آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا از فولاد در ساخت خودروها استفاده می‌شود؟ پاسخ در استحکام و دوام باورنکردنی فولاد نهفته است. در واقع، فولاد نورد سرد خودروسازی ماده اولیه‌ای است که تقریباً در هر خودرویی استفاده می‌شود و آن را به یک جزء ضروری در صنعت خودرو تبدیل می‌کند. با افزایش اهمیت وسایل نقلیه در زندگی، سازندگان خودرو اولویت اصلی در طراحی را‌ با کمک فولاد نورد سرد یا ورق روغنی به ایمنی، راحتی و سلامت اختصاص می‌دهند. 

فولاد عمدتاً از آهن تشکیل شده است که درصد کمی کربن به آن اضافه می‌شود. این ترکیب منحصربه‌فرد منجر به تولید ماده‌ای می‌شود که نه‌تنها فوق‌العاده سخت و قوی است؛ بلکه دوام فوق‌العاده‌ای دارد. این عناصر  باعث بهبود استحکام و عملکرد کلی فولاد می‌شوند و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای صنعت خودرو تبدیل می‌کنند. در این مقاله به بررسی کاربرد و عیار فولاد نورد سرد در صنعت خودرو خواهیم پرداخت. 

فولاد نورد سرد چیست؟

فولاد نورد سرد خودروسازی به فولادی اطلاق می‌شود که پس از نورد گرم، پرداخت (غلتک‌کاری) طولانی‌تری را این‌بار در دمای معمولی محیط پشت سر گذاشته است. نورد سرد در دمای اتاق و با استفاده از تنش مکانیکی برای شکل‌دادن به فلز انجام می‌شود. این فرآیند فولادی با ابعادی دقیق‌تر و کیفیت سطحی بهتر تولید می‌کند. تفاوت اصلی فولاد نورد گرم و نورد سرد در روش تولید و خواص حاصل از آن است. فولاد نورد گرم ارزان‌تر از فولاد نورد سرد است؛ زیرا در طول فرآیند تولید نیازی به گرم‌کردن مجدد ندارد.

نسبت استحکام به وزن بالای فولاد باعث ایجاد شاسی‌ها و بدنه‌های محکم و قابل اعتمادی می‌شود که قادر به تحمل شرایط سخت جاده هستند. در واقع، وزن سنگین خودروها را می‌توان تا حد زیادی به میزان فولاد استفاده‌شده در ساخت آن‌ها نسبت داد. 

ویژگی‌های فولاد نورد سرد

فولاد با خواص ساختاری استثنایی خود استحکام و پایداری لازم را برای تضمین ایمنی خودرو و سرنشینان آن فراهم می‌کند. وقتی صحبت از ساخت بدنه خودرو می‌شود، باز هم فولاد ماده انتخابی است. با این‌حال، فولاد نورد گرم هنگام سرد شدن منقبض می‌شود که منجر به کنترل کمتری بر اندازه و شکل در مقایسه با فولاد نورد سرد می‌شود. ورق نورد سرد یا همان ورق روغنی چند ویژگی مهم دارد. استحکام فولاد نورد سرد حدود 20 درصد بیشتر از نورد گرم است. صافی و درخشندگی سطحی بالا و زیبایی بیشتر این ورق و ابعاد دقیق‌تر از ویژگی‌های مهم فولاد نورد سرد است. این فولادها پس از فرآیند شکل‌دهی هم تغییری در ابعادشان ایجاد نمی‌شود.

فولاد نورد سرد

 

اهمیت فولاد سرد در صنایع خودروسازی

ورق سرد پس از فرآیند روغن‌کاری به ورق روغنی تبدیل می‌شود و از ورق روغنی پس از فعالیت‌های ثانویه، ورق گالوانیزه و ورق رنگی تولید می‌شوند. فولاد نورد سرد به دلیل کاربردها و خواص مختلف از اهمیت بالایی در صنعت خودروسازی برخوردار است. یکی از انواع مهم فولاد نورد سرد خودروسازی، ورق روغنی است که ظاهر براق و ضخامت کمی دارد. صنعت خودرو از این ورق‌ها برای مصارف مختلفی از جمله تولید ورق گالوانیزه و ساخت بدنه خودرو استفاده می‌کند. ورق‌ گالوانیزه عمدتاً به این دلیل که  در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت می‌کند و استحکام و چکش‌خواری بالایی دارد، در قسمت‌های مختلف‌ بدنه خودروها استفاده می‌شود.

 از آنجایی‌که ورق‌ها بخش قابل توجهی از وزن شاسی و بدنه را تشکیل می‌دهند، خودروسازان دائما در تلاش‌اند برای کاهش وزن و افزایش استحکام خودروها از ورق‌های جدید و نوآورانه آلیاژی کمک بگیرند. از طرفی به این دلیل که قسمت اعظم بدنه از ورق گالوانیزه است، قیمت ورق روغنی که مستقیماً بر قیمت ورق گالوانیزه تأثیر می‌گذارد، تأثیر مستقیمی بر قیمت کلی خودرو دارد. همچنین ورق‌ها و مقاطع فولادی دیگر نه‌تنها در بدنه خارجی خودرو؛ بلکه در قسمت‌های داخلی، موتور، قسمت اگزوز و… هم استفاده می‌شوند. بنابراین، مصرف ورق روغنی یا فولاد نورد سرد خودروسازی در این صنعت اهمیت قابل توجهی دارد. 

از نظر استاندارد در ساخت بدنه خودرو از ورق‌های روغنی با طول‌های 1 تا 1.5 متر و ضخامت‌های 3 تا 0.3 استفاده می‌شود. مدل‌های مختلف این ورق‌ها شامل ورق‌های فوق کششی ST14، نیمه کششی ST13 و ورق ST12 معمولی است. بد نیست بدانید که انواع فولاد نورد سرد خودروسازی را می‌توان با بهترین کیفیت و ضمانت اصالت کالا از صبا پروفیل خریداری کنید. 

چه نوع فولادی در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود؟

گفته شد که فولاد نورد سرد خودروسازی از محصولات بسیار کاربردی این صنعت است. حالا برای پاسخ به این سوال که از چه محصولات فولادی‌ای در خودروسازی استفاده می‌شود، باید به مواردی مانند ورق روغنی، ورق گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، ورق کربن متوسط، ورق فولادی بدون درز، ورق فولادیDP، ورق ASTM A36 ، ورقC1010 و… اشاره کرد. در ادامه جزئیاتی از هریک از این محصولات را با هم خواهیم دید. 

ورق فولادی ضد زنگ

ماده اصلی آلیاژ فولاد ضد زنگ کروم است؛ به‌همین دلیل این ورق‌ها در برابر اکسیداسیون، رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم، بادوام و سبک وزن هستند. در کنار این خصوصیات، این ورق‌ها ظاهری زیبا و براق دارند. از فولاد ضد زنگ مانند ورق استنلس استیل یا ورق استیل 304 در قسمت‌های مختلف بدنه خودرو استفاده می‌شود. 

ورق گالوانیزه

 ورق‌های گالوانیزه دارای یک لایه روی بر سطح خود هستند که آن‌ها را در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم می‌کند. این ورق؛ به‌خصوص در ضخامت‌های 0.4 تا 2 میلی‌متر یکی از انواع پرکاربرد فولاد در خودروسازی است. از ورق گالوانیزه در ساخت اتومبیل مانند در اتومبیل، گلگیر، کاپوت و مخزن گاز استفاده می‌شود. ورق‌های الکتروگالوانیزه اغلب به دلیل یکنواختی، صافی و رنگ‌پذیری بالا ترجیح داده می‌شوند. 

ورق روغنی

 ورق روغنی که به ورق فولاد نورد سرد خودروسازی هم معروف است، اکثرا در ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود. ورق‌های روغنی رنگ‌پذیری خوبی دارند و برای ساخت بدنه، لوله اگزوز و سایر قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این ورق‌ها با ضخامت 0.3 تا 3 میلی‌متر و طول 1 تا 1.5 میلی‌متر در ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود. 

ورق آلومینیوم

 

ورق آلومینیوم

ورق‌های آلومینیومی سبک‌وزن و انعطاف‌پذیر هستند که همین ویژگی‌ها آن‌ها را برای صنعت خودروسازی مناسب می‌کند. ورق آلومینیوم اغلب در وسایل نقلیه لوکس برای ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری، سبکی و قیمت مناسب مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق‌ها هستند. همچنین گریدهای مختلفی از ورق‌ها وجود دارد که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند.

ورقC1010

ورق C1010 ورق کم‌کربنی است که بیشتر به دلیل قابلیت ماشین‌کاری مناسب، جوش‌پذیری بالا و انعطاف مناسب برای ساخت بدنه خودرو مناسب است. این ورق جزو فولاد نورد سرد و گرم است؛ زیرا، به هردو روش ساخته می‌شود.

 ورق ASTM A36 

این نوع از ورق فولادی به روش نورد گرم تولید می‌شود. ساخت مخازن، بدنه خودروها، نفت‌ و گاز و صنایع دریایی از موارد مصرف این ورق‌ها هستند.

ورق TRIP

ضربه‌پذیری بالا، انعطاف‌پذیری مناسب و استحکام بسیار خوب باعث شده این ورق هم یکی از انواع مناسب برای خودروسازی و ساخت بدنه باشد. 

ورق DP

درباره این ورق باید بدانید که سختی، استحکام بالا و کیفیت عالی این ورق جدید آن را به یکی از محبوب‌ترین‌ها در ساخت بدنه خودرو تبدیل کرده است. 

لوله و پروفیل‌های قوطی

از پروفیل‌ قوطی، لوله‌های ضد درز که در واقع از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند برای قسمت اگزوز، سنسور لوله، کولر و… استفاده می‌گردد. این ورق‌ها و محصولات فولادی در صنعت خودروسازی به دوام، استحکام، ایمنی و عملکرد کلی خودروها کمک می‌کنند.

لوله و پروفیل‌های قوطی

صباپروفیل همراه همیشگی شما در تامین ورق‌های فولادی

استفاده از فولاد نورد سرد خودروسازی؛ به‌ویژه ورق روغنی با گریدهای مختلف، در صنعت خودرو اهمیتی بالا دارد. این ورق‌ها به کاهش وزن خودروها، افزایش استحکام و ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی کمک می‌کنند. مصرف و کیفیت ورق‌ها تاثیر مستقیمی بر قیمت و کیفیت کلی خودروها دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که محصولات مورد نیازتان را از کجا، با چه کیفیت و قیمتی تهیه می‌کنید. شما می‌توانید برای مشاوره و خرید محصولات فولادی از تیم متخصص صبا پروفیل کمک بگیرید.

فولاد و آلیاژ, مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : منظم پشتیبان | بروزرسانی : 23 دی 1402