در طراحی و ساخت هر خانه‌ای، حداقل چندین پنجره وجود دارد؛ پنجره‌ ها در واقع شیشه ای درون قاب های بزرگ درون دیوارهای بیرونی ساختمان هستند. با توجه به این که پنجره ها جایگزین بخشی از دیوار می شوند چارچوب آن ها باید مقاومت و استحکام زیادی داشته باشد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چطور این شیشه در داخل این قاب به صورت ثابت می‌ماند و یا این قاب، چطور می‌تواند شیشه را داخل خودش نگهدارد. پروفیل ها انواع مختلف و متنوعی دارند که هر کدام از آنها باتوجه به شکل و طراحی، کارکرد خاص خود را دارد. یکی از انواع این پروفیل‌ها، پروفیل لنگه دری است که در صنایع ساخت درب و پنجره از آن، استفاده می‌شود.

پروفیل لنگه دری چیست؟

این پروفیل دسته ی مقاطع بسته قرار دارد و در صنعت با نام پروفیل 508 هم شناخته می شود. شکل سطح مقطعاین نوع پروفیل سبک پیچیده تر از مقاطع سبک معمولی است. در واقع مقطع آن مربع یا مستطیلی توخالی است که قسمت بالایی و پایینی دو گوشه ی باریک و بیرون زده دارد. شکل خاص پروفیل لگه دری باعث شده که این مقاطع تنها برای ساخت و تولید درب و پنجره کاربرد داشته باشد. ضخامت ورق مصرفی برای تولید پروفیل لنگه دری 2 تا 4 میلی متر است و طول این پروفیل ها نیز 6 یا 12 متری است.

روش تولید پروفیل لنگه دری به چه صورتی است؟

برای ساخت و تولید پروفیل لنگه دری از ورق سیاه یا دقیق تر ورق ST37 استفاده می‌شود. اغلب برای تولید این پروفیل ها نیز از ورق فولادی استفاده می کنند و با فرم دادن این ورق ها آن ها را تبدیل به پروفیل می کنند. چرا که تولید این نوع مقاطع از شمش فولاد کار دشوار و پیچیده ای است.

تولید پروفیل از ورق به این شکل است که ابتدا شمش فولاد را در معرض حرارت قرار می‌دهند و پس از اینکه حالت خمیری یا گداخته به خودش گرفت، از میان دو غلتک مخصوص عبور داده می شود تا به شکل ورق دربیاید. حالا درنهایت باید ورق‌های تولید شده به ابعاد موردنظر برش داده بشوند و با نورد تبدیل به پروفیل لنگه دری بشود.

بررسی استاندارد پروفیل لنگه دری

تمامی مقاطع فولادی، با توجه به کاربرد بر اساس استاندارد خاصی تولید می شود تا حین مصرف برای مدت زمان طولانی بتواند کیفیت خود را حفظ کند که این استانداردها توسط سازمان‌ها و یا شرکت‌های مختلفی تهیه می‌شوند. در ایران نیز کاربرد زیاد پروفیل لنگه دری، باعث شده تا چندین استاندارد با اسم استانداردهای ملی برای این موضوع تهیه بشود.

این استانداردهای ملی با شماره 7338 و 7336 هستند که کارخانه‎های داخلی تولید پروفیل، از این استانداردها برای ساخت پروفیل‌های لنگه دری استفاده می‌کنند. البته برخی از کارخانه‌ها از استاندارد هندی IS 4351 استفاده می‌کنند.

بررسی ابعاد پروفیل لنگه دری

پروفیل‌های لنگه دری یا پروفیل 508، در اندازه و ابعادهای متفاوتی تولید می‌شود. ضخامت آنها بین 2 میلی‌متر تا 4 میلی‌متر است. کاربردهای پروفیل لنگه دری نیز بر اساس همین اندازه و ضخامت‌ها مشخص می‌شود.

برای مثال از پروفیل‌های لنگه دری با ضخامت 2 میلی‌متر ، برای ساخت درب و پنجره‌ها با اندازه‌های معمولی استفاده می‌شود.

این درصورتی است که پروفیل‎های لنگه دری با ضخامت 4 میلی‌متر برای ساخت درب و پنجره‌هایی استفاده می‌کنند که اندازه‌های بزرگ‌تری را دارند. درواقع این درب و پنجره‌های بزرگ برای برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ تولید می‌شود.

بسته بندی این مقاطع به چه صورت است؟

در زمان تولید پروفیل لنگه دری، آنها طبق استاندارد به طول 6 الی 12 متر برش می‌خورند و مصرف کننده قدرت انتخاب بیشتری هنگام خرید داشته باشد. همچنین برای راحتی مراحل حمل و نقل و جا به جایی پروفیل‌ها، از بندیل برای بسته بندی استفاده می‌کنند.

در بسته بندی پروفیل‌ها با بندیل، از یکسری تسمه های مخصوص و محکم استفاده می‌شود که می‌تواند از مشکلاتی به مانند باز شدن بسته بندی‌ها، جلوگیری کند.

انواع مختلف پروفیل لنگه دری

پروفیل‌های لنگه دری هم به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند که این دسته بندی‌ها نیز بر اساس جنس آنهاست. در ادامه نگاهی به مختصر به انواع مختلف پروفیل لنگه دری می‌اندازیم.

1. پروفیل آهنی

این نوع پروفیل‌ها دارای مقاومت بالاتری نسبت به ضربات مختلف هستند و همچنین ماندگاری بیشتر و قابلیت رنگ پذیری بیشتری دارند. ولی مقاومت کمی در برابر خوردگی (زنگ زدگی) دارند. همچنین نمی‌توان از آن به عنوان عایق صوت و حرارت استفاده کرد.

2. پروفیل چوبی

این پروفیل‌ها عایق بهتری در برابر حرارت و صدا هستند و از نظر ظاهری بی شک چوب زیباتر ار فلز است. همچنین پروفیل چوبی مقاومت بالایی در برابر ضربات وارده دارند اما اگر مراحل عایق کاری به درستی انجام نشود، قطعا دچار مشکلات مختلفی به مانند پوسیدگی می‌شوید.

3. پروفیل کامپوزیتی

Pvc و upvc جزو متریالی هستند که از آن برای ساخت پروفیل استفاده می‌شود. تنوع این نوع در مقایسه با دو نوع بالا، بیشتر است و همچنین مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید دارند.

این نوع پروفیل از نظر قیمت هم مقرون بصرفه به شمار می‌رود که از لحاظ امنیت هم، گزینه بهتری هستند.

4. پروفیل آلومینیومی

امروزه آلومینیوم کاربرد زیادی در ساخت درب و پنجره دارد. این نوع پروفیل دارای استحکام بالا و قیمت نسبتا پایینی هستند و ظرافت و زیبایی که در آنها وجود دارد، باعث شده تا توجه زیادی را به خودش جلب کند.

قیمت پروفیل لنگه دری

پروفیل‌ها نیز یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌روند که به مانند بقیه محصولات بازار آهن، عوامل مختلفی بر روی قیمت آنها تاثیر گذار است. به همین دلیل قیمت پروفیل شاید حتی به صورت روزانه دچار تغییرات بشود.

برای همین اگر قصد استعلام قیمت پروفیل لنگه دری را داشتید، پیشنهاد می‌کنم که با بخش فروش تیم گروه صنعتی صبا تماس بگیرید.

جمع بندی

پروفیل‌های لنگه دری جزو محبوب‌ترین و پرتقاضاترین پروفیل‌ها به شمار می‌رود که دلیل این تقاضا و محبوبیت‌های بالا، به خاطر کارایی‌های زیاد آن در صنعت ساخت درب و پنجره است.

البته به غیر از ساخت درب و پنجره، از این پروفیل‌ها برای ساخت اسکلت فلزی، نرده و … نیز استفاده می‌شود.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402