پروفیل ها کاربرد گسترده ای در صنایع سبک و سنگین، تجارت و زندگی روزمره ما دارد. براساس فاکتور های مختلفی می توان آن ها را دسته بندی و گروه بندی کرد. این مقاطع بر اساس فرآیند تولید به دو گروه درزدار و بدون درز تقسیم می شوند و بر اساس ضخامت دیواره نیز در دو گروه سبک و سنگین قرار می گیرند. در ادامه به طور خاص به بررسی تمامی خواص و ویژگی ها، قیمت پروفیل سبک و هر آنچه که در مورد این مقاطع باید بدانید خواهیم پرداخت.

خواص، ویژگی و قیمت پروفیل سبک:

1.قیمت مقرون به صرفه و ارزان:

قیمت پروفیل مبلی به واسطه ی ماده ی اولیه ی ارزان قیمت و وزن کم، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. علاوه بر این که قیمت اولیه ی ارزانی دارد ماندگاری بالا آن امکان استفاده طولانی مدت را برای مصرف کننده فراهم می کند همچنین باتوجه به بازیافت پذیر بودن این مقاطع حتی بعد از کهنه شدن نیز به صورت محصولات بازیافتی به فروش می رسند و دوباره بخشی از هزینه ی خرید اولیه ی آن ها به مصرف کننده باز می گردد.

2.پایداری و ماندگاری طولانی:

پروفیل مبلی علی رغم این که بسیار نازک و ظریف است اما از مقاومت نسبتا زیادی برخوردار است و در برابر فشار وزن تا حد زیادی پایدار باقی می ماند به علاوه ی این که این مقاطع قابل بازیافت هستند یا به عبارت بهتر تبدیل به زباله نمی شوند و محصولاتی سازگار با محیط زیست هستند که با بازیافتشان از مصرف بی رویه ی منابع معدنی چون آهن هم جلوگیری می شود. برای بازیافت، پروفیل ها نخست خرد شده و سپس ذوب می شوند تا مجددا برای تولید نمونه های جدید مورد استفاده قرار بگیرند. استحکام و پایداری بالا این مقاطع باعث شده برای چندین بار قابل بازیافت باشند و بعد از هر بار بازیافت و تولید مجددا به محصولاتی کاربردی تبدیل بشوند.

3.فرآیندپذیری و مقاومت خوب در برابر حرارت:

قیمت پروفیل سبکحرارت نه تنها آسیبی به پروفیل سبک وارد نمی کند بلکه حتی حین تولید از حرارت (مرحله آنیلینگ) برای بهبود میزان فرآیند پذیری هم استفاده می شود. ورق روغنی با پشت سر گذاشتن مرحله ی آنیلینگ انعطاف پذیری بسیار خوبی پیدا می کند. به همین دلیل است که می تواند تغییرات ظاهری زیادی در پروفیل بدون بروز ایراد و اشکال ایجاد کرد. فرآیندپذیری یکی از بهترین و کاربردی ترین ویژگی های پروفیل مبلی است. فولاد نقطه ذوب بسیار بالایی دارد به لطف همین ویژگی است که پروفیل سبک مقاومت و پایداری بسیار خوبی در مواجه با حرارت دارد و کیفیت حرارتی آن چندین برابر سایر آلیاژ ها و فلزات است.

4.کیفیت سطحی بالا:

به لطف کیفیت بالا ورق روغنی به عنوان ماده اولیه ی تولید لوله و پروفیل سبک درزدار، این مقاطع از کیفیت سطحی بسیار بالا و مطلوبی برخوردار هستند. کیفیت سطحی بالا باعث می شود پروفیل بدون پرداختکاری های سطح هم زیبا و قابل استفاده برای تولید محصولاتی باشد که در معرض دید قرار دارند. علاوه بر آن، این کیفیت سطحی هنگام آبکاری این مقاطع هم ویژگی بسیار مهمی است. برای آن که آبکاری بتواند بر روی سطح باقی بماند، ورق پروفیل باید تاحدی زبر باشد. زبری این سطح اگر زیاد بشود بر کیفیت آبکاری تاثیر می گذارد و با ایجاد زائده، سطحی ناصاف به وجود می آورد یا در مقابل اگر زبری خیلی کم باشد لایه آبکاری امکان اتصال بر روی سطح را ندارد و به شکل ورق از آن جدا می شود.

کاربرد های متداول پروفیل مبلی:

1.تولید مبلمان:

همان طور که از نام این مقاطع نیز پیدا است اغلب برای تولید مبلمان از آن ها استفاده می شود. بسته به طراحی مبل گاهی اسکلت مبلمان از این مقاطع ساخته می شود، گاهی هم تنها برای ساخت پایه یا دسته مورد استفاده قرار می گیرند. شاید بتوان گفت تقریبا تمام ویژگی های پروفیل سبک برای ساخت و تولید انواع صندلی و مبلمان اداری و خانگی کاربردی و مناسب است. هم فرآیند پذیرند که با خم و آبکاری تغییرات ظاهری مد نظر مصرف کننده در آن ها ایجاد می شود، هم مقاوم که با فشار وزن افراد صدمه ای به آن ها وارد نمی شود و حتی با استحکام بالایی ساختار کلی مبلمان را سالم نگه می دارد و هم سبک وزن که برای جابجایی راحت محصول نهایی نکته ی بسیار مهمی است.

2.تولید محصولات تزئینی و لوستر:

قیمت پروفیل سبکاز ضخامت های کم و ابعاد کوچک پروفیل و لوله مبلی برای ساخت انواع اقسام محصولات تزئینی و لوستر استفاده می شود. شاید کاهش ضخامت تا حدی باعث کاهش مقاومت این مقاطع بشود اما برای ساخت محصولات تزئینی که فشار وزن وارده بر آن ها زیاد نیست همچنان مواد اولیه ای مناسب و کاربردی هستند.

3.ساخت صندلی تاشو و لوازم خانگی:

صندلی های تاشو، لوازم خانگی چون بند رخت، میز اتو، انواع استند های گل و … از جمله متداول ترین محصولات سبک تجاری هستند که برای تولیدشان از پروفیل و لوله مبلی استفاده می شود. به لطف فرآیند پذیری خوب این مقاطع با ایجاد خم های با زاویه ی 90 دیگر نیازی به برش و اتصال مجدد با بست و اتصالات نیست به علاوه ی این که محصولات تولیدی در عین سبک وزنی بسیار مقاوم هستند و به خوبی نیروی وزن وارده را تحمل می کنند در عین حال ظاهر بسیار زیبا و ظریفی هم دارند.

سخن پایانی: 

علاوه بر این که پروفیل مبلی محصولی بسیار مناسب و کاربردی است طی دهه های اخیر هم اقداماتی برای اصلاح خواص آن ها صورت گرفته که باعث شده این مقاطع به یکی از بهترین، کاربردی ترین و در عین حال ارزان قیمت ترین انواع مواد اولیه تبدیل بشود. پروفیل مبلی مقطعی فولادی است که شاید همانند مقاطع استیل ذاتا در برابر زنگ زدگی مقاوم نباشد اما با ایجاد اصلاحات و بر طرف کردن این نقطه ضعف آن به کمک فرآیند های ثانویه با کمترین هزینه، می تواند حتی گاهی به عنوان جایگزینی برای مقاطع استیل مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

:Reference

Things People Must Know About Steel Thin Wall Pipes

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402