بی شک برای انتخاب ماده اولیه مناسب محصولی که قصد تولید آن را دارید باید اطلاعاتی درست و کافی در مورد این مواد اولیه داشته باشید. شناخت تفاوت بین این مواد کمک می کند بهترین گزینه را برای ساخت محصول خود انتخاب کنید. ورق روغنی شکلی از فولاد است که طی فرآیندی به نام نورد سرد تولید می شود. به لطف این فرآیند ورق روغنی سطحی با کیفیت، صاف و صیقلی و خاکستری رنگ دارد، ابعاد آن بسیار دقیق و خود ورق بسیار فرآیندپذیر است به همین خاطر محصولی بسیار کاربردی است. در ادامه با نگاهی دقیق تر به بررسی چند مورد از کاربردهای این ورق بی نظیر خواهیم پرداخت.

1. صنایع تولیدی

در صنایع تولیدی، ورق روغنی با اشکال مختلف چون ورق، کویل، لوله و پروفیل برای تولید مورد استفاده قرار می گیرد. ورق فولادی به قطعات مستطیل شکل، نازک و صاف از فولاد گفته می شود. کویل فولاد در واقع همان ورق فولادی است اما طویل تر که به شکل یک کلاف دور خود پیچیده شده است و لوله و پروفیل مقاطعی تو خالی هستند که از همین ورق روغنی ساخته شده اند. برای تولید آن ها ورق برش خورده، گرد شده و دو سر آن به هم جوش داده می شود. هر کدام از اشکال فولاد مناسب تولید محصول خاصی هستند. برای مثال پروفیل و لوله مبلی برای ساخت انواع میز و صندلی تاشو، لوازم تزئینی خانگی، وسایل مصرفی کوچک خانگی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کال تو اکشن ورق روغنی

2. ساخت و ساز

چندین سال است که ورق روغنی به واسطه ی ویژگی های مناسبی که برای تولید دارد در صنعت به محصولی کلیدی تبدیل شده است. در زمینه ساخت و ساز به شکل انواع لوله و پروفیل سبک درب و پنجره ، ستون، ناودانی و … مورد استفاده قرار می گیرد.  علاوه بر این برای ساخت پل، سوله های ذخیره سازی، انواع سازه ها، گاراژ و … کاربردی است.

3. ماشین سازی

ورق روغنی به لطف فرآیند ثانویه ای که برای تولید پشت سر می گذارد تا 20% در مقایسه با ورق سیاه مقاوم تر است به علاوه ی این که خواص مکانیکی بسیار خوبی هم دارد. به راحتی می توان آن را برش داد، خم کرد و با انواع و اقسام روش ها در آن با بهترین نتیجه تغییر شکل ایجاد کرد به همین خاطر است که کارخانه های ماشین سازی امروز بیشتر از ورق روغنی برای تولید انواع ماشین آلات سبک و سنگین استفاده می کنند.

4. خودرو سازی

فولاد بخش جدایی ناپذیر از صنعت خودرو سازی است. در این زمینه ورق روغنی به لطف کیفیت سطحی بالا و مقاومت خوبی که در برابر سایش و ضربه دارد همیشه عملکرد بهتری به نسبت ورق سیاه داشته است، به همین خاطر در صنعت خودرو سازی از ورق روغنی معمولا برای ساخت بدنه ی خودرو حتی موتور، مخزن سوخت و قطعات صندلی هم استفاده می شود.

5. مبلمان و لوازم خانگی

نورد سرد باعث می شود ورق روغنی سطحی صاف، صیقلی، براق و البته محکم داشته باشد و علی رغم ضخامت کمی که دارد از مقاومت قابل قبولی بهره مند باشد. همین ویژگی ها باعث شده که این ورق تا این حد برای ساخت لوازم خانگی و انواع مبلمان فلزی کاربردی و مناسب باشد. در کنار تمامی این خواص و علاوه بر این که عمر مفید طولانی دارد سطح براق، صیقلی و نقره ای رنگ آن جلوه ی خاصی به محصول تولیدی می دهد با توجه به این که این لوازم در خانه و در معرض دید قرار دارند داشتن ظاهری زیبا بسیار مهم و کلیدی است. برای تولید لوازم خانگی چون ماشین لباسشویی، ظرف شویی، خشک کن، یخچال، انواع کمد، فر و مایکروویو از فولاد به شکل ورق برای ساخت بخش بدنه و حتی قطعات و برای تولید انواع مبل، میز و صندلی، فولاد به شکل لوله و پروفیل سبک برای ساخت اسکلت اصلی استفاده می شود.

6. سایر موارد

قطعا موارد مصرف ورق روغنی به همین چند نمونه محدود نمی شود و بسیار گسترده تر است. برای ساخت و تولید قطعات هواپیما، قطعات سلاح های گرم، بسته بندی، تجهیزات سخت افزاری، جعبه ی ابزار، اگزوز، ظروف فلزی، انواع و اقسام ابزار، آبگرمن، قوطی و از همه مهم تر انواع لوله و پروفیل مبلی که خود چندین و چند کاربرد گوناگون دارند از این ورق فولادی استفاده می شود.

جمع‌بندی

استفاده از ورق روغنی مزایای زیادی دارد. اصلی ترین مزیت آن در مقایسه با ورق سیاه مقاومت بیشتر آن ( چیزی حدود 20% بیشتر) می باشد. حرارت بالای نورد گرم باعث تضعیف قطعه می شود چرا که حرارت بالا مقاومت اولیه خود فولاد را از بین میبرد. بر خلاف ورق سیاه، ورق روغنی ظاهری زیبا و مدرن دارد که شاید بتوان علت آن را در اختلاف قیمت این دو ورق فولادی هم جست و جو کرد. ترکیبات آلیاژ هر دو این ورق ها کاملا مشابه و یکسان است. این نورد سرد است که باعث ایجاد اختلاف قیمت می شود. بدیهی است این فرآیند ثانویه هم به واسطه ی خواص بهتری که ایجاد می کند و هم هزینه ی بیشتری که دارد در نهایت باعث می شود قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه باشد. تمامی این خواص مثبت و مناسب برای تولید در کنار هم کاربرد این ورق فولادی را تا این حد متنوع و گسترده کرده اند.

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 22 آذر 1402