تفاوت لوله بدون درز و لوله درزدار

لوله های فولادی به دو دسته لوله بدون درز و لوله درزدار تقسیم بندی می شوند.

 

لوله فولادی بدون درز:

لوله فولادی بدون‌درز که به لوله های مانسمان معروف هستند از روش جوش در تولید آنها استفاده نمی شود. برای تولید آنها از مقاطع فولادی اعم از  شمش استفاده می کنند و با استفاده از حرارت و کشش و … لوله فولادی بدون درز تولید می شود. این لوله ها به دلیل نداشتن درز جوش از استحکام بالاتری برخوردارند و طول عمر بالاتری دارند. از دیگر مواردی که نیاز هست ذکر شود این است که این نوع لوله ها با قطر پایینی تولید می شوند چرا که تولید آنها با قطر بالا مشکل و هزینه بر است.

از جمله روش هایی که می توان برای تولید لوله های بدون درز استفاده کرد می توان به ریخته گری، نورد اکسترود، اکستروژن، کشش عمیق، کشش لوله، فلوفرمینگ و نورد لوله فولادی اشاره کرد. این لوله، بر خلاف لوله های درزدار، به تست جوش و درستی آن نیاز ندارند. بنابراین، اغلب برای کاربردهای بحرانی مناسب‍تر می‍باشد.

حداکثر قطر این لوله ها 650 میلی متر و حداقل قطر آن 0.3 میلی متر است و ضخامت دیواره ها بسته به کاربرد آنها متفاوت است. نورد لوله که خود شامل سه دسته اصلی نورد سوراخ کاری، نورد پیلگر و نورد اصلاحی است، روشی است که در سال های اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده است.

این لوله‌ها به دو نوع گرد و نامنظم (مربع، بیضی، مثلثی، شش ضلعی، ستاره‍ای و بال‍دار) تقسیم می‍شوند.

 

کاربرد لوله بدون درز :

لوله بدون‌درز به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. لوله های نفت و گاز برای صنایع پتروشیمی ، کمپرسورها و مخازن سوخت CNG ، لوله های دیگ بخار، لوله های بلبرینگ ، خودروها، تراکتورها و هواپیماها ، لوله تفنگ و تانک در صنایع نظامی از جمله مواردی هستند که این لوله ها کاربرد دارند. عمده کاربرد آنها در انتقال مایعات می باشد

 

لوله فولادی درزدار :

برای تولید لوله درزدار ورق فولادی را برش داده و پس از فرایند نورد و شکل دهی با فرایند جوشکاری محصول نهایی تولید می شود. بر مبنای نوع حرکت قطعه، همچنین نحوه حرکت و استقرار غلتک ها، فرایند نورد شامل سه نوع طولی، عرضی و مایل می باشد.  طول این لوله عموماً 6 متر است. این لوله ها نسبت به لوله های بدون درز از استحکام کمتری برخوردارند.

به دلیل روش‍های مختلف جوشکاری، به دو نوع تقسیم می‍شود: لوله‌درزدار مستقیم (straight seam welded pipe) و لوله‌درزدار مارپیچی (spiral welded pipe). زیرا شکل نهایی این لوله، مدور و یا به صورت مربع ، مسطح و غیره می‍باشد.

 

کاربرد لوله درز دار :

لوله های درزجوش یا درزدار امروزه در خطوط انتقال سیالات پرفشار در مناطق مختلف با شرایط محیطی مختلف ، از اعماق دریا تا دل کوه ها و نواحی سرد سیر قطب استفاده وسیعی پیدا کرده اند.

دو روش عمده در تولید لوله های درزدار ، لوله های درزجوش مستقیم و لوله های درزجوش اسپیرال می باشد.

با این تفاسیر کیفیت تولید لوله بدون‌درز نسبت به لوله درزدار بهتر می باشد همچنین قیمت لوله درزدار و بدون درز متفاوت می باشد اما لوله های درزدار ارزان‍تر از لوله فولادی بدون درز می باشد و دلیل عمده آن اندازه ایمنی که لوله های بدون درز دارند مطرح شده است. همچنین لوله های درزدار سریع تر تولید می شوند اما عمده معایب آنها خوردگی از ناحیه جوش است.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 24 آبان 1402