نمونه های متداول و کاربردی نیمکت مدارس اغلب از شاسی یا بدنه ای فولادی و سطحی چوبی یا پلاستیکی ساخته شده است. ساختار و شکل کلی این نیمکت ها طی زمان تغییر زیادی نداشته است. بیشتر شکل استفاده از این مواد اولیه برای تولید تغییر پیدا کرده است. نمونه های اولیه را از لوله یا پروفیل مبلی و ورق روغنی می ساختند. اما در زمستان استفاده از این نیمکت های سرد برای دانش آموزان سخت و عذاب آور بود. به همین خاطر امروزه تولیدکنندگان به جای استفاده از ورق های روغنی سرد و سخت، برای نشیمن از چوب یا قطعات پلاستیکی نرم استفاده می کنند.

انواع میز و صندلی مدارس 

این میز و صندلی ها امروز در انواع گوناگون با طراحی های متفاوت تولید می شود. هر کدام از این نمونه ها را برای گروه سنی و شرایط خاصی طراحی می کنند. درنتیجه طراحی آن ها متفاوت اما ماده ی اولیه ی مصرفی برای تولیدشان مشابه است. پروفیل مبلی ، قطعات چوب یا نشیمن های پلاستیکی.

پروفیل مبلی فرآیندپذیر، جوش پذیر، مناسب برای رنگکاری، سبک اما مقاوم است. نکته ی مهم تر اما قیمت پروفیل مبلی است که با توجه به حجم بالا میز و صندلی های مورد نیاز در مدارس اهمیت دوچندان پیدا می کند. قطعات چوبی و پلاستیکی هم عمر مفید طولانی دارند و هم نارسانا هستند و در فصول مختلف سال بیش از حد سرد یا بیش از حد سرد نمی شوند. در ادامه به بررسی چند نمونه از متداول ترین اشکال میز و صندلی های مدارس می پردازیم.

میز جلوباز 

میزهای جلوباز از سه قسمت اصلی تشکیل می شود . اول چهار پایه و بدنه اصلی که از لوله یا پروفیل مبلی ساخته شده. دوم باکس فولادی بدون در که روی این پایه ها سوار می شود. و سوم صفحه ای چوبی که به باکس فولادی متصل شده و صفحه ی میز است. تمامی این اجزا به شکل ثابت به هم متصل می شوند. از میز های باکس دار جلوباز بیشتر برای مقاطع تحصیلی پایین و دانش آموزان کم سن تر استفاده می کنند. چرا که به این شکل دانش آموزان دسترسی راحت تری به وسایل خود دارند و بخش اضافه ای چون در هم وجود ندارد که حین حرکت و بازی خطری برای آن ها ایجاد کند.

میز دردار

ساختار کلی میز دردار نیز مشابه نمونه ی قبلی است. با این تفاوت که دور تا دور باکس فولادی بسته است و صفحه ی رویی میز را با لولا به شکل درب به باکس متصل می کنند. به این شکل لوازم دانش آموز در این باکس محفوظ بوده و در معرض دید قرار ندارد. میزهای دردار اغلب برای دانش آموزان دوره های میانه کاربردی است که هم جابجا کردن در برایشان کار ساده ای است و هم به فضایی محفوظ برای نگه داری از لوازم و وسایلشان نیاز دارند.

صندلی تکی امتحانی 

صندلی های تکی امتحانی هم شبیه به سایر انواع صندلی است اما تنها با یک دسته. این دسته تا جلوی بخش نشیمن ادامه پیدا می کند تا دانش آموز بتواند تجهیزات و لوازم خود را روی آن قرار بدهد. صندلی تکی با دسته ی سمت راست را برای دانش آموزان راست دست و با دسته ی سمت چپ برای دانش آموزان چپ دست طراحی کرده اند. برای ساخت بدنه و دسته ی این نوع صندلی نیز از لوله و پروفیل سبک استفاده می شود. برای ساخت این صندلی ها کمتر از برش و بیشتر از خم استفاده می شود. اجزا آن ها را نیز بیشتر با جوشکاری و کمتر با بست و پیچ به هم متصل می کنند.

نیمکت

به میز و صندلی های به هم متصل نیمکت می گویند. تولید کنندگان برای ساخت پایه و بدنه ی نیمکت ها هم از لوله یا پروفیل مبلی استفاده می کنند. از دو روش برای ایجاد شکل مورد نظر در این مقاطع استفاده می شود. اولین و ساده ترین راه خمکاری و راهکار دوم و پیچیده تر برش مقاطع فولادی و جوشکاری مجدد آن ها است. باتوجه به این که این میز و صندلی ها به هم متصل هستند هر کدام از آن تنها دو پایه دارند. این به لطف مقاومت بالا پروفیل مبلی و ساختار و طراحی نیمکت امکان پذیر شده است. میز بزرگ این نوع نیمکت هم برای دانش آموزان راست دست و هم چپ دست مناسب و کاربردی است.

نیمکت چند نفره 

کاملا شبیه به نمونه ی قبلی است تنها با ابعاد بزرگ تر. بسته به اندازه ی نیمکت و دانش آموزان این نوع نیمکت می تواند برای دو تا سه نفر مناسب باشد. میز این نوع نیمکت ها را هم به شکل دردار و هم جلوباز تولید می کنند.

کاربرد پروفیل مبلی، چوب و پلاستیک برای ساخت میز و صندلی مدارس 

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم از پروفیل و لوله مبلی برای ساخت بخش اصلی و شاسی این نوع میز و نیمکت ها استفاده می شود. اما قطعا مقاطع فولادی تنها ماده ی اولیه ی مصرفی نیست. در ادامه توضیح خواهیم داد از چوب و پلاستیک به چه شکل برای ساخت میز و صندلی های مدارس استفاده می کنند.

سطح میز 

برای سطح میز یا از قطعات چوبی یا صفحات پلاستیکی استفاده می شود. قطعا پلاستیک با طول عمر زیادش گزینه ی مناسب تری برای این منظور است. تولیدکنندگان برای صفحه میز بیشتر از پلاستیک فشرده استفاده می کنند که مشابه چوب سخت و مقاوم است .

باکس میز

چهار چوب این باکس ها از پروفیل سبک و دیواره ی آن ها از ورق روغنی ساخته می شود. برای میز و صندلی های مهد کودک گاها جنس این باکس ها پلاستیک است.

بدنه 

شاید بتوان گفت بدنه ی تمامی این نوع میز و صندلی ها از لوله یا پروفیل سبک ساخته شده است. ضخامت و ابعاد مقاطع مصرفی بستگی به ابعاد نیمکت و بازار هدف دارد. همان طور که میدانید با افزایش ضخامت مقاومت هم افزایش پیدا می کند.

نشیمن 

صندلی ها اغلب از پلاستیک ساخته می شود. پلاستیک نرم یا فشرده. پلاستیک های فشرده عمر مفید طولانی تری دارند اما قطعا پلاستیک های نرم راحت تر هستند.

سخن پایانی

زمان تولید یا خریداری این نیمکت ها توجه به جزئیات باعث می شود انتخاب درست تر و تولید باکیفیت داشته باشید. جزئیاتی چون ارتفاع،ابعاد و زاویه ی میز همچنین ارتفاع و ابعاد صندلی. در صورتی که این اندازه ها با توجه به بازار هدف انتخاب بشود محصولی باکیفیت و کارکرد درست تولید می شود.

توجه به جزئیات مخصوصا در مورد محصولاتی که برای کودکان تولید می شود بسیار مهم است. برای مثال پروفیل های برش خورده و ورق های روغنی حاشیه های بسیار تیزی دارند که برای کودک خطرناک است. در فرآیند تولید حتما این لبه های تیز و برنده یابد به شکلی اصلاح بشود. یا تولیدکننده و طراح به این موضوع دقت داشته باشد که دهانه ی همه ی لوله و پروفیل ها را با پوشش نرم پلاستیکی بپوشانند.

 

Classroom Desks Buying Guide

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402