به نقل از ایسنا، در جشنواره فولاد، اکبر ادیب فر، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا (سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌ های تجدیدپذیر) با اشاره به این نکته که طی ماه های اخیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر مورد استقبال صنایع فولادی قرار گرفته است و با توجه به این که پیشرفت تکنولوژی ذخیره سازی، مشکل نوسانی بودن برق تجدیدپذیر را به زودی حل خواهد کرد افزود، بسیاری از کارخانه های فولادی با مراجعه به شرکت های تجدیدپذیر به دنبال بررسی نحوه ی احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بوده اند.

محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا افزود استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای صنایعی چون فولاد بسیار مفید است چرا که سرعت احداث این نیروگاه ها به ویژه نیروگاه های خورشیدی بسیار بالا است و در طول سه تا چهار ماه، چند ده مگاوات نیروگاه خورشیدی قابل احداث است همچنین عدم استفاده از سوخت و کاهش هزینه دوره بهره برداری نیروگاه خورشیدی را می توان از جمله مهمترین مزایای آن دانست.

استفاده از انرژی تجدید پذیر در صنایع فولادی به دلیل آن که در مقایسه با انرژی فسیلی بسیار کم هزینه است می تواند باعث کاهش قیمت کالا های مهم فولادی مثل قیمت پروفیل سبک بشود.

نسترن رفیعی، یکی از اعضا انجمن ساتکا، خاطر نشان کرد با توجه به شرایط مناسب کشور برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی تولید برق مورد نیاز صنایع فولادی در آینده می تواند بر دوش نیروگاه های خورشیدی و بادی باشد. علاوه بر آن با توجه به این که گستردگی تابش خورشید در اکثر استان ها به گونه ای است که مناسب احداث نیروگاه های خورشیدی می باشند افزود میتوان نیروگاه های خورشیدی را در محل کارخانه و یا نزدیک به آن احداث کرد و به صورت خود تامین از آن استفاده کرد.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، افزود به عنوان تولید کنندگان برق پاک این بر عهده ی ما است که تلاش کنیم تا سبد مصرف انرژی فولادی ها که از اصلی ترین مصرف کنندگان انرژی در کشور هستند از برق پاک باشد. وی این همکاری را یک بازی برد-برد دانست و افزود از طریق این نهاد تامین کنندگان، سازندگان، پیمانکاران و مشاوران میتوانند با فولادی ها در ارتباط باشند و باعث احداث کسب و کار های جدید بشوند.

در صنعت فولاد ، فرآیند تولید محصولاتی چون ورق روغنی بسیار انرژی بر است علاوه بر آن به خاطر آن که جزء صنایع مادر به حساب می آید استفاده از انرژی های تجدید پذیر و در پی آن کاهش آلاینده ها  می تواند بار سنگینی از دوش محیط زیست بر دارد.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 29 خرداد 1401