به نقل از چیلان مدیر فروش خارجی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، رسول جوکار در مورد مشکلات این مجموعه در زمینه صادرات طی گفت گویی که با این خبرگزاری داشت توضیح داد: متاسفانه زمان طلایی صادرات با وضع عوارض صادراتی از دست رفت و در حال حاضر در شرایط بدی از فروش صادراتی هستیم که همزمان با دامپینگ روسیه است. این عوامل در کنار هم به شدت به ضرر صادرکنندگان ایرانی شده است.

ایشان راهکار گذر از این مشکل را رسیدن شرکت های فولادی، به یک همبستگی در مورد قیمت دهی به مشتریان خارجی و نبود تصمیمات یک شبه ای چون اخذ عوارض صادرات می داند. برای افزایش قدرت رقابت پذیری کشور در زمینه صادرات و در بازار های جهانی همچنین ایجاد ارزش افزوده ی بیشتر، بهتر است که اقداماتی در جهت تولید فولاد های آلیاژی انجام شود. جوکار در ادامه افزود در بازار ایران، صادرات دیگر مزیتی ندارد و شرکت هایی که قصد فعالیت در بازار های جهانی را دارند تنها می توانند طی دو ماه آینده شرایط بازار را تحت نظر داشته باشند چرا که طبق پیش بینی ها رشد 10 تا 15 درصدی بازار را تجربه خواهیم کرد اما در حال حاضر قیمت محصول صادراتی به صرفه نیست. با توجه به هزینه های تولید و قیمت ها در بازار جهانی، فروش خارجی عملا با زیان همراه خواهد بود به همین خاطر هیچ شرکتی تمایلی به صادر کردن محصولات خود ندارد و در شرایط فعلی صادر کننده تنها به دلیل نیاز شدید به ارز محصول خود را صادر خواهد کرد.

رسول جوکار در ادامه توضیح داد: در پایان ماه جاری میلادی قیمت ها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد که علت آن انباشت تقاضا در بازار به ویژه بازار چین است. تعطیلی سرتاسری که در چین به خاطر همه گیری کرونا اتفاق افتاد موجب انباشت تقاضا در این کشور شد. به مرور بازار روسیه هم در جهت تولید کمتر حرکت خواهد کرد. طبق پیش بینی های ایشان این تقاضا، اواخر تابستان به جریان خواهد افتاد. این جریان نوسانی همیشه در بازار بوده است.  در شرایط فعلی قطع فروش و صادرات لوله و پروفیل به معنا عقب ماندگی شرکت از بازار صادراتی خود نیست و حتی می توانند کمک کننده هم باشد. در مورد صادرات باید کمی صبور بود و به این نکته توجه داشت که در حال حاضر فروش داخل توجیه پذیرتر است.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 25 مرداد 1401