از پروفیل مبلی با انواع ضخامت و ابعاد برای تولید طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شود. از ساخت صندلی تاشو، میز و مبل تا لوازم خانگی و پایه کمد و کابینت. عواملی که بر قیمت پروفیل مبلی به عنوان ماده اولیه ی تولید این محصولات اثر دارد بر کیفیت محصول نهایی نیز به طور مستقیم تاثیر می گذارد. در ادامه توضیح خواهیم داد چطور عوامل فیزیکی کیفیت و قیمت محصول نهایی تولید شده را تحت تاثیر قرار می دهند.

عوامل موثر بر نوسان قیمت پروفیل سبک

1.ابعاد مقطع و ضخامت پروفیل:

نخستین عامل تعیین کننده قیمت پروفیل سبک، مشخصات ابعادی و فیزیکی آن می باشد چرا که در اکثر مواقع قیمت این مقاطع بر اساس وزن اعلام شده و به صورت شاخه ای به فروش می رسند. بدیهی است هر چه ابعاد مقطع پروفیل بزرگتر باشد یا ضخامت ورق آن بیشتر باشد به واسطه ی فولاد بیشتری که برای تولید آن ها استفاده شده، محصول نهایی هم وزن بیشتری دارد و خریدار باید سرمایه ی بیشتری صرف خرید یک شاخه از آن پروفیل کند.

2.کیفیت تولید:

مقصود از کیفیت تولید، بیشتر کیفیت درز جوش است چرا که فرآیند تولید پروفیل و لوله مبلی پیچیدگی خواهی ندارد. همان طور که می دانید برای تولید پروفیل معمولا از نوار های ورق روغنی استفاده می شود که بعد از فرم دادن، نوارها از لبه به هم جوش خورده و پروفیلی بی نقص را تولید می کنند. این درزجوش از دو جهت بر کیفیت تولید و در نهایت قیمت اثر دارد. اول این که لبه ها با استحکام بالا به هم جوش داده شده باشند تا حین انجام فرآیند هایی چون خم از هم باز نشده و از بین نروند دوم این که زائده های جوش به خوبی از روی محل جوشکاری برداشته بشود تا کیفیت سطح، همواره برای آبکاری مناسب باشد. استفاده از دستگاه های با کیفیت و به روز به همان نسبت که باعث بالا رفتن کیفیت تولید پروفیل می شود موجب بالا رفتن قیمت ها نیز می شود.

3.کیفیت ورق:

شاید بتوان گفت در مورد کیفیت ورق دو عامل تعیین کننده وجود دارد اول میزان فرآیند پذیری آن و دوم کیفیت سطحی. یکی از مهمترین ویژگی های پروفیل سبک که باعث شهرت آن در صنعت نیز شده میزان فرآیند پذیری بالا این مقطع است یا به عبارت بهتر میزان فرآیند پذیری بالا ورق این مقطع است. ورق روغنی به لطف آنیلینگ بسیار نرم و فرآیند پذیر است این فرآیند به همان شکل که باعث بهبود کیفیت می شود بر قیمت ورق روغنی نیز اثر می گذارد و باعث بالاتر رفتن آن می شود. کیفیت سطحی مناسب ورق این مقاطع نتیجه ی فرآیندهای پیچیده ای است که پشت سر گذاشته اند و هزینه ای که در هر یک از این مراحل صرف انجام فرآیند ها شده در نهایت باعث بالاتر رفتن قیمت آن شده است.

 

چطور قیمت پروفیل مبلی کیفیت محصول نهایی را تغییر می دهد؟

1.انتخاب ابعاد و ضخامت مناسب:

اگر ابعاد و ضخامت متناسب با محصول تولیدی انتخاب نشود از کیفیت محصول نهایی می کاهند. کوچک بودن ابعاد یا کم بودن ضخامت شاید به واسطه ی کم کردن وزن نهایی باعث بشوند تولید کننده هزینه ی کمتری بابت خرید مواد اولیه پرداخت کند اما باعث کم شدن مقاومت مقطع و محصول تولیدی از آن می شود که نهایتا با کمترین نیرو و فشاری محصول از بین رفته یا آسیب می بیند. به همان نسبت بزرگ بودن ابعاد و زیاد بودن ضخامت هم بر کیفیت محصول نهایی اثر سوء دارد چرا که هم باعث بالا رفتن وزن و پرداخت هزینه ی اولیه ی بیشتر می شود و هم با بالا بردن وزن محصول نهایی جا به جایی آن را دشوار می کند. به همین خاطر انتخاب مناسب ترین ابعاد و ضخامت تاثیر چشم گیری بر قیمت نهایی محصول تولید شده دارد.

2.بهره مندی از کیفیت تولید مناسب:

برای آن که پروفیل تولیدی هم با کیفیت خوبی در محل درز جوش به هم متصل شده باشد و هم زائده های ایجاد شده بر روی آن به خوبی و کامل از روی سطح برداشته شود باید از دستگاه های با کیفیت و مطابق با تکنولوژی روز استفاده بشود. علاوه بر این که تولید محصولی با کیفیت مطلوب هزینه ی بیشتری دارد بی شک تقاضای بیشتری هم در بازار برای آن وجود دارد. لزوما قیمت بیشتر به معنی کیفیت بهتر نیست اما صرف هزینه ی بیشتر به منظور استفاده از دستگاه های با کیفیت می تواند باعث افزایش قیمت ها بشود.

3.استفاده از ورق باکیفیت:

همان طور که توضیح دادیم فرآیندپذیری و کیفیت سطحی خوب ورق روغنی که به طور مستقیم تعیین کننده ی ویژگی های پروفیل مبلی تولید شده نیز هست بر قیمت این محصول هم اثر دارد. برای مثال ورق  اسیدشوی شاید به خاطر فرآیند پذیری کمتر و فرآیند کوتاه تر تولید قیمت کمتری داشته باشد اما از اصلی ترین ویژگی ورق روغنی و پروفیل مبلی بی بهره است. ویژگی متمایز کننده ی این مقطع فولادی فرآیند پذیری بالا آن می باشد که ورق اسید شوی از آن بی بهره است. در این مورد شاید بتوان گفت قیمت کم ورق به دلیل فرآیند ساده ی تولید و کیفیت نامناسب ورق است. 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402