صندلی تاشو محصولی کاربردی و پراستفاده است که از انواع مواد اولیه چون چوب، پروفیل و لوله مبلی یا آلومینیومی می‌توان برای ساخت آن‌ها استفاده کرد. بین تمامی این مواد فولاد به واسطه‌ی مقاومت بالا و قیمت مناسبش متداول‌ترین، برای تولید صندلی تاشو است. کاربرد اصلی این صندلی در طبیعت، فضاهای باز و به‌ طور کلی هر مکانی است که امکان استفاده از صندلی‌های سنگین و بزرگ در آن وجود نداشته باشد.

باتوجه به این نکته، طراحی و ساخت آن باید به گونه‌ای باشد که فارغ از ماده‌ی پایه‌ی مصرفی در تولید، سبک وزن و قابل حمل باشد. از لحاظ هزینه‌ی ساخت، پلاستیک و فولاد بهترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها هستند و از نظر طراحی و نوع ساخت بیشترین تنوع را دارند. این صندلی‌ها گاهی با پشتی، دسته و بدنه‌ی پارچه‌ای برای استراحت در دل طبیعت تولید می‌شوند و گاهی تنها با یک نشیمن ساده‌ی پارچه‌ای. در ادامه سه دسته‌ی کلی از این نوع صندلی‌ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع صندلی تاشو

1.جهارپایه تاشو (folding stool)

صندلی تاشو ساخته شده از لوله مبلیساده‌ترین، بی‌دردسرترین و البته ارزان‌ترین نوع صندلی است. برای ساخت صندلی تاشو فلزی معمولا از لوله مبلی با قطر 2‌ سانتی‌متر و ضخامت 0.7‌ میلی‌متر به عنوان پایه و از انواع پارچه و پلاستیک به‌عنوان نشیمن استفاده می‌شود. شاید این نوع صندلی به خاطر نداشتن دسته و پشتی گزینه‌ای مناسب و راحت برای استفاده طولانی مدت نباشد اما به لطف وزن و ابعاد کوچکش حمل‌ و‌ نقل آن بسیار ساده بوده و درنتیجه همیشه در دسترس است.

از انواع فرآیندهای تخصصی، بسته به نوع طراحی برای ساخت صندلی‌ تاشو استفاده می‌کنند. برای تولید فریم و متصل کردن لوله و پروفیل سبک به هم، یا از جوشکاری و یا انواع بست‌ استفاده می‌شود و یا تنها با خم لوله، فضای پایه و نشیمن صندلی از هم جدا می‌شود.

از لحاظ طراحی و ساخت ساده‌ترین نمونه‌ صندلی‌های تاشو است. برای نمونه‌هایی که با خمکاری لوله ساخته شده‌اند، ابتدا دو لوله از چهار ناحیه با زاویه 90 درجه خم می‌شود. به این شکل لوله صاف را تبدیل به مستطیلی بی‌نقص برای ساخت بدنه صندلی می‌کنند. در قدم بعدی این دو مستطیل با اندازه و زاویه خم کاملا مشابه از نقطه مرکزی طول به صورت ضربدری روی هم قرار گرفته و با پیچ، لولایی در قسمت میانی آن‌ها ایجاد می‌شود. مرحله‌ی نهایی ضلع‌های کوچک‌تر یعنی عرض‌های مستطیل نیز با پارچه قسمت نشیمن، به هم متصل می‌شوند.

2.صندلی تاشو بدون دسته (backrest folding chair)

از نظر طراحی و شکل‌ کلی، این نوع صندلی‌های تاشو بسیار متنوع هستند. به نسبت ابعاد بزرگتر و درنتیجه وزن بیشتری درمقایسه با نمونه قبلی دارند. بدیهی است که این موضوع حمل آن‌ها را کمی دشوار می‌کند.

این نوع صندلی یا به‌طور کامل فلزی است که در این صورت برای ایجاد راحتی بیشتر تشکچه‌هایی در بخش نشیمن و پشتی آن قرار می‌گیرد یا از ابتدا با فریم فلزی و نشیمن و پشتی پلاستیکی تولید می‌شود. برای لوله صندلی تاشو یا به عبارت دقیق‌تر برای فریم آن عموما از لوله سبک با قطر 2 سانتی‌متر و ضخامت 0.7 میلی‌متر استفاده می‌کنند. نشیمن و پشتی را یا از ورق فولادی می‌سازند که تشکچه روی آن قرار بگیرد یا پلاستیکی است که به نسبت نرم‌تر و راحت‌تر است و نیازی به تشکچه‌ ندارد.

صندلی‌های تاشو فلزی، به لطف بدنه‌ی مقاومشان بسیار با‌دوام‌اند. استفاده از پرچ‌های دوگانه حتی می‌تواند قدرت و دوام آن‌ها را دو‌چندان افزایش دهد. گرچه راحتی لازم برای استفاده طولانی مدت را ندارد اما گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در مهمانی، جلسات و حتی پیک‌نیک هستند.

3. صندلی تاشو کمپینگ (camping chair)

صندلی تاشو ساخته شده از لوله مبلیهمان‌طور که از نام این نوع صندلی تاشو مقاوم و مجهز نیز پیدا است به‌طور خاص برای استفاده در سفر و استراحت در دل طبیعت طراحی شده است. دقیقا به همین دلیل در طراحی صندلی‌های کمپینگ توجه بیشتری به راحتی مصرف‌کننده شده است.

مواد اولیه‌ی ساخت صندلی تاشو مسافرتی هم مشابه نمونه‌های قبلی اکثرا لوله مبلی و پارچه است. شاید لوله فولادی تا حدی باعث بالا رفتن وزن نهایی صندلی بشود اما به همان نسبت مقاومت آن را نیز افزایش می‌دهد. عموما سایز و ضخامت لوله‌های مصرفی برای ساخت صندلی تاشو فلزی مسافرتی هم مشابه دو نمونه‌ی قبلی است. در قسمت نشیمن، پشتی و دسته‌ها از پارچه‌های نایلونی مشبکی استفاده می‌کنند که هم با دوام هستند و هم با عبور هوا حس راحتی بیشتری برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورد.

صندلی کمپینگ باید تاشو و سبک وزن باشد و  فضایی برای بطری، لیوان یا وسایل اضافه هم داشته باشد. تولید‌کننده تنها با بهره‌گیری از طراحی پیچیده‌تر توانسته راحتی و امکانات بیشتری در این نوع صندلی به‌وجود آورد.

ویژگی‌های صندلی تاشو

صندلی‌های تاشو ساخته شده از لوله مبلی ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که آن‌ها را به انتخابی مناسب و کاربردی تبدیل کرده است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

1.ماندگاری و مقاومت

صندلی تاشو‌های فولادی به طور کلی در صنعت به واسطه‌ی مقاومت و به تبع آن ماندگاری خوبشان شهرت پیدا کرده‌اند. به لطف فریم فولادی، این صندلی‌ها قدرت و ثبات خیلی خوبی دارند و گزینه‌ی خوبی برای استفاده‌ی معمول روزانه هستند. حتی مقاومت کافی برای تحمل وزن و فشار زیاد را هم دارند. این مقاومت بالا باعث شده در مقایسه با سایر مواد کمتر دچار شکستی یا آسیب‌هایی چون خم خوردگی بشوند.

2.قابلیت حمل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یا به عبارت بهتر نقطه تمایز صندلی تاشو با سایر انواع صندلی و نشیمن، قابلیت حمل آن است. به طور کلی این صندلی‌ها طراحی شده‌اند تا به راحتی جمع بشوند و حمل و جا‌به‌جایی ساده‌ای داشته باشند درنتیجه گزینه‌ای کاربردی برای مراسم‌ها، پیک‌نیک و هر فضایی باشد که برپایی و جمع‌آوری تجهیزات باید با سرعت بالا اتفاق بیفتد.

3.صرفه‌جویی در فضا

صندلی‌های تاشو برای فضاهای کوچک که یا به طور کلی امکان انبار کردن ندارد یا فضای کوچکی برای انبار اختصاص داده شده است، گزینه مناسبی هستند. زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود به راحتی تا شده و در محدوده کوچکی انبار می‌شود و گزینه ایده‌آلی برای سالن اجتماعات، کلاس‌های درس و حتی خانه‌های کوچک هستند.

4.تطبیق‌پذیری

این نوع صندلی‌های تاشو بسیار تطبیق‌پذیر هستند و امکان استفاده از آن‌ها در هر فضایی وجود دارد. اغلب در فضاهای بسته از آن‌ها استفاده می‌شود اما نوع خاصی از صندلی‌های تاشو نیز هست که به طور اختصاصی برای پیک‌نیک و فضای باز طراحی شده است. زمان ساخت این نمونه‌ها به استحکام و ضدزنگ بودن لوله مبلی‌های مصرفی در بدنه اصلی بیشتر توجه می‌شود.

5.نگه‌داری و تعمیر ساده

نگه‌داری و تعمیر این نوع صندلی‌ها به نسبت ساده است. به شکل طبیعی دربرابر زنگ‌زدگی مقاوم نیستند اما به کمک لایه‌های آبکاری هم در برابر زنگ و خوردگی و هم خط و خش به خوبی مقاوم می‌شوند.

صندلی تاشو

6.قیمت مقرون به صرفه

از لحاظ قیمت، صندلی تاشو ساخته شده از لوله مبلی در مقایسه با سایر انواع آن چون صندلی تاشو پلاستیکی و چوبی مقرون به صرفه‌تر است. این نوع صندلی‌ها راه‌حلی ارزان، مقاوم، بی‌خطر و کارآمد برای استفاده و استراحت هستند. قیمت مناسب صندلی تاشو فلزی آن را به گزینه محبوب افراد و سازمان‌هایی تبدیل کرده که بودجه‌ی محدودی دارند.

7.ظرفیت بالا تحمل وزن

در طراحی اولیه مهم‌ترین نکته‌ای که طراح باید به آن توجه داشته باشد ظرفیت تحمل وزن صندلی‌ است. بسته به مدل و طبق استاندارد عموما این صندلی‌ها توان تحمل وزنی بین 110 تا 180 کیلوگرم را دارند. این گنجایش وزنی بالا به مصرف‌کننده این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند بدون ترس از شکستگی از این صندلی‌های مستحکم استفاده کند.

8.طراحی ارگونومیک

اغلب طراحی این صندلی‌ها ارگونومیک است تا بتواند تجربه خوب و راحتی برای مصرف‌کننده به وجود آورد. همان‌طور که پیشتر هم در مورد آن توضیح دادیم این صندلی‌ها انواع و طراحی‌های بسیار متنوعی دارند. بعضی از آن‌ها با دسته و پشتی طراحی می‌شود تا حس راحتی بیشتر و خستگی کمتری برای مصرف‌کننده ایجاد کند.

فرآیند تولید صندلی تاشو

فرآیند تولید صندلی تاشو شامل چندین مرحله از طراحی الگو اولیه تا تولید و کنترل کیفیت است. این نوع صندلی‌ها به واسطه‌ی ویژگی‌های منحصر به فردشان، در اکثر مواقع و برای عموم فضاها و موقعیت‌ها قابل استفاده هستند. صرفه جویی در فضا و سهولت حمل دو مورد از مهم‌ترین مزایا استفاده از این نوع صندلی‌ است. در این بخش، به بررسی جزئیات مراحل مختلف تولید صندلی تاشو خواهیم پرداخت.

طراحی الگو اولیه

قدم اول، شکل و الگو اولیه برای ساخت صندلی طراحی می‌شود. طبیعتا این مرحله براساس نوع صندلی که قصد تولید آن را داریم باید انجام بشود. همان طور که توضیح دادیم صندلی‌های تاشو انواع بسیار متفاوتی دارند و با توجه به همین نوع و امکانات صندلی، طراحی الگو اولیه آن انجام می‌شود. شاید پیش‌تر طراحی‌ها دستی بود اما امروز استفاده از نرم افزارهای سه بعدی این امکان را به طراح می‌دهد که در همین مرحله عمده‌ی ایرادات و نقاط ضعف طراحی خود را اصلاح کند. الگو اولیه باید به گونه‌ای طراحی بشود که محصول تولیدی به قدر کافی راحت، مستحکم و البته زیبا باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که جزئیات مکانیزم درست تاشو صندلی را قربانی زیبایی ظاهری آن نکنید. در واقع طراحی برنده است، که بهره‌مند از تمام ویژگی‌های مطلوب و مناسب باشد.

انتخاب مواد اولیه

پس از اتمام طراحی و مشخص شدن مورد مصرف صندلی به شکل دقیق‌تر، مواد اولیه مصرفی برای تولید آن باید انتخاب بشود. ماده اولیه مصرفی برای ساخت این صندلی‌ها باید دو ویژگی متضاد را به شکل همزمان داشته باشد، هم سبک وزن و قابل حمل باشد و هم به قدری مقاوم که توان تحمل وزن یک نفر را داشته باشد. عموما باتوجه به نوع صندلی برای هر بخش، از ماده اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای چهارچوب و بدنه اصلی صندلی از لوله و پروفیل سبک استفاده می‌کنند، برای بخش پشتی و نشیمن پلاستیک فشرده، برزنت و یا چوب می‌تواند گزینه مناسبی باشد. جنس و نوع این مواد مستقیما بستگی به نوع صندلی دارد. فارغ از نوع، شکل و کاربرد صندلی، استفاده از مواد با کیفیت مهم‌ترین نکته‌ای است که حتما باید رعایت بشود. انتخاب مواد مناسب و با کیفیت تضمین می‌کند که صندلی‌های تولید شده مقاومت و دوام لازم را داشته باشند.

فرآیند تولید

فرآیند تولید صندلی تاشودر این مرحله، پس از طراحی و تهیه مواد لازم، فرآیند تولید صندلی تاشو آغاز می‌شود. مواد اولیه باید به گونه‌ای آماده و مطابق الگو کنار هم قرار بگیرند که مکانیزم تاشو صندلی به درستی کار کند. لوله مبلی مصرفی برای ساخت بدنه، در این مرحله اول مطابق ابعاد تعیین شده در الگو برش می‌خورد. قدم بعدی در صورت نیاز لوله تحت را خمکاری می‌کنند و یا اجزا برش خورده آن با بست و انواع اتصالات به هم متصل می‌شود. بعد از اتمام مراحل ساخت چهارچوب، اجزا ثانویه مثل بخش نشیمن، پشتی و یا دسته به آن افزوده می‌شود.

تست و کنترل کیفیت

بعد از اتمام مراحل اولیه تولید، تست و کنترل کیفیت باید بر روی صندلی‌های تاشو انجام شود. این تست‌ها شامل بررسی قابلیت تاشو بودن صندلی، استحکام و پایداری، تست مکانیزم‌های تاشو و بررسی کیفیت ساخت عمومی می‌باشد. تمامی این تست‌ها به منظور اطمینان از کیفیت و عملکرد صحیح صندلی‌های تاشو انجام می‌شوند. در همین مرحله ظرفیت تحمل وزن صندلی را هم تعیین می‌کنند. به این معنا که این صندلی حداکثر توان تحمل چه وزنی را دارد. این نکته باتوجه به تاثیری که می‌تواند بر سلامت افراد داشته باشد، نکته‌ی بسیار مهمی است.

جمع‌بندی

کاربرد ضخامتهای 0.7 تا 0.8 با قطر 2 سانتی‌متر به عنوان متداول‌ترین سایز این مقاطع بسیار متنوع و گسترده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که این ابعاد و اندازه‌ها با توجه به کاربرد و طراحی تا حدی قابل تغییر است.بدیهی است کوچک شدن این ابعاد به همان نسبت که بر سبک شدن محصول اثر دارد باعث کاهش مقاومت آن نیز می‌شود. با توجه به این که قیمت لوله مبلی براساس وزن آن در شاخه محاسبه می‌شود شاید کم کردن ضخامت و کوچک کردن ابعاد باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سود تولید بشود اما در واقع محصولی بی‌کیفیت تولید شده است.

عموما جوشکاری برای ساخت این نوع صندلی کاربرد زیادی ندارد و بیشتر از خم یا اتصالات برای ساخت آن‌ها استفاده می‌کنند. همین فرآیند ساده‌ی تولید نیز باعث شده که قیمت صندلی تاشو مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد. مقاطع فولادی درمعرض اکسیژن به سرعت دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. برای حل مشکل زنگ‌زدگی هم، چند راهکار وجود دارد. می‌توان از لوله استیل و با دوام استفاده کرد که البته به میزان چشم‌گیری باعث افزایش قیمت صندلی خواهد شد یا با آبکاری و استفاده از لوله گالوانیزه سبک و حتی انواع رنگ‌های پودری تاحدی آن را دربرابر زنگ و خوردگی مقاوم کرد.

پرسش و پاسخ

  1. صندلی‌های تاشو از چه موادی ساخته می‌شوند؟

چوب، لوله و پروفیل سبک، پلاستیک فشرده و پارچه‌های مقاوم برزنتی از جمله مهم‌ترین و معمول‌ترین مواد اولیه مصرفی برای ساخت صندلی تاشو هستند. انتخاب این مواد با توجه طراحی، شکل و مورد مصرف صندلی صورت می‌گیرد.

  1. آیا صندلی‌های تاشو تنظیم شونده هستند؟

بله، بسته به نوع صندلی و طراحی آن بعضی نمونه‌ها تنظیم شونده هستند. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد که بتواند ارتفاع صندلی، زاویه نشیمنگاه و دیگر ویژگی‌های آن را به صورت دلخواه برای راحتی بیشتر تنظیم کند.

  1. آیا قطعات صندلی‌های تاشو قابل تعویض هستند؟

بله، در صورت لزوم، به سادگی می‌توانید قطعات آسیب دیده‌ی صندلی‌های تاشو خود را تعویض کنید. این امر امکان تعمیر صندلی در صورت خرابی یا آسیب دیدگی را فراهم می‌کند.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402