در صنایع ساختمانی به وفور از داربست استفاده می‌شود. از این رو در شرایط کنونی و بالا و پایین رفتن مستمر و مداوم قیمت‌ها، شاید اطلاع از قیمت لوله داربست بتواند در تشخیص زمان مناسب برای ساخت و ساز یا ترمیم ساختمان‌ها، برج‌ها و… کاربردی باشد.

نکات ایمنی در زمان کار با داربست

اجرای داربست، یک امر تخصصی و مهم است که باید توسط افراد باتجربه انجام شود. بنابراین، در زمان نصب انواع داربست چرخدار و  ثابت باید نکاتی را مورد نظر قرار دهید. نکات مهم در زمان اجرای داربست مربوط به پایداری و ایمنی در زمان اجرای عملیات است. در ادامه به چند مورد از استانداردهای نسب لوله داربست اشاره خواهیم کرد:

  1. قطر بیرونی لوله داربست باید طبق استاندارد ۴۸٫۳ میلی‌متر باشد.
  2. ضخامت اسمی لوله داربست ۴ میلی‌متر می‌باشد.
  3. استفاده از لوله‌هایی که برش داده شده هستند و یا به کمک حرارت خم شده‌اند ممنوع است.
  4. انتهای لوله نباید بریدگی و شکاف داشته باشد.
  5. فاصله لوله‌های عمودی طبق استاندارد بین ۱٫۷-۲ متر است.
  6. ضخامت لوله داربست باید براساس نیروی وارده بر آن انتخاب بشود. گرچه این ضخامت بر قیمت هم اثر دارد اما به دلیل آن که با سلامتی افراد در ارتباط است باید فارغ از قیمت مناسب ترین گزینه انتخاب بشود. قیمت لوله داربست 14 کیلویی کمتر از نمونه 17 کیلویی می باشد اما به همان نسبت مقاومت کمتری هم دارد.
  7. فاصله طبقات عمومی باید چیزی حدود ۲-۳ متر در نظر گرفته شود.
  8. فاصله  در عرض سکو باید معادل ۷- الی ۱۶۰ سانتی‌متر لحاظ شود.
  9. بسته به نوع استفاده و کارکرد فاصله‌های عمودی و افقی ممکن است تغییر کند.
  10. به لوله­ های عمودی STANDARD OR POLE گفته می‌شود که دارای قیمت لوله داربست متفاوتی است.
  11. به لوله‌های افقی LEDGER اطلاق می‌شود.

از دیگر نکات ایمنی لوله داربست ثابت

  1. حداکثر ارتفاع مجاز برای هر ردیف از این داربست حدود ۳ متر است پس برای ساختمان های مرتفع کاربردی هستند.
  2. در این سازه‌ها از لوله های فولادی با قطر تقریباً ۵ سانتی‌متر و ضخامت حدودی 2 میلی‌متر استفاده می‌شود. برای وصل کردن آن ها از بست داربست استفاده میشود.
  3. برای دسترسی به بخش های مرتفع داربست ها نردبان ایمنی کمی داشته و کاربردی نیست.
  4. فاصله در میان لوله‌های زیر تخته‌ای با‌توجه به ضخامت تخته‌ها تعیین می شود.
  5. PLATFORM یا سکوهای کار برای جابجایی بار و تردد نفرات استفاده می‌شود و بر طبق کاربردی که دارا هستند به پنج دسته کلی (۶۰۰-۸۰۰-۱۰۵۰-۱۳۰۰-۱۵۰۰ میلیمتر ) طبقه‌بندی خواهند شد.
  6. تخته‌های سکو و داربست باید دقیق در کنار هم قرار بگیرند و مسیر اتصال را مسدود کنند. علاوه بر این میزان هم‌پوشانی در انتهای تخت‌های سکو که بر روی لوله و زیر تخته‌ها واقع شده‌اند؛ نباید از ۴ برابر ضخامت آن‌ها زیادتر باشد.
  7. پهنا سکوها در کمترین حالت باید حدود ۰٫۶۲۵ متر باشد و این میزان برای قرار دادن مصالح مساوی با ۰٫۸۵ متر خواهد بود.
  8. روی کلیه سکوها که بیشتر از دو متر ارتفاع دارند باید از تخته پنجه استفاده کرد. عمق این تخته ها می‌بایستی چیزی حدود ۲۰۰ میلی‌متر باشد.

اهمیت نکات ایمنی لوله داربست چرخدار

 

  1. پایه‌های عمودی داربست یا همان لوله‌های استاندارد نقش بسیار زیادی در استحکام دارد و فاصله آن‌ها از همدیگر 2 متر است.
  2. داربست خوب به داربستی گفته می‌شود که بتوانید تمام پایه‌های آن را در یک خط مستقیم ببینید.
  3. بست با زاویه قائم: برای اتصال لوله‌های داربست باید از بست‌هایی با زاویه قائم در حالت عمود استفاده کرد. حداکثر بار قابل قبول بر روی سازه توسط این بست‌ها حدود 3.6 کیلو نیوتن خواهد بود. قیمت لوله سیاه داربست در این نوع، در مقایسه با دیگر لوله ­ها، مناسب است.
  4. لجر LEDGER نوعی لوله افقی در احداث داربست است که برای استوار ماندن لوله های عمودی و تحمل بیشتر بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و منجربه جلوگیری از خم شدن لوله‌های افقی خواهد شد.
  5. بست تخته یا بست‌های PUT LOG COUPLER برای اتصال سازه استفاده می‌شود.
  6. حداقل بار ایمن برای این بسته ها حدود 0.53 کیلو نیوتن است.
  7. تخته داربست دارای طول کمتر از 5.1 متر است که حداقل نیازمند دو میله ساپورت زیری می‌باشد اما برای طول های بیشتر از این مقدار، حداقل به 3 میله ساپورت نیاز خواهید داشت.
  8. پین‌های اتصال JOINT PIN به قطعاتی گفته می‌شود که برای اتصال دو لوله به صورت طولی کنار همدیگر قرار می‌گیرند.
  9. SLEEVE COUPLER یا لوله اتصال برای متصل کردن دو لوله طولی استفاده می‌شود که دارای دو کلاس کلی است و عبارتند از: کلاس اول : SWL ;1.5 KN و کلاس دوم : SWL;3 KN

قیمت لوله داربست

باتوجه به انواع مختلف لوله داربست، یراق آلات گوناگون و تجهیزات مختلفی که برای نصب داربست وجود دارد، قیمت لوله داربست هم متفاوت خواهد بود. قیمت لوله داربست در درجه اول تحت تاثیر قیمت ورق سیاه به عنوان ماده اولیه ی تولید است.

قیمت ورق سیاه

ورق سیاه به ورقی اطلاق می‌شود که از فولاد نورد گرم و در دمای بالاتر  از 930 درجه سانتیگراد تولید شده است. سپس تحت فشار و عملیات نورد فرم پیدا می‌کند. از این ورق در پروفیل‌های ساختمانی، انواع تیر، نبشی، گارد ریل، کشتی‌سازی و داربست چرخدار و ثابت استفاده می‌شود. قیمت ورق سیاه در مقایسه با سایر انواع ورق های فولادی مناسب تر و مقرون به صرفه تر است که در نتیجه ی آن قیمت مقاطع تولید شده از آن نیز مقرون به صرفه تر است.

قیمت لوله سیاه

لوله سیاه به دسته ای از مقاطع فولادی گفته می شود که از ورق سیاه برای ساخت و تولید آن ها استفاده شده است. لوله داربست در واقع نوع خاصی یا به عبارت بهتر سایز خاصی از لوله های سیاه است. قیمت لوله سیاه نیز مشابه لوله داربست به واسطه ی قیمت مناسب ورق سیاه، کم و مقرون به صرفه است. از لوله سیاه برای انتقال آب و گاز به ساختمان‌ها و گردش اب گرم در سیستم دیگ بخار استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

اجرای داربست یک امر تخصصی و مهم است که باید توسط افراد باتجربه و کارآزموده و با رعایت تمام نکات ایمنی انجام شود. در زمان خرید یا اجاره لوله داربست همکاری با مجموعه ها و تامین کننده های معتبر می تواند تضمین خوبی برای کیفیت محصول به حساب بیاید.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402