امروزه اکثریت جمعیت در کلان شهرها، ساکن مجموعه‌های آپارتمانی بزرگ و یا برج‌ها هستند که نه فضایی برای نصب یک طناب ساده و آویز لباس‌های خود دارند و نه به جهت رعایت حقوق دیگران و حفظ زیبایی نما ساختمان امکان این کار برایشان وجود دارد. همین موارد باعث شده طی سالیان اخیر، انواع بندرخت جایگزین طناب‌ بشود. بندرخت‌ها از نظر جنس، طراحی و قیمت بسیار متنوع هستند. مشابه هر محصول تولیدی دیگری قیمت ماده اولیه مصرفی برای تولید بندرخت به شدت بر قیمت نهایی آن اثر دارد. اگر قیمت زیاد، بابت استفاده از مواد اولیه بهتر و در نتیجه کیفیت بهتر محصول باشد، عمر مفید طولانی آن، قیمت اولیه زیادش را طی زمان جبران می‌کند. این محصول همچنین با حفظ کیفیت و سلامت اولیه خود به لباس هم آسیبی وارد نمی‌کند. در ادامه با بررسی نقاط ضعف و قوت انواع بندرخت، دیدی درست نسبت به خواصشان به دست خواهیم آورد.

انواع بندرخت از لحاظ جنس

برای تولید بندرخت با انواع طراحی‌ها عموما از دو نوع لوله و پروفیل استیل دکوراتیو یا سبک استفاده می‌شود. این محصول نیاز به ماده اولیه‌ای دارد که زیبا، مقاوم، فرآیندپذیر و ضدآب باشد به علاوه‌ی این که قیمت مناسبی هم داشته باشد.

لوله و پروفیل استیل دکوراتیو

بندرخت استیلمقاطع استیل مقاومت بالایی در تحمل وزن دارند. برای تولید بندرخت این ویژگی بسیار مهم است چرا که با خیس شدن لباس‌ها، وزن آن‌ها چند برابر بیشتر می‌شود و فشار زیادی به بند وارد می‌کنند. در صورتی که بند مقاومت کافی برای تحمل این فشار را نداشته باشند کل ساختار آن دچار مشکل می‌شود. این مقاطع حتی بدون رنگ یا آبکاری هم برای تولید به حد کافی زیبا و براق هستند. مقاطع استیل فرآیندپذیر هستند و مقاومت بالا آن‌ها شاید تنها بتواند تاحدی انجام این فرآیندها را دشوارتر کند.

خاصیت ضدزنگی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی این مقاطع برای تولید بندرخت است. آهن به سرعت با اکسیژن موجود در رطوبت و هوا واکنش می‌دهد و تولید زنگ آهن می‌کند. استیل اما مقاومت زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد و این نکته برای محصولی چون بندرخت که به طور مدام در معرض رطوبت قرار دارد مهم و کلیدی است. قیمت لوله استیل چندین برابر بیشتر از آلیاژهای دیگر است اما مقاومت بالای این محصول باعث شده علی رغم این اختلاف قیمت به طور گسترده برای تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

لوله و پروفیل سبک

این مقطع نیز چون لوله و پروفیل استیل سطح زیبا و براق همچنین مقاومت خوبی در تحمل وزن و فشار دارد. عموما از پروفیل سبک ضخامت 0.9 تا 1 برای این منظور استفاده می‌شود. این مقاطع بسیار فرآیندپذیر و مناسب برای خمکاری و برش هستند

از لحاظ هزینه‌ی تولید، قیمت پروفیل سبک بسیار مناسب و به‌صرفه است. همان‌طور که از نام این مقطع پیدا است وزن کمی دارد. قیمت مقاطع نیز براساس وزن آن‌ها اعلام می‌شود. به طور کلی قیمت ورق روغنی به نسبت ورق استیل مناسب‌تر است در نتیجه علاوه‌بر این که قیمت مقطع به ازای هر کیلو کمتر از مقاطع استیل است خود شاخه هم وزن کمی دارد که در نهایت باعث می‌شود خریدار هزینه‌ی کمتری بابت آن پرداخت کند اما مقاطع فولادی سبک، ضدزنگ نیستند و به سرعت دچار خوردگی می‌شوند. برای اصلاح این مشکل معمولا از آبکاری نیکل کروم استفاده می‌کنند. شاید در مقایسه با سایر انواع آبکاری‌ها هزینه‌ی بیشتری داشته باشد اما با آبکاری نیکل-کروم، قطعه هم زیبا و براق و هم با مقاومت قابل قبولی ضدزنگ می‌شود

انواع بندرخت از لحاظ طراحی

بندرخت تاشو

بندرخت تاشومتداول‌ترین نوع بندرخت نمونه‌های مستطیلی تاشو است که هم ابعاد بزرگی دارند و هم بسیار مقاوم هستند. طراحی آن‌ها معمولا به این شکل است که فضای آویز که مستطیلی یک تکه است با تکیه بر پایه ضربدری زیر خود، صاف به موازات زمین ثابت می‌شود. برای بیشتر شدن فضای آویز گاهی دسته‌ی بازشونده هم، به طرفین آن متصل می‌شود. رخت‌آویز تاشو علی‌رغم این که فضای زیادی برای آویز لباس دارد بعد از تا شدن فضای کمی اشغال می‌کند.

دیواری

مناسب فضاهای کوچک مثل تراس است. انواع و طراحی‌های مختلفی دارد. کارکرد کلی این نمونه‌ها به این شکل است که یک بخش ثابت به دیوار متصل شده و بخش متحرک به صورت کشویی از آن خارج می‌شود و به گیره‌ای در دیوار مقابل اتصال میابد. گاهی هم طراحی این محصول به گونه‌ایست که رخت‌آویز کلا روی دیوار ثابت قرار می‌گیرد. در این نمونه‎‌‌های ثابت با بازکردن دو درپوش، لوله مبلی یا استیل به صورت ریلی به سمت جلو حرکت کرده و فضایی برای آویز لباس‌ها فراهم می‌کنند. این نوع بندرخت‌ها طراحی و سایزبندی‌های بسیار متنوعی دارند.

بندرخت چتری

بیشتر برای فضاهای بزرگ مثل داخل حیاط کاربرد دارد. طراحی این نوع بندرخت کاملا مشابه چتر است با این تفاوت که بازوهای نگه‌دارنده‌ی آن کاملا برعکس و رو به بالا قرار می‌گیرد. در واقع یک ستون مرکزی از لوله یا پروفیل وجود دارد که به‌صورت عمودی روی زمین قرار گرفته و چندین بازو با زاویه نسبت به بدنه، رو به بالا قرار می‌گیرند. این بازوها معمولا برای ایجاد مقاومت بیشتر از لوله و پروفیل استیل یا سبک ساخته می‌شوند و بین این بازوها و به موازات زمین، بندها برای آویز لباس قرار دارند. این بازوها متحرک هستند و به دور ستون مرکزی چرخش دارند.

استیل, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402