وجود برخی از ابزار و مواد اولیه برای ادامه کار کارخانه­ ها ضروری است یکی از مهم ترین این ابزارآلات در صنعت، پروفیل است. این مقاطع فلزی از اندازه‌های معین و یکسانی برخوردارند. پروفیل‌ استیل دکوراتیو اشکال، آلیاژ و استحکام متفاوتی دارند. اصلی‌ترین عنصر آلیاژی مورد استفاده برای تولید این پروفیل‌ها آهن، فولاد و کروم است. کروم موجود در این ورق­ ها باعث شده تا قابلیت ضدزنگ و ضدخوردگی در آن ایجاد شود. این مقاطع کاربردهای بسیار متنوعی دارند. برای ساخت نرده عموما از پروفیل استیل دکوراتیو استفاده می شود. قیمت پروفیل استیل نرده از عوامل مختلفی تأثیر می‌ پذیرد و براساس آن ها دچار نوسان قیمت می شود. بررسی علل ایجاد این نوسانات به شما کمک می‌ کند تا در هنگام خرید نسبت به قیمت‌گذاری لوله آگاهی کامل داشته باشید.

پروفیل استیل دکوراتیو چیست؟

مقطعی توخالی از جنس استیل که با اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. ضخامت و ابعاد سطح مقطع این لوله در سرتاسر طول آن یکسان است. در ترکیبات آلیاژی استیل عناصری مثل کروم، نیکل، آهن، کربن و مولیبدن به عناصر پایه یعنی آهن و فولاد افزوده می‌ شوند. کروم به‌ کار رفته در ساختار این مقاطع باعث ایجاد سطح یکپارچه و سخت برای پروفیل شده همچنین مقاومت آن در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی افزایش می دهد و همچنین از ویژگی‌ های ظاهری جذاب و زیبایی برخوردار است. افزایش مقاومت در برابر زنگ­ زدگی به­ دلیل افزایش میزان کروم و آلیاژ‌های دیگر در ساختار لوله‌ها است. مقاومت آن در برابر حرارت نیز بسیار بالاست و با بازیافت می‌توان چندین باره از این آلیاژ استفاده کرد. تمامی مواردی که به آن ها اشاره کردیم بر قیمت لوله استیل نرده اثر دارد و آن را دچار تغییر و تحولات می کند.

پروفیل استیل برای ساخت نرده

استفاده از نرده استیل در اماکن عمومی مثل نمایشگاه‌ها، سینما، بانک، استخر و… رواج زیادی دارد ویژگی‌های منحصر به‌ فرد موجود در این فلز باعث شده تا در ساخت نرده از آن استفاده شود. مقاومت زیاد در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، سطح بسیار زیبا و براق، استحکام زیاد، انعطاف‌ پذیری و شکل‌ پذیری مناسب، سبک بودن و عدم نیاز به مراقبت از ویژگی‌های اساسی استیل است که آن را برای ساخت نرده متناسب کرده و قیمت پروفیل استیل نرده را توجیه پذیر نموده است. پروفیل استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ برای ساخت نرده بیشتر از سایر انواع آن به کار می‌رود. نصب آسان، ظاهر زیبا، استحکام زیاد و فرآیندپذیری از جمله مهم ترین ویژگی هایی است که استفاده از فولاد ضدزنگ را برای این منظور مناسب و کاربردی کرده است.

کاربرد پروفیل استیل چیست؟

پروفیل‌های استیل با ابعاد، ضخامت‌ و در گرید‌های متنوعی تولید می‌شوند. درنتیجه به لطف این تنوع کاربرد‌های بسیار گسترده ای هم پیدا کرده اند. یکی از معمول ترین این کاربردها در صنعت ساختمان سازی ساخت نرده است. قیمت پروفیل استیل نرده با توجه به ویژگی ها و خواص فیزیکی و شیمیایی آن چون ابعاد و آلیاژ تعیین می‌شود. برخی از پروفیل‌های استیل برای استفاده در محیط‌ هایی مناسب هستند که امکان خوردگی فلز در آن زیاد است و برخی دیگر برای استفاده در محیط‌ های دارای رطوبت و شرایط مناسب‌تر. به همین دلیل باید قبل از خرید پروفیل استیل به شرایط محیطی محل نصب پروفیل توجه داشت و براساس آن بهترین نمونه را انتخاب کرد. پروفیل استیل دکوراتیو کاربردهای بسیار متنوعی دارد از خط لوله ی کارخانه های تولیدکننده ی مواد شیمیایی تا انواع میز، صندلی و محصولات دکوراتیو.

ویژگی‌های نرده استیل

مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، ضدخش بودن، ظاهر جذاب و براق، شستشوی آسان، مقاومت در برابر ضربه و فشار، قابلیت بازیافت، وزن سبک، عدم‌ تغییر شکل یا رنگ در طول زمان و سطح صاف و صیقلی از ویژگی‌ های اساسی استیل به‌ کار رفته در ساخت نرده است. کیفیت زیاد و مقرون­ به­ صرفه بودن قیمت با توجه طول عمر زیاد نیز از جمله سایر ویژگی­ های مثبت این محصولات فولادی است.

کاربرد‌های نرده استیل

نرده­‌ های ساخته شده از پروفیل استیل قابلیت‌ های گوناگونی دارند. ازجمله اینکه:

  • برای استفاده در فضا‌های داخلی و خارجی به‌ عنوان محافظ راه‌ پله مناسب هستند.
  • داشتن قابلیت مقاومت در برابر رطوبت و زنگ‌ زدگی باعث شده تا از آن به‌عنوان حفاظ یا پله استخر استفاده شود.
  • نرده استیل به‌عنوان محافظ در بالکن منازل نیز کاربرد دارد.
  • همچنین در مکان‌های عمومی و پیاده‌رو ها می‌توان از این نرده‌ها برای جداسازی محل پیاده‌رو از خیابان استفاده کرد.
  • علاوه ­بر این به‌عنوان نرده پنجره نیز قابل استفاده هستند.

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل استیل

قیمت نرده بر اساس پروفیل سازنده آن تعیین می‌شود. علاوه بر پروفیل استیل از پروفیل مبلی هم برای این منظور استفاده می شود به همین دلیل نوسانات موجود در قیمت پروفیل استیل نرده و نوسانات بازار آهن و فولاد در تعیین هزینه کل نقش اساسی دارند. نوع مواد مورد استفاده در تهیه لوله ، نوسانات موجود در بازار ارز، تغییرات جهانی در قیمت فولاد و آهن، تغییرات موجود در میزان عرضه و تقاضای بازار می‌توانند در قیمت پروفیل استیل تأثیرگذار باشند. وزن پروفیل خریداری شده، نوع عناصر موجود در آن و کاربرد‌های آن در صنایع باید در تعیین قیمت در نظر گرفته شود. درنتیجه این عوامل، نمی‌توان قیمت ثابتی برای این ورق های فلزی در نظر گرفت و زمان خرید تنها بر اساس آن ها عمل نمود.

نتیجه‌گیری

لوله و پروفیل‌های استیل تنوع زیادی دارند و از عناصر آلیاژ‌ی مختلف با درصد‌های متنوعی ساخته شده‌اند. وجود هرکدام از این آلیاژ‌ها در ترکیبات لوله‌ ها باعث تغییرات در خواص آن‌ها می شود و کاربرد آن‌ها را گسترش می دهد. پروفیل استیل برای استفاده در صنعت مواد خوراکی و بهداشتی، پتروشیمی، لوازم پزشکی، مواد شیمیایی، ساخت حفاظ و نرده در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف کاربرد دارند. قیمت پروفیل استیل نرده نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. در تعیین قیمت این پروفیل، عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402