پروفیل مبلی یا پروفیل سبک همان‌طور که از نام آن نیز پیدا است وزن کمی دارد و برای ساخت مبلمان بسیار پرکاربرد است. وزن کم این مقطع فولادی به خاطر ورق روغنی است که در تولید آن استفاده می‌شود. پروفیل مبلی یکی از پرمصرف‌ترین انواع مقاطع فولادی در صنعت است. باتوجه به این که ماده اولیه‌ی تولید بسیاری از محصولات است، برای رسیدن به شکل مورد نظر تولیدکننده، نیاز هست تحت فرآیندهای گوناگونی دچار تغییر شکل بشود. بین تمامی فرآیندها، برشکاری اولین و شاید مهم‌ترین فرآیند روی پروفیل مبلی است. برش لوله و پروفیل مبلی بخش مهمی در صنعت تولید آن‌ها است و علت اهمیت آن، تاثیر مستقیمی است که بر کیفیت سایر فرآیندها دارد. برای انتخاب بهترین روش برش، نیاز هست اطلاعات کاملی در مورد انواع تکنیک‌های آن داشته باشیم.

مناسب‌ترین تکنیک‌های برش لوله و پروفیل مبلی

به طور کلی سه روش برای برشکاری لوله و پروفیل مبلی کاربردی است. برشکاری با اره دیسکی، برشکاری با اره نواری و برشکاری با اره آتشی

برش لوله و پروفیل مبلی با اره دیسکی1.برش لوله و پروفیل مبلی با اره دیسکی

با نام اره کاری سرد هم شناخته می‌شود. یکی از بی‌نقص‌ترین روش‌های برشکاری لوله و پروفیل فولادی است. قطعات برش‌خورده آن از کیفیت مناسبی برای فرآیندهای بعدی برخوردار خواهند بود و تنها ایراد، زاویه برش است.

در این روش برشکاری با اره دیسکی دوار و اتوماتی انجام می‌شود که در محل دوران خود ثابت است به‌همین‌خاطر زاویه برش فقط می‌تواند عمودی باشد. اندازه‌ی قطعات برش‌خرده در این روش از دقت بالایی برخوردار است.

اره دیسکی حرارت زیادی در ناحیه برش ایجاد نمی‌کند و اثری از حرارت بر قطعه کار باقی نمی‌گذارد. به‌همین‌خاطر مناسب محصولاتی است که به حرارت بالا حساس هستند. اره‌های دیسکی پلیسه هم ایجاد نمی‌کنند و سطح برش صاف و بدون ایرادی به جا می‌گذارد.

2.برش با اره نواری

قابلیت دستگاه‌های برشکاری با اره نواری باتوجه به مدل آن‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد. در اغلب موارد دستگاه یا کاملا اتومات است و یا با دستگاه‌های CNC کنترل می‌شوند. این روش مناسب برشکاری در حجم بالا است و برخی از انواع این دستگاه‌ها بندل بر هستند. گرچه این نوع برشکاری به صورت پیش فرض مناسب‌ترین روش برای انواع لوله و پروفیل در نظر گرفته می‌شود اما برای برش لوله مبلی در تعداد کم و غیر از بندل خیلی مناسب نیست.

اره‌ی نواری، اره‌ای یک پارچه و بدون درز با زائده‌های دندانی است که با نصب بر دستگاه اتومات برشکاری می‌تواند با تغییر زاویه، برش‌های عمودی یا زاویه‌دار ایجاد کند. در این روش اره با ساییدن زائده‌های دندانی خود بر ناحیه مورد نظر، با براده‌برداری ایجاد برش می‌کند. در بعضی مدل‌های این دستگاه، شاتل‌هایی وجود دارد که می‌تواند طول قطعات برش را هم کنترل کند. قطعات برش‌خورده با اره نواری از دقت ابعادی بالایی برخوردار هستند. گرچه پلیسه ایجاد نمی‌کند اما سطح برش با کیفیتی هم ندارد.

3.برش لوله و پروفیل مبلی با اره آتشی

برش با اره آتشی روشی ساده برای انواع لوله و پروفیل با انواع آلیاژها در انواع سایزها است. دستگاه‌های برش با اره آتشی به گونه‌ای طراحی شده که برشکاری با آن ساده و بدون پیچیدگی باشد. این تکنیک برای محصولات کوچک و برش‌های کم بسیار کاربردی است چرا که باید به صورت دستی و توسط اپراتور انجام شود. گرچه این روش بسیار مقرون به صرفه است اما برای پروفیل سنگین مناسب نیست. چرا که برش با حرارت بالا انجام می‌شود و رد حرارت بر قطعه برش‌خورده باقی می‌ماند. ابعاد قطعات برش‌خورده را به خوبی نمی‌توان کنترل کرد و ساخت محصول نهایی همراه با ایراد سایز خواهد بود. پلیسه و سطح برش ناصاف باعث کاهش کیفیت برش در این روش می‌شود که می‌تواند فرآیندهای بعدی را نیز تحت تاثیر قراردهد.

4.برش با لیزر

لیزر نه با فشار بلکه با حرارت فولاد را برش می‌زند. در این روش با متمرکز کردن مقدار زیادی انرژی در یک نقطه، برشی ظریف با ابعاد دقیق و حداقل خطا ایجاد می‌شود. گرچه برش لوله و پروفیل با لیزر به نسبت گران قیمت است اما قابلیت و مزایای زیادی دارد. به راحتی با دستگاه CNC می‌توان ابعاد برش را کنترل کرد. نه فقط برای برش بلکه برای سوراخ‌کاری، بسته‌بندی و … کاربرد دارد، لیزر اعوجاج کمی در ناحیه برش ایجاد می‌کند و تمامی آلیاژهای آهن چون آلیاژ سخت استیل را به‌راحتی می‌تواند برش بدهد.

3 نکته برای افزایش طول عمر ابزار برش

با رعایت 3 نکته‌ای که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت به سادگی می‌توان طول عمر ابزار مصرفی برای برش را افزایش داد. با مدنظر قرار دادن این نکات و افزایش طول عمر این ابزار به طبع هزینه‌های برش نیز به حداقل می‌رسد.

1.کنترل حرارتی

حرارت یکی از فاکتورهایی است که بر طول عمر تمام انواع ابزارهای برشی اثر دارد. هنگامی که دو قطعه فلزی به صورت مدام طی فرآیند برش با هم تماس پیدا می‌کنند، حرارت فوق‌العاده زیادی به واسطه‌ی این تماس ایجاد می‌شود. این حرارت باعث می‌شود که فلز در تمامی جهات فرسوده بشود. اینجا اهمیت روغن‌ها و روان‌کننده‌های مخصوص برش مشخص می‌شود. به لطف این روان‌کننده‌ها اصطکاک بین قطعات و سرعت فرسودگی آن‌ها به حداقل خواهد رسید.

2.طراحی ابزار

در طراحی این ابزار تلاش بر این است که دستگاه با حداقل کارکرد تیغه به حداکثر سرعت برش دست پیدا کند. همچنین طراحی تیغه‌ها به گونه‌ای باشد که برای انواع مختلف دستگاه برش کاربردی باشد. علاوه بر ظاهر و طراحی این ابزار، جنس آن‌ها نیز بسیار مهم و تعیین‌کننده است. استقامت و طول عمر قطعه در واقع تحت تاثیر جنس است. به این شکل قطعات دربرابر تکرار فشار و حرکت همزمان بار، عملکرد و مقاومت خوبی خواهند داشت.

3.آماده‌سازی تیغه و تراشه

منظور از آماده‌سازی تیغه، پاک‌سازی مواد از حاشیه است که در بعضی مواقع می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به تمام قطعات بشود. این نکته می‌تواند به دو شکل بر افزایش طول عمر اثر داشته باشد. اول این که ازبین‌بردن بخش‌های ضعیف باعث استحکام بیشتر قطعه می‌شود و دوم  این پاک‌سازی مانع از خردشدگی لبه‌ها می‌شود. این آماده‌سازی‌ها در واقع تعادلی بین سختی و چقرمگی قطعه به‌وجود می‌آورد.

برش لوله و پروفیل مبلی برای چه کسانی کاربرد دارد و چرا؟

برش لوله و پروفیل مبلی فرآیندی پرکاربرد برای مهندسان و تولید‌کنندگانی است که از آهن و انواع آلیاژهای آن برای ساخت یا تولید استفاده می‌کنند. باتوجه به طراحی و سایز محصولی که قرار است تولید بشوند، تولیدکنندگان از این فرآیند برای برش مقاطع فولادی استفاده می‌کنند. برش به واسطه‌ی دقت بالایی که در تنظیم ابعاد دارد علی‌رغم ویزگی‌های نامطلوبش کاربردی است.

گروه صنعتی صبا یکی از بهترین مجموعه‌های فعال در این زمینه است که با راه‌اندازی کارگاه برش خود در سال 1385 با شش خط برش بندلی NC به عنوان تنها مجموعه‌ی تخصصی در زمینه‌ی برش لوله و پروفیل در ایران فعالیت می‌کند. در کارگاه برش گروه صنعتی صبا، برشکاری انواع مقاطع فولادی با اره‌ی نواری به روش PLC bundle cutting با ظرفیت 50000 قطعه در روز به صورت تمام اتومات انجام می‌شود.

فرآیند, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 24 آبان 1402