پروفیل استیل طلایی از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت دکوراسیون داخلی است که به واسطه ی ظاهر زیبا و لوکس، سطح یکنواخت و براق، خاصیت ضدزنگی، مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت، دوام و طول عمر بالا، ابعاد دقیق، خاصیت جوش‌پذیری و همچنین قابلیت بازیافت خود طی چند سال اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. استیل آلیاژی از آهن است که دارای سطحی درخشان و مستحکم با رنگی ماندگار که به راحتی هم تمیز می شود. سطح براق این آلیاژ به خوبی نور را منعکس کرده و فضایی روشن و زیبا در ساختمان ایجاد می کند. بی شک تمامی این ویژگی ها در کنار هم و در یک محصول آن را به گزینه ای مناسب برای ساخت محصولات تزئینی و دکوراتیو تبدیل می کند. گرچه موارد مصرف پروفیل و لوله استیل طلایی به همین یک مورد محدود نمی شود و هزاران کاربرد متفاوت و متنوع برای آن می توان نام برد اما در این مقاله قصد داریم به طور خاص به کاربرد های استیل در ساخت و تولید محصولات دکوراتیو اشاره کنیم.

فرآیند تولید استیل و پروفیل استیل

فرآیند تولید استیل نیز مشابه فولاد و سایر آلیاژ های آن می باشد. از زمانی که تولید صنعتی استیل در اواخر قرن نوزدهم آغاز شد، به طور قابل توجهی تکامل پیدا کرد. با این حال، روش‌ های مدرن هم هنوز بر اساس همان روش های اولیه و سنتی انجام می شود یا به عبارت بهتر روش های جدید هم الهام گرفته از همان روش های اولیه است. امروزه در تولید فولاد هم از مواد بازیافتی و هم مواد خام مانند سنگ آهن، زغال سنگ و سنگ آهک استفاده می‌ شود. تقریباً تمام تولید فولاد به دو روش فولادسازی با اکسیژن پایه (BOS) و کوره‌ های قوس الکتریکی (EAF)، انجام می شود. اولین گام در ساخت فولاد شامل ذوب ورودی‌ های خام سنگ آهن، کک و آهک در کوره بلند است. آهن مذاب حاصله که به آن فلز داغ نیز گفته می‌ شود هنوز حاوی 4-4.5٪ کربن و سایر ناخالصی‌ هایی‌ است که باعث شکننده شدن آلیاژ می شود. روش BOS فولاد قراضه بازیافت‌ شده را به آهن مذاب در مبدل اضافه می‌ کند. در دما های بالا اکسیژن از طریق فلز دمیده می‌ شود که محتوای کربن را بین 0-1.5٪ کاهش می‌ دهد. با این حال، روش EAF، ضایعات فولاد بازیافت شده را از طریق قوس الکتریکی با قدرت بالا (با دمای تا 1650 درجه سانتیگراد) تغذیه می‌ کند تا فلز را ذوب کرده و به فولاد با کیفیت بالا تبدیل کند. فولادسازی ثانویه شامل تصفیه فولاد مذاب تولید‌ شده از هر دو مسیر BOS و EAF برای تنظیم ترکیب فولاد است. این کار با افزودن یا حذف عناصر خاص و یا دست‌کاری دما و محیط تولید انجام می‌ شود.

. بسته به نوع فولاد مورد نیاز می‌توان از فرآیندهای فولاد سازی ثانویه زیر استفاده کرد:

  • هم‌زدن
  • کوره ملاقه‌ای
  • تزریق ملاقه
  • گاززدایی
  • CAS-OB (تنظیم ترکیب با حباب آرگون مهروموم‌شده با دمیدن اکسیژن)

در مرحله ریخته‌گری پیوسته، فولاد مذاب در قالب سرد شده ریخته می‌شود و این کار باعث می‌ شود پوسته فولادی نازک جامد شود. رشته پوسته با استفاده از رول‌ های هدایت‌ شونده خارج شده؛ سپس کاملاً خنک و جامد می‌شود. در مرحله بعد، رشته بسته به کاربرد آن بریده می‌ شود. در شکل‌ دهی اولیه، فولادی که ریخته‌گری می‌ شود، اغلب با نورد گرم (فرآیندی که عیوب ریختگی را از بین می‌برد) به اشکال مختلف در می‌ آید و به شکل و کیفیت سطح مورد نیاز می‌ رسد. در نهایت ساخت و تکمیل انجام می‌شود.

تکنیک‌های شکل‌دهی ثانویه به فولاد شکل و خواص نهایی آن را می‌دهد. این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • شکل‌دهی (نورد سرد) که در زیر نقطه تبلور مجدد فلز انجام می‌شود؛ به این معنی که تنش مکانیکی و نه گرما بر تغییر شکل فلز تأثیر می‌گذارد.
  • ماشینکاری (حفاری)
  • اتصال (جوشکاری)
  • پوشش (گالوانیزه)
  • عملیات حرارتی (تمرینگ)
  • درمان سطحی (کربورسازی)

برای ساخت پروفیل استیل در روش مستقیم ورق‌ های استیل رول‌شده را توسط غلتک‌ هایی به شکل مسطح در می‌ آورند و عملیات اسیدشویی و پلیسه‌زدایی را انجام می‌ دهند تا ناخالصی‌های آن از بین برود. در مرحله بعد از طریق غلتک‌ها و گیوتین آن‌ها را برای تولید پروفیل استیل دکوراتیو نهایی در سایزها و ابعاد مختلف برش می‌زنند.

کاربرد اصلی پروفیل استیل

پروفیل استیل طلاییپروفیل استیل طلایی به واسطح ظاهر زیبایی که دارد در صنعت دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پروفیل استیل طلایی برای ساخت بدنه ی لوستر، انواع قفسه های تزئینی، میز، صندلی، مبل و… استفاده می شود. علاوه بر آن کاربردهای صنعتی و ساختمانی آن بسیار زیاد است. در داخل ساختمان برای نرده، روی دیوار برای ساخت نما به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت لوله استیل و به طور کلی مقاطع استیل به نسبت بالاتر از سایر انواع آلیاژهای آهن است و این قیمت بیشتر مربوط به کروم و نیکل است که این آلیاژ علاوه بر فولاد دارد. این عناصر آلیاژی اضافه گرچه باعث افزایش قیمت ها می شود اما خواص مثبت و مناسبی هم در آلیاژ ایجاد می کند که قیمت زیاد آن را توجیه می کند.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402