قیمت لوله استیل نرده یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تعیین هزینه‌های نهایی ساخت و ساز است که در محاسبات قیمت تمام شده باید در نظر گرفته بشود زیرا تاثیر قابل توجهی دارد به ویژه برای ساختمان های مرتفع که حجم قابل توجهی از این مقاطع در بخش های مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرد. تمام سازندگان به دنبال راهکاری برای کاهش هزینه های ساخت هستند اما باید این موضوع  را هم در نظر گرفت که همیشه کاهش هزینه‌ها از طریق استفاده از محصولات ارزان قیمت به‌ صرفه نیست.

لوله استیل چیست؟

لوله استیل یکی از پرکاربردترین مواد اولیه‌ای است که برای ساخت انواع نرده، محافظ تخت، واگن قطار، تریلر‌ها یا حتی در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، لوله استیل یک استوانه توخالی از جنس استیل یا همان فولاد ضد زنگ بوده که در ضخامت‌ها و طول‌های مختلفی تولید می‌شود.

ضخامت و قطر لوله با توجه به کاربرد آن تعیین می شود. در صورتی که قرار باشد در صنایع سنگین استفاده بشود، لازم است ضخامت بیشتری هم داشته باشد. اما برای صنایع سبک با توجه به مقاومت بالا لوله استیل می توان از ابعاد و ضخامت های کوچکتر این مقطع نیز استفاده کرد.

کاربردهای لوله استیل چیست؟

لوله استیل نردهیکی از کاربردهای لوله استیل در  زمینه ساخت نرده است. از نرده‌ها در اقصی نقاط ساختمان های مسکونی، اداری، ویلا، دانشگاه‌ها، هتل‌ها و … استفاده می‌شود اما هدف از استفاده آن‌ها در همه این مکان ها یکسان و مشابه است. حفاظت و حراست از جان ساکنین ساختمان هنگام عبور از راه پله، لیبه های پشت بام یا تراس. در خانه‌های ویلایی و چند طبقه در کنار پله‌ها قرار داده می‌شود تا از سقوط افراد روی زمین جلوگیری کند. علاوه بر این اما این مقاطع با سطح براق، زیبا و جلوه آینه گونه ای که دارند به زیبا تر شدن ساختمان هم کمک می کند.

قیمت پروفیل استیل نرده با توجه به رده ی آن متفاوت است و سازنده با توجه به بودجه ای که برای این بخش در نظر گرفته می تواند رده ی مورد نیاز خود را انتخاب کند.

در صنعت از کد‌های عددی برای مشخص کردن آلیاژ و به دنبال آن خصوصیات پروفیل استفاده می‌شود. به عنوان مثال در صنایع سبک و کاربرد مد نظر ما معمولا از دو رده ی 201 و 304 استفاده می شود.

قیمت لوله استیل بر چه اساس تعیین می شود؟

به دلیل ویژگی‌های منحصر به ‌فرد لوله استیل در مقابل سایر انواع لوله های فولادی، کاربردهای این لوله نیز بیشتر از دیگر لوله‌ها است، اما همین موضوع باعث شده است که قیمت لوله استیل نرده هم بیشتر باشد. این تفاوت قیمت اثر خود را در هزینه تمام شده نشان خواهد داد، از این رو استفاده بهینه و بجا از آن ضروری است. قیمت لوله استیل بر اساس عوامل مختلفی مانند حساسیت و دقت در تولید برای کاربردهای خاص، گرید یا درصد خلوص آلیاژ‌ها تعیین می‌شود.

در کنار این موارد که بیشتر در هنگام ساخت لوله استیل مطرح است، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که در نوع خود بر قیمت تمام شده کالا اثر گذار است. مشخصا وزن و ابعاد لوله یکی از پارامترهایی است که می‌تواند روی هزینه نهایی پروژه اثر بگذارد. در وهله بعد، میزان عرضه و تقاضای لوله‌ها نیز بر جدول قیمت فروش کارخانه تاثیر می‌گذارد. قیمت مواردی مانند ارز، مواد خام وارداتی یا حتی داخلی، قیمت نفت و حامل های انرژی نیز در کنار تورم اقتصاد می‌توانند اثر گذار باشد و در تعیین قیمت پروفیل استیل نقش داشته باشند.

از چه نوع لوله استیلی برای نرده استفاده می شود؟

لوله‌های استیل کاربردهای زیادی در صنعت، و بخصوص در بخش ساختمان داشته و دارند. در بخش‌هایی مانند ساخت انواع نرده، حفاظ پنجره، راه‌پله استیل، نرده بالکن و محافظ ویترین صرافی‌ها و طلافروشی‌ها به کار می‌رود. به‌طور معمول از دو رده ی لوله استیل برای ساخت نرده‌ها استفاده می‌شود، لوله و پروفیل استیل 201 که در برابر خوردگی و فرسایش مقاومت داشته و بیشتر در فضای باز و بیرون ساختمان استفاده می‌شود. لوله استیل 304 که بیشتر برای دکوراسیون داخلی مناسب بوده و باید در محیط‌ های خشک و به‌ دور از نور مستقیم خورشید استفاده شود.

آیا استفاده از لوله استیل برای نرده صرفه ی اقتصادی دارد؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد زیرا عواملی مانند بودجه پروژه، میزان دوام، کاربرد مورد نظر و مواردی از این دست روی انتخاب شما تاثیر می‌گذارد. در نگاه اول ممکن است قیمت لوله استیل نرده زیاد به نظر برسد با این حال با توجه به دوام و زیبایی آن گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

استفاده از لوله استیل برای نرده در ابتدا هزینه‌بر بوده اما اگر طولانی ‌مدت به موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید که این کار صرفه اقتصادی بیشتری داشته و از هزینه‌های مازاد در طول زمان جلوگیری می‌کند.

با این حال لوله مبلی می تواند جایگزینی مقرون به صرفه برای لوله و پروفیل استیل دکوراتیو باشد. ظرافت و تا حدی زیبایی سطح استیل را دارد و برای بهبود آن حتی می توان از آبکاری هم استفاده کرد. قیمت پروفیل مبلی تقریبا یک چهارم قیمت لوله استیل است و با آبکاری می توان چون استیل آن را ضدزنگ هم کرد گرچه مقاومت آن خیلی کمتر از استیل است.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402