پروفیل سبک نوع خاصی از مقاطع فولادی است که از ورق روغنی تولید شده است و ورق روغنی نبز خود از فرآوری شمش فولاد تولید می شود. پروسه ی تولید و فرآوری این ورق شامل چندین مرحله است که طی هر مرحله ویژگی خاص به آن افزوده می شود. یکی از این مراحل اسیدشویی نام دارد. طی اسید شویی، ورق سیاه با مواد اسیدی شسته می شود تا زائده های روی سطح آن به طور کامل شسته شده و کیفیت سطحی ورق افزایش پیدا کند. بعد از اسیدشویی ورق کیفیت سطحی مشابه ورق روغنی دارد اما عملکرد آن تحت فرآیندهای تخصصی بسیار متفاوت از ورق روغنی است. به ورقی که تا مرحله ی اسیدشویی را طی کرده ورق اسید شوی و پروفیل تولید شده از آن را نیز پروفیل راسته کاری می گویند. بعد از اتمام تمامی مراحل تولید ورق، محصول به دست آمده ورق روغنی و پروفیل تولید شده از آن پروفیل سبک است. شاید در ظاهر پروفیل تولید شده از هر دو این ورق ها مشابه هم باشد اما در واقع مهم ترین فاکتور یعنی فرآیندپذیری آن ها کاملا از هم متفاوت است. علاوه بر خواص، قیمت پروفیل سبک نیز با پروفیل راسته کاری اختلاف دارد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد آیا با وجود آن که این پروفیل ها تنها در یک مرحله از تولید با هم تفاوت دارند، می توانند در صنعت به عنوان جایگزین هم مورد استفاده قرار بگیرند.

پروفیل سبک

پروفیل سبکپروفیل سبک از ورق روغنی تولید می شود. ورقی که تمامی مراحل نورد سرد را تمام و کمال پشت سر گذاشته و تمام ویژگی های مفید و کاربردی را به لطف این فرآیند کامل تولید کسب کرده است در نتیجه ورقی نازک و ظریف، با دقت ابعادی و کیفیت سطحی بالا و بسیار فرآیندپذیر است. با توجه به این که پروفیل سبک درزدار همان ورق روغنی است که بعد از برش به شکل نوار، با خم سطح مقطع به شکل پروفیل درآمده است، تمامی خواص و ویژگی های آن کاملا مشابه ورق است یا به عبارت بهتر پروفیل مبلی هم مقطعی ظریف، با دقت ابعادی و کیفیت سطحی بالا است که بسیار هم فرآیندپذیر است و با کمترین ایراد و اشکال می توان تغییرات ظاهری مورد نظر را در آن ایجاد کرد. ورق روغنی به همان نسبت که کیفیت مطلوب تری دارد به واسطه ی فرآیند طولانی تر تولید قیمت بیشتری هم دارد.

پروفیل راسته کاری

پروفیل راسته کاری اما از ورق اسیدشوی تولید می شود. ظاهر ورق اسیدشوی شبیه به ورق روغنی است اما فرآیندپذیری آن بسیار متفاوت است به عبارت بهتر ظاهر ورق اسید شوی شبیه به ورق روغنی و خواص و ویژگی های آن شبیه به ورق سیاه است. با توجه به این که فرآیندپذیری ورق اسید شوی بسیار کم است از مقاطع تولید شده از آن تنها می توان برای تولید پروفیل هایی استفاده کرد که در مرحله ی نهایی نیازی به خم ندارد و به آن ها در صنعت اصطلاحا پروفیل راسته کاری گفته می شود.

علت اختلاف قیمت پروفیل سبک و راسته کاری

شناخت فرآیند تولید ورق روغنی کمک می کند تا بتوان علت اختلاف قیمت پروفیل سبک و پروفیل راسته کاری را به خوبی درک کرد. در واقع ماده ی اولیه ی تولید ورق روغنی، ورق سیاه است. فرآیند تولید ورق سیاه در دمای بسیار بالا انجام می شود. این تغییرات دمایی زیاد ورق، باعث ایجاد زائده ها و پولک های کربنی بر روی سطح آن می شود. برای آن که کیفیت سطحی ورق بهبود پیدا کند و این زائده های پولکی برای مراحل بعدی تولید، ایجاد مشکل نکند ورق اسیدشویی می شود. محصول به دست آمده در پایان این مرحله همان ورق اسیدشوی است که ظاهری آن به لطف اسید شویی تقریبا مشابه ورق روغنی شده اما تغییری در خواص دیگر و عملکرد آن حین فرآیندهای تخصصی ایجاد نشده است. قدم های بعدی نورد و آنیلینگ است. طی نورد ضخامت ورق کاهش پیدا می کند تا بتوان پروفیل و لوله مبلی برای محصولات دکوراتیو و ظریف تر تولید کرد اما مهم ترین مرحله ی تولید ورق روغنی، آنیلینگ نام دارد. طی آنیلینگ دوباره باید به ورق حرارت داده بشود چرا که این حرارت دوباره تاثیر بسیار خوبی بر میزان فرآیندپذیری فولاد دارد. در این مرحله اما فولاد به دمای تبلور مجدد نمی رسد.

با توجه به توضیحاتی که در مورد فرآیند تولید این ورق ها یا به عبارت بهتر مراحل نورد سرد دادیم علت اختلاف قیمت این دو نوع ورق کاملا مشخص است. ورق روغنی فرآیند تولید طولانی تری دارد که بی شک هزینه ی تولید را هم افزایش می دهد. علاوه بر قیمت تمام شده تولید، ورق روغنی خواص بهتری هم در مقایسه با ورق اسید شوی دارد که این خود مستقیما بر قیمت نهایی اثر گذار است. مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد تاثیر این خواص بهتر بر عملکرد خریدار است. هرچه ماده ی اولیه خواص مطلوب تری داشته باشد به طبع تقاضا برای خرید آن نیز بیشتر خواهد بود و بی شک افزایش تقاضا، افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

جمع‌بندی

از ترکیبات اسیدی برای از بین بردن اکسیدهای روی سطح ورق فولادی و حتی پروفیل استفاده می شود و به این فرآیند که طی آن با اسید این زائده های سطحی شسته می شود اسیدشویی گفته می شود. ترکیب اکسید با اسید واکنش داده یا به عبارت بهتر در آن حل می شود و به این شکل زنگ آهن را از روی سطح فولاد پاک می کند. اسید شویی می تواند به روش های مختلفی انجام بشود اما نهایتا نتیجه ی مطلوب و مشابهی دارد که باعث تحولی بزرگ در صنعت فولاد و تولید محصولات فولادی شد.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402