به نقل از تجارت نیوز با وجود وعده های دولت درمورد بهبود مشکلات صنعت فولاد اما متاسفانه هر ساله شاهد تکرار مشکلات سال های گذشته و حتی وضع قوانین و سیاست های جدید مشکل ساز هستیم.

سال گذشته قطعی های مستمر و گسترده ی برق صنایع موجب تعطیلی 110 کارخانه تولید پروفیل مبلی و سایر مقاطع فولادی شد. فعالان اتحادیه ای و صنفی به دنبال حل این مشکل از طریق رایزنی با دولت برای سال جدید بودند و امید به جبران بخشی از خسارات سال گذشته از طریق صادرات داشتند که دولت از شروع دوباره ی قطعی های برق با پایان ماه رمضان و اخذ عوارض صادرات خیر داد.

جنگ روسیه و اوکراین و همچنین کاهش 6.4 درصدی تولید فولاد چین خلا بزرگی در بازار جهانی فولاد ایجاد کرده است. تولیدکنندگان ایرانی خود را برای پر کردن این خلا آماده کرده بودند که دولت به ببهانه ی همین جنگ عوارض صادرات را تا 22 درصد افزایش داد. در مورد موضوع قطعی های برق نیز قرار بود تمهیداتی چون شبانه شدن برق رسانی اندیشیده شود چرا که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد این کمبود انرژی آسیبی جدی بر خط تولید کارخانه پروفیل مبلی و لوله سبک و تمامی محصولات فولادی وارد می کند و بازگرداندن کارخانجات از دور خارج شده به میدان، کار بسیار دشواری است.

این مشکلات به قدری جدی است که ممکن است منجر به تعطیلی های بیشتر شود و حتی تهدیدی برای حیات کل صنعت فولاد باشد اما تنها واکنش وزیر صمت به این نگرانی ها یک جمله بود، جمع کنید بروید سوریه. اما اولین سوالی که در مورد این راهکار باید پاسخ داده شود این هست که کشور جنگ زده ای چون سوریه که توان تامین برق مورد نیاز بخش خانگی خود را ندارد چطور می تواند برق صنعتی چون فولاد را تامین کند.

در پایان با توجه به مشکلات پیش آمده در این نخستین روز های سال جدید به نظر می رسد در سال 1401 هم بهبودی در وضعیت فولاد ایران ایجاد نخواهد شد و با توجه به آن که محصولات فولادی ماده ی اولیه ی بسیاری از صنایع تولیدی هستند هر گونه مشکل و دشواری در تولید منجر به افزایش قیمت پروفیل سبک و لوله سنگین و تمامی محصولات فولادی دیگر و بهانه ای برای افزایش قیمت محصولات تولیدی از آن ها می شود.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 25 خرداد 1401