استیل آلیاژی است که ماده پایه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن آهن بوده اما به مقدار بسیار کم کربن، کروم، نیکل و سایر عناصر آلیاژی دیگر برای بهبود خواص و ویژگی های آن افزوده می شود. همان‌طور که می‌دانید، استیل در صنعت ساختمان‌ سازی از مهم‌ ترین عناصر به شمار می‌رود، در واقع می‌توان گفت این آلیاژ بی نظیر در همه‌ی جنبه‌های زندگی کاربرد دارد. دلیل این امر مقرون‌ به‌ صرفه بودن قیمت پروفیل استیل و مفید و کاربردی بودن خواص آن می باشد. با توجه به درصد عناصر موجود در ترکیبات این آلیاژ، رده های مختلفی از استیل تولید می شود که هر کدام خواص، ویژگی و البته قیمت خاص خود را دارند. در ادامه به طور خاص به بررسی پروفیل استیل 201 به عنوان یکی از کاربردی ترین رده های استیل می پردازیم.

 

ویژگی‌های پروفیل استیل 201

 

همان‌طور که پیش تر هم توضیح دادیم، پروفیل استیل 201 قیمت بسیار مناسبی دارد که کاربرد و کارکرد آن را دو چندان کرده است. درواقع از مهم‌ترین کاربردهای استیل 201 می‌توان به ساخت و تولید محصولات تزئینی و دکوراتیو اشاره کرد؛ چرا که تا سال‌ها می‌ توان از آن بدون آن‌ که تغییری در رنگ، شکل و به طور کلی ظاهرش ایجاد شود، بهره برد. علاوه بر این که پروفیل استیل 201 قابل‌ بازیافت بوده و عمر فوق‌العاده طولانی دارد.

پروفیل استیل 201 رده ای بسیار مقاوم است که در برابر حرارت و سرمای شدید عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. در کنار این موارد می‌توان به قابلیت جوش‌ پذیری، تنوع سایز و البته ضخامت ایده‌آل این پروفیل نیز اشاره کرد.

به نسبت سایر آلیاژ های آهن مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زندگی و اکسیداسیون دارد. گرچه این آلیاژ خود خاصیت مغناطیسی ندارد اما با سرد کاری می توان این خاصیت را در آن ها ایجاد کرد. شکل پذیری نسبتا خوبی دارد.

 

ترکیبات پروفیل استیل 201

 

در ترکیبات این رده از استیل، نیکل کمتری وجود دارد و به جای آن از عناصر آلیاژی دیگری چون منگنز و نیتروژن استفاده شده است.

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم با توجه به درصد عناصر موجود در آلیاژ رده ی آن تغییر می کند. برای تولید استیل 201 از ماده‌های مختلفی استفاده می شود که ازجمله اصلی ترین آن ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حداکثر 0.15 درصد کربن

– حداکثر 0.25 درصد نیتروژن

– حداکثر 0.03 درصد گوگرد

– حداقل 3.5 درصد نیکل

– حداکثر 1 درصد سیلیکون

– حداقل 16 درصد کروم

– حداقل 5.5 درصد منگنز

– حداکثر 0.06 درصد فسفر

 

کاربرد‌های استیل 201

 

کارکرد و کاربرد پروفیل استیل 201 بسیار متنوع، متفاوت و گسترده می باشد. البته این نوع استیل به دلیل درصد کم نیکل در آلیاژش مقاومت کمتری در برابر زنگ و خوردگی دارد، به همین دلیل در موارد عمومی‌تر از این نوع پروفیل استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

– ساخت و تولید انواع لوازم برقی با ورق یا پروفیل و لوله استیل دکوراتیو

– ساخت و تولید انواع تجهیزات رستوران، کافی‌شاپ و… با استفاده از ورق، لوله یا پروفیل استیل

– ساخت و تولید انواع لوازم آشپزخانه از وسایل کوچک چون قاشق و چنگال تا انواع ابزار برقی

– استفاده از ورق و مقاطع استیل در صنعت معماری برای ساخت و تولید انواع درب و پنجره

– استفاده از پروفیل استیل 201 و ورق آن در صنعت خودروسازی.

– ساخت و تولید کابین قطار با استفاده از استیل 201

– ساخت و تولید انواع محصولات تزئینی به طور خاص از پروفیل استیل طلایی

گفتنی است که موارد عنوان‌شده فقط بخشی از کاربردهای پروفیل استیل 201 است و در حال حاضر در اکثر صنایع از این محصول و رده های مشابه به کرات استفاده می‌شود. ضمن اینکه با توجه به قیمت ایده‌آل پروفیل 201، برای مصارف عمومی بیشترین کارکرد را دارد.

 

قیمت استیل 201

 

پر واضح است که هرکدام از انواع پروفیل استیل با توجه به عملکرد، خواص و ویژگی هایشان قیمت متفاوتی دارند. به جهت استعلام قیمت، در درجه‌ی اول توصیه می‌کنیم به مراکز مجاز و معتبر مراجعه کنید، اما همان‌طور که می‌‌دانید، اکثر محصولات استیل موجود در ایران وارداتی هستند پس از مهم‌ ترین مواردی که در قیمت پروفیل استیل تأثیر دارد، نرخ ارز است. درواقع با توجه به اینکه ممکن است به‌صورت لحظه‌ای نرخ دلار افزایش یا کاهش پیدا کند، طبیعتاً قیمت این نوع پروفیل نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

ضمناً ویژگی‌های مثبت پروفیل استیل 201 سبب شده است که قیمت این محصول نکته ای قابل‌توجه و حائز اهمیت برای تولید کنندگان باشد. در ترکیبات تولید استیل 201 از نیکل کمتری استفاده شده است، درنتیجه قیمت آن نسبت به دیگر انواع استیل در رده‌های مختلف مانند پروفیل استیل 304 پایین‌تر است. البته ناگفته نماند که این اختلاف قیمت تا حدی به دلیل پایین بودن مقاومت خوردگی و همین‌طور استحکام، نسبت به سایر رده‌های استیل نیز هست.

 

استیل, فولاد و آلیاژ, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402