آهن یکی از عناصر مهم در صنعت ساختمان‌ سازی به شمار می رود و در بخش های مختلف آن کاربردهای متفاوتی دارد. ساخت درب و پنجره یکی از رایج‌ترین کاربردهای این فلز در ساختمان‌ سازی است. از آنجایی‌ که درب و پنجره‌های فلزی از محبوبیت بالایی میان ساختمان‌ساز‌ها برخوردارند، آنها همواره به دنبال مدل‌های جدید و مورد‌پسند مشتریان هستند. قیمت پروفیل سبک درب و پنجره نقش پر‌رنگی در محبوبیت این مقطع میان سازندگان ایفا می‌کند و عوامل مختلفی بر قیمت این محصول مؤثر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل مؤثر در قیمت پروفیل سبک درب و پنجره

عوامل مختلفی در تعیین قیمت پروفیل سبک درب و پنجره مؤثر هستند. درواقع، هزینه ساخت آنها با توجه‌ به مدل، ابعاد و اندازه، اتصالات مورد‌ نیاز برای نصب و همچنین دستمزد کارگران متغیر است.

1. قیمت مواد اولیه

پروفیل سبک درب و پنجرهمهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تأثیر‌گذار بر قیمت، تغییرات ارزش آهن و فولاد به عنوان مواد اولیه در بازار است. برای تولید پروفیل سبک از ورق روغنی استفاده می شود که قیمت ورق روغنی با توجه به کیفیت و آلیاژ آن تعیین می شود. بدیهی است هرچه کیفیت بالاتر باشد قیمت هم به همان نسبت افزایش خواهد یافت. برای مثال قیمت ورق روغنی به لطف فرآیندپذیری بالایی که دارد بیشتر از ورقی چون ورق اسیدشوی است که که ظاهری مشابه ورق روغنی دارد اما فرآیندپذیر نیست و تنها مناسب تولید مقاطع راسته کاری است. 

2. وزن، عاملی مؤثر در قیمت پروفیل سبک درب و پنجره

از آنجایی‌ که این محصولات در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، حجم مواد به‌ کار رفته در آن‌ها نیز متفاوت است. قیمت پروفیل درب و پنجره بر اساس وزن آن ها تعیین می شود بنابراین هزینه مواد اولیه هم با توجه‌ به ابعاد و اندازه‌های محصول مورد‌ نظر متفاوت خواهد بود. وزن محصولات تولیدی نشان‌ دهنده میزان استفاده آهن در آن‌ها و همچنین میزان استحکام و مقاومت محصولات است. بدون شک با افزایش وزن، به همان نسبت که قیمت پروفیل مبلی درب و پنجره افزایش می یابد بر استحکام و مقاومت آن نیز افزوده می‌شود. به همین دلیل هر چقدر که وزن درب و پنجره بیشتر باشد، قیمت آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. 

3. کیفیت سطح

با بالا رفتن کیفیت سطح یک محصول، قیمت آن هم بیشتر می‌شود؛ چراکه از مواد با‌کیفیت‌تر و مرغوب‌تری در تولید آن استفاده شده. به صورت کلی ورق روغنی و به واسطه ی آن پروفیل سبک درب و پنجره کیفیت سطحی بالایی دارد که به راحتی با توجه به طراحی فضای ساختمان می توان از انواع رنگ برای پوشش دهی آن استفاده کرد. 

4. ابعاد و اندازه

یکی دیگر از عواملی تأثیر‌گذار بر قیمت پروفیل سبک درب و پنجره، ابعاد و اندازه است. این عامل به دو شکل بر قیمت اثر می گذارد. اول از طریق وزن و دوم دشواری تولید. هرچه ابعاد بزرگتر باشد وزن هم بالاتر می رود در نتیجه قیمت نهایی هم افزایش می یابد. اما ابعاد بزرگ، ساخت را هم دشوارتر می کند و فرآیند ساخت سخت تر به واسطه ی اجرت بیشتر سازنده باعث بالا رفتن قیمت نهایی می شود. 

آیا استفاده از درب و پنجره‌های آهنی توجیه‌پذیر است؟

درب و پنجره‌های آهنی از مزایا و قابلیت‌های بی‌ شماری مثل استحکام بالا، قابلیت ترمیم، رنگ‌پذیری و قیمت‌ مقرون‌ به‌ صرفه برخوردار هستند. مزایای فوق‌ العاده و کاربردی آن، استفاده از این قطعات را توجیه می‌کند اما استفاده از درب و پنجره‌های آهنی درمقایسه با درب و پنجره‌های upvc در دنیای امروز شاید خیلی منطقی نباشد.

مقایسه درب و پنجره آهنی با upvc

فولاد یکی از قدیمی‌ترین موادی است که برای ساخت در و پنجره از آن استفاده می شود و حتی هنوز هم در بسیاری از ساختمان‌ها شاهد استفاده از آن‌ها هستیم. شاید بتوان گفت قیمت، اصلی ترین دلیل انتخاب این مقاطع است چرا که این مقاطع یک نقطه ضعف بزرگ دارند و آن عایق ضعیف و هدر رفت بالا انرژی در مقایسه با پنجره های upvc است. 

1. تفاوت عایق‌بندی در درب و پنجره آهنی و upvc

پنجره upvcمهم‌ترین ویژگی قطعات upvc عایق بودن آن‌ها در برابر سرما و گرما است. آهن، سرما و گرما را از خود عبور می‌دهد اما upvc کاملا عایق است به علاوه ی این که قطعات آن به خوبی بر روی هم چفت شده و اجازه ی عبور هوا و صدا را نمی دهد به این شکل در زمستان سرمای هوا به داخل خانه نفوذ نخواهد کرد و در تابستان هم هوای خنک داخل خانه گرم نخواهد شد.

2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اقتصادی بودن

با توجه‌ به مزیت عایق‌ بندی قطعات upvc شما دیگر نیازی به استفاده مدام از دستگاه گرم یا خنک کننده ندارید و گرما و سرما داخل خانه به این شکل برای مدت طولانی حفظ خواهد شد. این صرفه جویی در مدت زمان استفاده از پنجره upvc قیمت بیشتر اولیه ی آن را جبران می کند به عبارت بهتر استفاده از آن صرفه ی اقتصادی دارد. 

3. مقاومت در برابر رطوبت، پوسیدگی و زنگ‌زدگی

آهن حتی با وجود رنگ یا آبکاری هم عمر مفید کوتاه تری به نسبت پنجره های upvc دارد. فولاد در معرض هوا و رطوبت می‌ پوسد که این امر موجب کاهش شدید استحکام آن می‌ شود. در مقابل upvc از مقاومت و استحکام بالایی در برابر رطوبت و آب برخوردار است.

4. طول عمر و دوام

نور خورشید، باد، طوفان، باران‌های اسیدی و… از جمله عواملی هستند که آهن در برابر آن‌ها مقاومت کمی دارد و سریع تر دچار آسیب می شود؛ اما upvc در برابر این عوامل به‌خوبی مقاوم است و آسیب کمتری می‌بیند. 

 

 

 

 

عمومی, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402