به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران، حمیدرضا رستگارپور طی گفت و گو خود با برنامه رادیویی نمودار اظهار داشت از اسفند ماه سال گذشته به دلیل افزایش قیمت شمش در بورس، شاهد افزایش قیمت آهن و فولاد بوده ایم و این روند تا بعد از پایان تعطیلی ها و شروع به کار مجدد بازار هم ادامه داشت که علت این افزایش قیمت، عرضه ی کم کالا عنوان شده است. طبق آمار ها تولید فرآورده های فولادی چون لوله و پروفیل مبلی و سنگین کشور سالیانه حدود 30 میلیون تن است و با توجه به مصرف 18 میلیون تنی داخل، 12 میلیون تن فولاد اضافه بر نیاز بازار تولید می شود، در نتیجه افزایش قیمت ها به بهانه ی کمبود منطقی نیست.

وی در ادامه افزود برخی گرانی حامل های انرژی و جنگ میان روسیه و اوکراین را علت گرانی های اخیر میدانند که با توجه به شرایط حاکم بر بازار فولاد ایران غیر منطقی به نظر می رسد اما افزایش 40 تا 50 درصدی حقوق کارگران در سال جدید بر قیمت تمام شده تاثیر مستقیم دارد که با محاسبات دقیق کارشناسی می توان حتی مانع از افزایش قیمت ها با این علت هم شد. با ایجاد تنش در بازار توسط سودجویان، تولیدکنندگان اولین گروه آسیب پذیر هستند و اگر تمامی افراد تنها به فکر سهم خود باشند این به ضرر همه خواهد شد.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در مورد شکست احتمالی مذاکرات برجام و تاثیر آن بر قیمت کالاها در صنعت فولاد گفت شکست برجام تاثیری بر قیمت محصولات فولادی چون قیمت ورق روغنی یا سیاه با توجه به آن که صد در صد تولید داخل هستند، نخواهد گذاشت و فقط افزایش قیمت حامل های انرژی و حقوق کارگران می تواند بر قیمت محصولات فولادی تاثیر گذار باشد که با برنامه ریزی درست و دقیق می توان آن را به درستی مهار کرد. چرا که افزایش قیمت لوله مبلی و پروفیل سبک به عنوان یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی طیف گسترده ای از صنایع چون مسکن، خودرو، لوازم خانگی و … را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در پایان به عقیده ی رستگارپور باید با برنامه ریزی درست مانع از افزایش قیمت ها و فشار بیشتر به مردم شد.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 25 خرداد 1401