داشتن دیدی کامل و درست نسبت به مراحل نورد سرد و چگونگی انجام آن ها کمک می کند که بتوان ارتباط بین این فرآیند با قیمت پروفیل سبک را به درستی درک کرد. با توجه به گسترش روزافزون کاربرد مقاطع فولادی و به طور خاص پروفیل سبک در صنعت و تجارت، نوسانات قیمت و شناخت علت این نوسانات اهمیت زیادی پیدا کرده است. در ادامه به منظور درک هر چه بهتر ارتباط این موارد با هم ابتدا به چگونگی مراحل تولید ورق روغنی و به طور خاص نورد سرد میپردازیم سپس تاثیر آن بر قیمت پروفیل سبک را توضیح خواهیم داد.

مراحل تولید پروفیل سبک پیش از نورد سرد:

از نوارهای باریک ورق روغنی برای تولید انواع پروفیل سبک استفاده می شود. این نوارهای باریک پیش از برش، ورقی طویل با عرض نسبتا زیاد بوده اند که برای تولید پروفیل و با توجه به ابعاد پروفیل به عرض های کوچکتر برش خورده اند. به منظور تولید این ورق، شمش فولاد به ترتیب تحت دو فرآیند به نام های نورد گرم و سرد قرار میگیرد. فولاد در واقع ترکیبی از آهن و کربن است که با توجه به محصولی که از آن تولید خواهد شد به شکل شمش هایی با ابعاد و اندازه های گوناگون ریخته گری میشود. بعد از تولید شمش، اولین مرحله برای رسیدن به ورق روغنی، نورد گرم است. طی نورد گرم، شمش فولاد به شکل ورق در میاید. پیش از شروع مراحل نورد، شمش برای حذف زائده های سطحی حرارت میبیند. با شروع نورد گرم به شمش تا رسیدن به دمای تبلور مجدد حرارت داده می شود و با کنترل ابعاد تحت فشار غلتک های ردیفی، به تدریج ضخامت کاهش یافته و به طول افزوده می شود. بعد از رسیدن به ضخامت مورد نظر روی سطح ورق، به منظور کاهش دما، آب اسپری شده و ورق رول می شود و پس از آن کویل ورق برای هم دما شدن با محیط استراحت می کند. بعد از سرد شدن، تغییراتی کنترل نشده در ابعاد ورق ایجاد می شود به همین خاطر ابعاد ورق تولیدی دقت بالایی ندارد. ورق تولید شده در این مرحله را ورق سیاه می گویند. خوب یا بد بودن خواص ورق و مقاطع فولادی کاملا وابسته به کاربرد آن می باشد. برای ایجاد تغییرات در خواص ورق سیاه یا به عبارت بهتر بهینه کردن ویژگی های آن برای تولید لوله و پروفیل و حتی بسیاری محصولات دیگر ورق تحت فرآیند دیگری به نام نورد سرد قرار می گیرد.

نورد سرد:

درست مثل نورد گرم، نورد سرد هم چند مرحله ی متفاوت دارد که هر کدام به شکلی خواص ورق را دچار تغییر و تحولات میکنند. نخستین مرحله اسید شویی ورق است. حرارت زیادی که طی نورد گرم به ورق وارد میشود زائده و پولک هایی روی سطح آن ایجاد میکند. در مرحله ی اسیدشویی این زائده ها از روی سطح به طور کامل پاک شده و سطحی صاف و تقریبا مشابه از لحاظ کیفیت اما کمی متفاوت از لحاظ رنگ با ورق روغنی ایجاد می شود. در مرحله ی دوم ضخامت ورق تعیین میشود. دو ردیف غلتک در فاصله ای کمتر از ضخامت ورق نسبت به هم قرار می گیرند تا ورق با عبور از بین آن ها تحت فشار به تدریج دچار کاهش ضخامت و افزایش طول بشود. این مرحله می تواند ضخامت ورق را 40% تا 90% کاهش بدهد. مرحله ی بعد یکی از مهم ترین مراحل نورد سرد است که باعث ایجاد اصلی ترین خاصیت ورق روغنی می شود. در این مرحله که آنیلینگ نام دارد به ورق دوباره حرارت داده می شود اما حرارتی کمتر از دمای تبلور آن. آنیلینگ فرم پذیری ورق را تا حد قابل قبولی بهبود میب خشد. طی مرحله ی پایانی نورد سرد تمامی زائده های سطحی به طور کامل پاک شده و در نهایت ورقی با سطحی صاف و صیقلی فرآیندپذیر و بی نقص تولید می شود.

ارتباط نورد سرد با قیمت پروفیل سبک:

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم هر مرحله از نورد سرد خاصیتی متفاوت در ورق ایجاد میکند. در صنعت ورقی که در نورد سرد مرحله ی اسیدشویی و رولینگ را طی کرده باشد اما آنیل نشده باشد را ورق اسیدشوی و ورقی که بعد از طی کردن تمام مراحل به طور کامل، تولید میشود را ورق روغنی میگویند. ورق اسیدشوی همان طور که توضیح دادیم ضخامت و کیفیت سطحی مطابق با استاندارد ورق روغنی دارد اما برخلاف ورق روغنی فرم پذیر نیست چرا که آنیل نشده است. حذف این مرحله علاوه بر این که هزینه ی تولید ورق را کمتر میکند باعث میشود ورق تمام خواص مطلوب تولید پروفیل سبک را هم نداشته باشد در نتیجه تقاضا و در پی آن قیمت کمتری هم داشته باشد. قیمت مقاطع فولادی و به طور خاص قیمت پروفیل مبلی، 90% مربوط به قیمت ورق روغنی و تنها 10% بابت هزینه های تولید است. قیمت کمتر ورق اسیدشوی به طبع باعث میشود قیمت پروفیل تولیدی از آن نیز کمتر باشد. پروفیلی که از ورق اسیدشوی تولید میشود هم، نوعی پروفیل سبک است اما به دلیل آن که فرم و فرآیندپذیر نیست اصطلاحا در بازار پروفیل سبک راسته کاری گفته می‌شود.

فرآیند, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402