لوله داربست نقش مهمی در صنعت ساخت‌وساز ایفا می‌کند. در واقع ابن محصول دو کاربرد مهم و اساسی دارد اول تامین فضایی برای دسترسی ایمن به نقاط مرتفع ساختمان و دوم تامین ایمنی کارگران هنگام کار در ارتفاع. امروزه با افزایش ارتفاع سازه‌ها، نقش این محصول مهم تر هم شده است. عوامل زیادی وجود دارد که بر قیمت لوله داربست تأثیر می‌گذارد با توجه به این که قیمت لوله داربست بخش جدایی ناپذیر از پروژه های ساخت است هرچه  قیمت این محصول کمتر شود هزینه های ساخت هم پایین تر می آید اما در صورتی که این کاهش قیمت برابر با کاهش کیفیت باشد می‌تواند بر امنیت افراد در حین کار تأثیر بگذارد. در نتیجه هنگام بررسی قیمت باید کیفیت و ایمنی کارگران را هم در نظر گرفت. نرخ تولید این لوله ها با توجه به نیاز بازار می تواند تاثیر زیادی بر قیمت لوله داربست داشته باشد که در ادامه به بررسی جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت.

لوله داربست و ویژگی‌های مهم آن

لوله داربست از فولاد ساخته می شود و دقیقا به همین خاطر است که تا این حد استحکام داشته و مقاوم است. باتوجه به کاربرد این لوله ها در انواع پروژه‌های عمرانی، فولاد مناسب ترین گزینه و ماده اولیه برای ساخت آن ها است. لوله داربست می‌تواند ریسک انجام کار در ارتفاعات را برای کاربران کاهش دهد و مانع سقوط انسان و اشیا شود. برای تولید این لوله ها از ورق سیاه استفاده می شود قیمت ورق سیاه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و علت اصلی قیمت مقرون به صرفه ی داربست نیز همین ماده ی اولیه ی ارزان قیمت است. لوله داربست شاید به خوبی لوله سبک فرآیند پذیر نباشد اما در مقابل بسیار مستحکم است و می تواند نیروی وزن وارده بر سازه ی داربست را به خوبی تحمل کند. البته باید به این نکته توجه داشت که در مورد مقامت داربست نوع داربست بندی بسیار مهم و تعیین کننده است.

عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت لوله داربست

لوله داربست ابتدا بر اساس مواد اولیه و فرایند تولید قیمت‌گذاری می‌شود و در مرحله بعد از عوامل خارجی و نوسانات موجود در بازار نیز تأثیر می‌پذیرد. هر کدام از این عوامل تأثیر متفاوتی بر قیمت لوله داربست دارند.

عوامل اولیه موثر بر قیمت داربست

قیمت لوله داربست از مواد اولیه مورد استفاده و فرایند تهیه آن­ تأثیر می‌پذیرد. مهم­ترین آن­ها شامل موارد زیر است:

  • ضخامت لوله: ضخامت لوله یا به عبارت درست تر ضخامت ورق سیاه مورد استفاده در تهیه لوله داربست در تعیین قیمت خرید آن تأثیر‌گذار است. هرچه میزان ضخامت این محصول افزایش پیدا کند، در واقع حجم مواد مورد استفاده برای تهیه آن بیشتر بوده است که در این صورت وزن شاخه بیشتر می‌شود و به طبع قیمت لوله سیاه تولید شده نیز افزایش پیدا می‌کند. لوله داربست 14 کیلویی و 17 کیلویی دو نمونه از متداول ترین لوله های داربستی هستند که علت تفاوت وزن آن ها طبق توضیحات اختلاف ضخامت و وزن است. قطر هر دو این لوله ها 5 سانتی متر یا دقیق تر 48 میلیمتر است اما ضخامت لوله 14 کیلویی 2 میلیمتر و نمونه ی 17 کیلویی 2.5 میلیمتر است. همین اختلاف 0.5 میلیمتری باعث اختلاف قیمت لوله داربست 17 کیلویی با نمونه ی 14 کیلویی آن شده است.
  • نوع لوله: ممکن است نیاز شما در هنگام خرید لوله داربستی درزدار یا بدون درز باشد. فرایند تولید مدل بدون درز داربست دشوارتر است و پیچیدگی‌های زیادی دارد که در نتیجه، هزینه آن را افزایش می‌دهد. البته میزان استحکام این محصول نیز بسیار زیاد است و در مقایسه با نمونه درزدار قیمت آن بیشتر است.
  • برند تولید‌کننده لوله: در حال حاضر کارخانه‌های مختلفی وجود دارند که این محصول کاربردی را تولید می‌کنند و خط تولید این کالا در کارخانه‌های مختلف متفاوت است. دستگاه‌های به‌کاررفته در برخی از این کارخانه‌ها کیفیت زیادی دارند و مطابق با استاندارد‌های جهانی فعالیت می‌کنند. در نتیجه کیفیت کالا‌های آن­ها زیاد است و فرایند ساخت کارآمدتری دارند. در نظر داشته باشید که این برند‌ها در کنار کیفیت زیاد، زمان کمتری برای تولید نیاز دارند و همه این عوامل باعث می‌شود قیمت خرید داربست افزایش پیدا کند.
  • جنس لوله: منظور از جنس محصول همان نوع ورقی است که در تهیه داربست استفاده می‌شود. این ورق‌ها شامل ورق سیاه و ورق گالوانیزه هستند. ورق‌های گالوانیزه همان ورق‌های فولادی هستند که تحت‌ تأثیر گالوانیزاسیون ضدزنگ شده اند. این فرایند ثانویه می‌تواند بر هزینه‌های کلی تولید لوله داربست تأثیرگذار باشد به همین دلیل قیمت لوله گالوانیزه بیشتر از نمونه ی ساده لوله داربست است.

 

عوامل ثانویه موثر بر نوسان قیمت لوله داربست

برخی از عوامل نیز وجود دارد که بعد از تولید و طبق تحولات بازار سبب نوسان قیمت لوله داربست می­شوند که به شرح زیر می‌باشند:

  • تأثیر میزان عرضه و تقاضا: یکی از مهم‌ترین عوامل در بازار این محصول، میزان عرضه و تقاضای آن است که باعث تغییر قیمت‌ها می‌شود. در واقع هر نوع تغییر در تولید می‌تواند تعادل میان عرضه و تقاضا را از بین ببرد و قیمت لوله را تحت‌تأثیر نوسانات قرار دهد.
  • تأثیر قیمت ارز بر تهیه لوله: بخش اعظم فولاد در داخل کشور تولید می‌شود؛ اما قیمت این محصول به‌صورت جهانی تعیین می‌شود. صادرات لوله و پروفیل بر اساس ارز‌های جهانی انجام می‌شود. بدیهی است که نوسانات بازار ارز می‌تواند در تعیین قیمت نهایی این محصول تأثیر بگذارد.
  • تأثیر نرخ تولید بر قیمت لوله داربست: یکی از عوامل تعیین‌کننده و مؤثر در قیمت لوله داربست، نرخ تولید است مقصود از نرخ تولید، حجم لوله تولید و توضیع شده در بازار است. نرخ تولید با توجه به تاثیری که در میزان عرضه و تقاضا دارد مستقیما بر نوسانات ناشی از کمبود یا موجودی بیش از نیاز تاثیر دارد. در بازار اولین و مهم ترین اصل کنترل کننده ی قیمت ها نسبت میزان عرضه بر تقاضا است.
  • تأثیر ورق سیاه مورد استفاده در داربست: یکی دیگر از عوامل مهم و تعیین‌کننده در بررسی قیمت لوله داربست، قیمت ورق سیاه مورد استفاده در آن است. از میان کل هزینه‌های خرید داربست و حتی مقاطع فولادی مختلف، حدود ۱۰ درصد مربوط به هزینه‌های تولید آن در کارخانه است و مابقی برای تهیه ورق سیاه دریافت می‌شود. به همین دلیل اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت لوله داربست، ورق سیاه است. با افزایش میزان کیفیت این ورق شما باید هزینه بیشتری برای تهیه لوله بپردازید.

 

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402