طی چند سال اخیر تغییر و تحولات داخلی چون تورم و نوسانات قیمتی در بازار بورس و تحولات جهانی مثل همه گیری کرونا و تعطیلی های پی در پی به شدت بر بازار و قیمت انواع محصولات فولادی اثر گذار بود. این عوامل در کنار چندین و چند شاخص تاثیر گذار دیگر باعث بالا رفتن قیمت پروفیل مبلی در سال های اخیر شد. گرچه قیمت این مقطع به صورت دوره ای و به مقتضای تحولات جهانی و داخلی دچار نوسان می شود اما در واقع خواص و فرآیند تولید آن تعیین کننده ی اصلی قیمت نهایی هستند.

پروفیل مبلی چگونه تولید می شود و این فرآیند تولید چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

پروفیل مبلی درزدار از ورق روغنی ساخته می شود. این ورق های عریض و طویل به شکل نوارهایی باریک برش خورده، خم شده و از درز به هم جوش داده می شوند تا پروفیلی بی نقص تولید بشود. قطعا فرآیند تولید این مقاطع به سادگی این توضیح نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد اما در مقیاس صنعتی و با توجه به فرآیند های پیچیده تولید محصولات صنعتی فرآیندی ساده به حساب می آید که نه پیچیدگی زیادی دارد و نه خیلی هزینه بر است این باعث می شود فرآیند تولید، درصد زیادی بر قیمت نهایی اضافه نکند. با توجه به این که ماده اولیه و فرآیند تولید تعیین کننده ی قیمت نهایی است و فرآیند تولید این مقطع هزینه ی زیادی ندارد بدیهی است که بخش اصلی قیمت، به ماده اولیه یا همان قیمت ورق روغنی بر می گردد. فرآیند پیچیده تر تولید و خواص بهتر ورق روغنی باعث شده قیمت این ورق به ازای هر کیلو بیشتر از ورق سیاه باشد. طبق استاندارد ضخامت ورق روغنی می تواند در بازه ای بین 0.4 تا 1.5 میلی متر باشد. حداقل ضخامت های این ورق به واسطه ی حساسیت و دشواری تولیدشان قیمت بیشتری به نسبت ضخامت های بیشتر و بالاتر دارند. این قانون در مورد مقاطع سبک که از ورق روغنی تولید می شوند هم صادق است. به این شکل که قیمت پروفیل سبک و حتی قیمت پروفیل سبک با ضخامت های کم به ازای هر کیلو بیشتر از قیمت مقاطع سنگین است.

پروفیل مبلی چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟

1.نقاط قوت پروفیل مبلی:

قیمت مقرون به صرفه:

ضخامت و به دنبال آن وزن کم پروفیل مبلی آن را به یکی از گزینه های اقتصادی و به صرفه برای استفاده در صنعت تبدیل کرده است. پروفیل مبلی مقطعی با دوام است که عدم نیاز آن به تعمیر یا تعویض باعث می شود تا صنعتگر بتواند مبلغ قابل توجهی صرفه جویی مالی داشته باشد. به علاوه ی این که این مقاطع بسیار فرآیند پذیر هستند و با هزینه ی بسیار کم هر تولید کننده ای می تواند شکل مورد نظر خود را در آن ها ایجاد کند. با توجه به این توضیحات پروفیل مبلی انتخابی هوشمندانه برای هر شغل، سازنده و پیمانکاری است که یا بودجه ی کمی دارد و یا تصمیم دارد دقیق و حساب شده سرمایه خود را هزینه کند.

ایمن و با دوام:

سطح این مقاطع مواد مضری ندارد و بعد از تولید کاملا آماده و ایمن برای استفاده و تولید است این ویژگی آن ها را به گزینه ای مناسب برای ساختمان و جاده سازی تبدیل کرده است. با توجه به این که این مقاطع علی رغم ضخامت کمشان به نسبت از مقاومت بالایی برخوردارند در برابر بلایای طبیعی مقاومت قابل قبولی از خود بروز می دهند.

سازگار با محیط زیست:

پروفیل مبلی کاملا سازگار با طبیعت و محیط زیست است چرا که به راحتی و بدون هدر رفت قابل بازیافت است. مطالعات نشان میدهد تقریبا 70% از فولاد و مقاطع فولادی بازیافت شده و مجددا مورد استفاده قرار می گیرند و نیمی از مواد اولیه مصرفی برای تولید مقاطع فولادی از جمله پروفیل مبلی از مواد سازگار با محیط زیست است.

فرآیندپذیر:

میزان کربن موجود در آلیاژ و فرآیند تولید، تعیین کننده ی میزان شکنندگی و فرآیندپذیری فولاد است. هر چه درصد کربن بالاتر برود فولاد شکننده تر می شود. پروفیل سبک یا به عبارت بهتر ورق روغنی حاوی درصد کنترل شده ای از کربن می باشد به علاوه ی این که در فرآیند تولید آن مرحله ای مهم و تعیین کننده به نام آنیلینگ وجود دارد که باعث می شود فرآیندپذیری ورق به میزان چشم گیری به نسبت ورق سیاه بهبود پیدا کند.

2.نقاط ضعف پروفیل مبلی:

مقاومت کم در برابر اکسایش:

آهن تمایل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن و تولید زنگ آهن دارد. آلیاژ های آهن نیز با مشکل زنگ زدگی مواجه هستند. زنگ آهن ترکیبی سست است که به شدت استحکام فولاد را از بین می برد. ورق روغنی که نوعی ورق فولادی و پروفیل سبک هم که نوعی پروفیل فولادی است به شدت در معرض زنگ زدگی قرار دارد. راهکارهای متفاوتی برای مقاوم کردن این مقاطع در برابر زنگ زدگی وجود دارد که هر کدام تا حدی مقطع را مقاوم و مستحکم می کند.

عملکرد کلی ضعیف و  استحکام کم:

مقاومت پروفیل سبک میانه است. وقتی صحبت از استحکام بالا در مورد این مقاطع می شود، مقایسه به نسبت ضخامت آن ها شکل می گیرد. بدیهی است هر چه ضخامت مقطع کمتر بشود مقاومت آن نیز به همان نسبت کاهش پیدا می کند. به همین خاطر شاید پروفیل سبک به طور کلی مقاومت کمی داشته باشد اما با توجه به ضخامت آن این مقاومت خوب و حتی به نسبت زیاد است. بالا رفتن ضخامت برابر با بالا رفت وزن، قیمت و دشواری در حمل و نقل است فولاد گران اقدام به تولید مقاطع تو خالی چون پروفیل کردند. که هم وزن کمی دارند و هم به واسطه ی شکل مقطعشان از مقاومت قابل قبولی بهره مند هستند.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402