرم‌سیر در تابستان و نقاط سردسیر در زمستان استفاده از این صندلی‌ها مخصوصا بدون تشکچه‌های بخش نشیمن و پشتی بسیار دشوار خواهد بود. این مشکل نیز تا حدی با استفاده از این تشکچه‌ها برطرف می‌شود اما به طور کل این مورد یکی از نقاط ضعف و ویژگی‌های محدودکننده‌ی مقاطع فولادی در زمان تولید است.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 22 آبان 1402